לא אחת, במסגרת מאבק גירושין, נפתח לגבר תיק משטרה בגין תקיפת בן זוג. הגם שנסגר בהמשך-הרישום עדיין קיים. מה משמעותו והאם ניתן למחוק אותו?

 

עשרות אלפי גברים מוצאים עצמם, מדי שנה, נחקרים במשטרה בחשד לתקיפת בת זוג (ולעתים אף בביצוע עבירות נוספות כגון היזק בזדון ואיומים).

 

באופן מקרי, או לא, מסתבר כי חלק ניכר מהם נמצאים בהליך גירושין וההליך הפלילי משמש ככלי משחק בידי הצד האחר לשם הרחקתם מן הבית, השגת מטרות בביה"ד הרבני או בביהמ"ש לענייני משפחה וניסיון לסחוט רכוש או גט (או שניהם) מן הבעל. כאשר מדובר בעבירה ראשונה בה נחשד הבעל ואין מדובר בחשד לתקיפה הגורמת חבלה של ממש, נסגר התיק, לאחר כשנה, בשל "חוסר עניין לציבור" ולא מוגש כתב אישום.

 

יש לך שאלה?
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר

 

ניסיון לשנות את עילת הסגירה ל"חוסר אשמה" ובכך למחוק את התיק מגיליון הרישום הפלילי של החשוד לא יצלח מכיוון שדי ב"בדל של ראיה" (והיא עדות האישה) כדי למנוע סגירת התיק בעילה זו.


משמעות היוותרו של תיק משטרה סגור בגיליון הרישום הפלילי משתנה מאדם לאדם. עבור שכיר הדבר לא יהווה בעיה, בדרך כלל. ברם, עבור אדם המחזיק נשק-הדבר יביא, לרוב, לביטול רישיון הנשק, עבור אדם המבקש להתקבל למשרה ממשלתית או ביטחונית (או בגופים העובדים עבורם) - הדבר עלול להביא למניעת אפשרות זו ולאדם הממתין לקידום לדרגה בכירה בצבא - הדבר עלול להביא לעיכוב הקידום.
 

כמו כן, אמנם נרשם בגיליון הרישום הפלילי כי המידע אודות התיקים הסגורים אינו נמסר אלא למספר מצומצם של גופים, אך, בפועל, כאשר אדם מנסה להתקבל למקום עבודה, רבים מן המעסיקים דורשים מהמועמד לחתום על אישור למסירת מידע פלילי לטובת המעסיק (דבר שאינו חוקי אך נעשה כדבר שבשגרה) - דבר שמביא לפסילת מועמדים רבים בשל אותו תיק פלילי סגור.


מצב בלתי סביר זה ניתן כיום לפתרון ע"י הגשת בקשה מתאימה למשטרת ישראל למחיקת התיק הסגור. בשנת 2009 תוקנו תקנות מיוחדות בנושא זה והביאו עמן שינוי גדול. מעתה, בהתקיים תנאים מסוימים ובחלוף 7 שנים מיום האירוע (תנאי מינימום) - ניתן להביא למחיקת התיק הפלילי כך שלא יופיע כלל בגיליון הרישום הפלילי.

 

מובן, כי בשל מורכבות העניין והמומחיות הנדרשת מומלץ להגיש בקשה מתאימה באמצעות עו"ד הבקיא בתחום דבר העשוי לשפר מאוד את סיכויי ההצלחה של הבקשה.