לא פעם נולדים ילדים מחוץ לקשר הנישואין. זה יכול להיות מקרה פשוט שבו ההורים החליטו שלא להינשא אלא לחיות יחד כידועים בציבור, אך קיימים גם מקרים סבוכים ומורכבים יותר שבהם הילדים נולדים כתוצאה מבגידה או גניבת זרע. האם ילדים אלו זכאים למזונות כמו ילדים להורים גרושים?


זכויותיהם של ילדים שנולדו מחוץ למסגרת הנישואין


כל ילד זכאי לקבל מזונות ללא קשר לנסיבות שבהן בא לעולם, גם אם הוריו לא היו נשואים בשעה שנולד. זאת בהתאם לדין העברי אשר דיני המשפחה בישראל מבוססים עליו, הקובע כי הזכות למזונות כלל אינה תלויה בנישואי ההורים.


עם זאת, ייתכנו מקרים מורכבים יותר, כאשר מתעורר ספק באשר לזהות האב. במקרים אלו יש צורך לבצע בדיקת רקמות שתוכל להכריע בעניין האבהות. מי שהוכח כי הוא אביו הביולוגי של הילד יחויב בתשלום המזונות עבורו.


קביעת אבהות וחובות האב לילדים


אב חייב לספק לילדיו את צורכיהים ההכרחיים כגון ביגוד, מזון או הוצאות לימוד חריגות והוצאות רפואיות, בין שהתגרש מהאם ובין שהילדים נולדו שלא במסגרת נישואין.


אם קיים ספק לגבי זהות האב, בית המשפט לענייני משפחה מוסמך להורות על ביצוע בדיקת רקמות כדי לקבוע את זהות האב הביולוגי ולחייבו במזונות. בדיקת הרקמות לא יכולה להתבצע עצמאית, אלא רק אם בית המשפט יורה על ביצועה. במקרים שבהם קיים חשש לממזרות של הילד, למשל במקרה שעולה חשד שהילד נולד כתוצאה מרומן שניהלה אמו מחוץ לנישואין, בית המשפט לא ירשה לבצע את הבדיקה, בהתאם לעקרון טוב הילד.


חובותיה של האם


אף שהאב מחויב למזונות הילדים, אחריותו הבלעדית היא עד גיל שש. מגיל שש ועד גיל 15, האם מחויבת גם היא בהשתתפות בתשלום מזונות הילדים. האם תהיה שותפה לכל ההוצאות החורגות מהצרכים ההכרחיים והבסיסיים שאותם האב ימשיך לשלם, באופן שווה. מדובר בעיקר על נסיעות, חופשות, צעצועים, חוגים, דמי כיס ועוד.


פסיקת המזונות בהתאם לדין העברי


רבים לא מודעים לכך, אך גישתו של הדין העברי לגבי מזונות לילדים שנולדו מחוץ לנישואין נחשבת מתקדמת מאוד. ההלכה היהודית קובעת חד וחלק כי חובת האבהות היא עילה מספקת לחיובו של האב במזונות ילדיו.


מאחר שדיני המשפחה בארץ אימצו לחיקם את גישת החוק העברי בנושא זה, הדין יחול על כל אב יהודי בישראל. אם האב אינו יהודי אלא נוצרי, מוסלמי או מחוסר דת, חובת המזונות תחול לגביו בהתאם לדין האישי שלו או שהמזונות ייקבעו לפי חוק תיקון דיני משפחה (מזונות). מכל מקום ההלכה המפורשת היא שגם אם הילד מוסלמי לדוגמה, בארץ אין הבדל מבחינת זכותו לקבל מזונות.


מזונות לילד שנולד כתוצאה מבגידה של אישה נשואה


במקרים מורכבים אלו שבהם זהות האב לא ברורה משום שהאישה ניהלה רומן בעודה נשואה לאחר, בדרך כלל בתי המשפט לא יאשרו בדיקת סיווג רקמות עקב חשש לממזרות. ברוב המקרים הבעל יחויב בתשלום המזונות גם אם הילד לא שייך לו מבחינה ביולוגית.


ואם האב טוען לגניבת זרע?


במסגרת תביעת מזונות ישנם גברים הטוענים שהאישה רימתה אותם והביאה לעולם את הילד בניגוד לידיעתם, רצונם או הסכמתם. אך בית המשפט העליון קבע הלכה מפורשת בעניין זה, שלפיה אם השניים קיימו יחסי מין מבלי להשתמש באמצעי מניעה, הדבר מהווה קבלת אחריות של הגבר על כך שיחסי המין יכולים להסתיים בהריון ובלידה, והוא יחויב במזונות ללא קשר לנסיבות הריונה של האישה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הילד


עם זאת, במקרים מסוג זה קיימת אפשרות להפחתת המזונות מהמינימום המקובל, ללא חיוב האב במימון הוצאותיו החריגות של הילד.