אחת לכמה שבועות אנו שומעים בתקשורת על אדם שלא הורשה להיכנס למועדון מכיוון שלא עבר "סלקציה" בכניסה, או על אדם שנקלע לאירוע של אפליה כשביקש לנסוע בתחבורה הציבורית. מהי הפליה במוצרים, בשירותים ובמקומות ציבוריים? מתי היא אסורה ומתי היא מותרת, ומהם הפיצויים שניתן לתבוע בגינה?

 

 

מאת עו"ד טל ריטרסקי

 

 

חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים קובע איסור הפליה בהספקת מוצר או שירות ציבורי, וכן במתן כניסה או שירות במקום הציבורי.


מהי מהות ההפליה האסורה?


החוק אוסר על הפליה בשל הנושאים הבאים: גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, נטיה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, הורות, מעמד אישי (היות אדם רווק/נשוי/גרוש/אלמן).

 

האם איסור ההפליה חל אך ורק על הנושאים המנויים לעיל, או שמא הוא עשוי לחול גם על עניינים נוספים? לשאלה זו אין תשובה חד-משמעית, שכן הפסיקה בנושא אינה אחידה ואף שופטי בית המשפט המחוזי חלוקים בדעתם בסוגיה. כך, בעוד שפסיקה אחת קבעה כי מדובר ב"רשימה סגורה", הרי שפסיקה אחרת קבעה, למשל, כי גם הפליה על רקע מקום מגורים היא הפליה פסולה שהחוק בא להגן מפניה.


על מה חל איסור ההפליה?


איסור ההפליה חל על שירותים ומקומות המיועדים לשימוש הציבור:

 

 

שירותים המיועדים לשימוש הציבור: חינוך, תרבות, בידור, תיירות, תקשורת, אנרגיה, פיננסים (בנקאות, אשראי, ביטוח), תחבורה (אוטובוס, רכבת, תובלה אווירית, אוניה, הסעה, השכרת רכב).

 

כל מקום המיועד לשימוש הציבור. לדוג': אתר תיירות, מלון, אכסניה, בית הארחה, גן ציבורי, מסעדה, בית קפה, אולם המשמש למופעי בידור ותרבות, מוזיאון, ספריה, דיסקוטק, אולם/מתקן ספורט, בריכת שחיה, חנות/קניון, מוסך, מקום המציע שירותי תחבורה ציבורית.


האיסור חל גם על פרסום מודעה שיש בה הפליה אסורה כאמור.

 

יחד עם זאת, ישנם מצבים שאותם לא רואים כהפליה פסולה. למשל: כשהדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר/השירות/המקום הציבורי; הפרדה מוצדקת בין גברים לנשים בנסיבות מסוימות; כשהדבר נעשה ע"י ארגון/מועדון, שאינו למטרת רווח, לשם קידום צרכים מיוחדים של הקבוצה שאליה משתייכים החברים.


על מי חל איסור ההפליה?


איסור ההפליה חל על כל מי שעיסוקו בהספקת המוצרים והשירותים הציבוריים שלעיל או בהפעלת המקומות הציבוריים שלעיל (למשל: בעלים/מחזיק/מנהל של עסק, והאחראי בפועל על הספקת המוצר/השירות הציבורי או על ההפעלה/הכניסה אל המקום הציבורי). אין חשיבות לשאלה האם העיסוק נעשה למטרת רווח או האם נגבה תשלום.


מהו הפיצוי בגין הפליה?


בגין מעשה או מחדל המנוגדים להוראות החוק, בית המשפט רשאי לחייב את הנתבע בפיצוי של עד 50,000 ש"ח וזאת אף אם לתובע כלל לא נגרם נזק. מעבר על הוראות החוק הוא גם עבירה פלילית, שעשויה, בין היתר, להגיע לקנס של למעלה מ-130,000 ש"ח ולהפסקת העיסוק בעסק.

 

--
עו"ד טל ריטרסקי

 

הכתוב לעיל נועד למידע כללי בלבד ואין בו משום חו"ד משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה לנקיטה בהליכים ו/או הימנעות מהם. המידע עשוי להיות חלקי ו/או להכיל טעויות ו/או השתמטות ו/או אי-דיוקים. כל הזכויות שמורות למחבר.