בית משפט לנוער, מה ייעודו העיקרי, לאיזה בית משפט יוגש כתב אישום כנגד נאשם שביום ביצוע העבירה טרם מלאו לו 18 , האם ניתן להאשים קטין ובגיר יחד באותו כתב אישום? חשיבותו של עורך דין פלילי בטיפול בעבריינות נוער.

על כך במאמר זה.

 

 

בית המשפט לנוער

 

בית משפט לנוער הנו בית משפט , אשר יושב בו שופט שנשיא בית המשפט העליון, הטיל עליו סמכות וחובה לכהן גם כשופט נוער, ובלבד שאותו שופט עבר הכשרה בתחום הנוער.

 

 

ייעודו של בית המשפט לנוער

 

ייעודו הראשוני והעיקרי של בית המשפט לנוער הנו שיקומם של קטינים.

במסגרת תיקים פליליים בהם מעורבים קטינים, מעורב שירות המבחן לנוער, שמטרתו היא שיקומו של הקטין והחזרתו למסלול תקין. שירות המבחן עורך תסקיר המוגש לבית המשפט, ובמסגרתו מצוינים נתונים רבים ובין היתר, נסיבות ביצוע העבירה וכיצד ניתן לסייע לקטין בחזרה לדרך הישר.

 

לעיתים, הקטין אשר ביצע את העבירה אינו מעוניין בסיוע ומצהיר זאת , דבר הפוגע בעתידו.

ישנה חשיבות רבה כי עורך דין פלילי בעל התמחות בתחום הנוער, ייצג את הקטין, במסגרת הייעוץ המשפטי יפגוש את הקטין, יסביר ויבהיר לו את הצורך והחשיבות בשיתוף פעולה אתו וכן עם שירות המבחן, שכן לתסקיר שירות המבחן לנוער השפעה רבה על החלטת השופט הגוזר את עונשו של הקטין .

 

חשוב לציין כי תפקידו של עו"ד פלילי אינו בא לידי ביטוי רק בייצוג הקטין בבית המשפט. תפקידו של עורך דין פלילי , בין השאר, לוודא כי הקטין מתייצב לדיונים ולמפגשים בשירות המבחן.

 

כמו כן, תפקידו של עורך דין פלילי בטיפול בעבריינות נוער, בא לידי ביטוי גם בשמירת קשר רציף עם הורי הקטין.

חשוב מאוד כי תהיה כימיה בין הקטין לעורך הדין הפלילי, שכן ללא כימיה ביניהם, הקטין עשוי שלא לשתף פעולה עמו, לא לתת בו אמון, דבר שיפגע בקטין במסגרת המשפט הפלילי ובהמשך הדרך בעתידו.

 

 

בית המשפט בו יוגש כתב האישום כנגד נאשם קטין

 

אם ביום הגשת כתב האישום, מלאו לקטין הנאשם 18 שנים וטרם מלאו לו 19 שנים וביום ביצוע העבירה היה עדיין קטין, כתב האישום יוגש לבית המשפט לנוער.


במידה וביום הגשת כתב האישום לבית המשפט מלאו לקטין 19 שנים וביום ביצוע העבירה היה עדיין קטין , כתב האישום יוגש לבית המשפט המטפל בבגירים (בית משפט השלום או המחוזי , בהתאם לעבירה שבוצעה ).
 

בגיר וקטין יחד בכתב האישום, האם הדבר אפשרי?

 

קטין ובגיר לא יואשמו יחד באותו כתב אישום, אלא אם היועץ המשפטי לממשלה נתן אישורו לכך.

(תיקון מס' תשס"ח-2008

זאת ועוד, תיקון מס' 14 לחוק הנוער, קובע כי אם קטין ובגיר הואשמו יחד באותו כתב אישום, בית המשפט ישמע את טיעוני הצדדים בעניין זה ויחליט, אם להמשיך לדון בתיק ואז ינהג כלפי הקטין כאילו היה בית משפט לנוער, לרבות כל הסמכויות של בית משפט לנוער.

במידה ובית המשפט החליט, שלא לדון בתיק , יורה על הפרדת המשפט של הקטין ויעביר את כתב האישום כנגד הקטין, לבית המשפט לנוער.

 

 


 


עודכן ב: 24/08/2010