על פי סעיף 413 לחוק העונשין אדם הגונב רכב צפוי למאסר בן שבע שנים, כאשר רכב מתייחס לכל כלי תחבורה מנועי, כולל: אופנוע, אופניים חשמליים, טרקטורון ועוד. אדם הנוטל רכב ללא רשות מבעליו, ומעבירו למקום או לאדם אחר, בנסיבות המצביעות על כוונה שלא להחזירו, דינו כדין גונב רכב וכאמור העונש המרבי הוא עד שבע שנות מאסר. העונש נקבע בהתאם לחומרת העבירה, נסיבות ביצועה, עברו הפלילי של הנאשם, נטילת אחריות וכדומה.

 

שימוש ברכב ללא רשות

 

אדם המשתמש או מעביר רכב ממקום אחד למקום אחר, ללא רשות מבעליו, ונוטש אותו במקום ממנו נלקח או בסמוך אליו, צפוי לשלוש שנות מאסר. אם הוא נוטש את הרכב בכל מקום אחר, דינו חמש שנות מאסר.

 

גניבה ופירוק רכב

 

מי שגונב דבר מתוך רכב, צפוי למאסר של שלוש שנים. אדם המפרק חלק מרכב ללא רשות מבעליו, בין אם החלק מחובר לרכב דרך קבע בין אם לאו, צפוי למאסר של חמש שנים, ואם מפרק חלקים ביודעו שהרכב גנוב, הוא צפוי למאסר של שבע שנים. אדם ההורס או פוגע בכוונה ברכב או בחלק ממנו, צפוי למאסר של חמש שנים.

 

פריצה לרכב

 

אדם הפורץ רכב או מתפרץ לרכב, צפוי לשלוש שנות מאסר, אם עשה כן בכוונה לבצע גניבה או פשע, העונש הצפוי הוא מאסר של שבע שנים. מי שנמצא ברשותו מכשיר המשמש לשם פריצת רכבים ואין לו הסבר סביר לכך, צפוי למאסר של שלוש שנים.


גניבה וזיוף רישיונות

 

אדם הגונב או מזייף רישיון נהיגה או רישיון רכב, או משתמש במסמך במרמה, כאשר המסמך קשור לבעלות, לחזקה או לשימוש ברכב, או המעשה נעשה במטרה לבצע או להקל על ביצוע עבירה צפוי לחמש שנות מאסר. אדם המזייף או מטשטש לוחית זיהוי או חלק אחר של רכב המקשה על הזיהוי צפוי לשבע שנות מאסר.

 

סחר ברכב גנוב או חלק ממנו

 

מי שמקבל רכב או חלקים של רכב ביודעו שהרכב גנוב, או נוטל עליו את השליטה ברכב או בחלק גנוב צפוי לשבע שנות מאסר. העונש על סחר ברכב או בחלקים גנובים הוא עשר שנות מאסר. נאשם שהורשע אדם בעבירה של גניבת רכב, צפוי בנוסף על כל עונש אחר, לפסילת רישיון נהיגה ושלילת רישיון רכב לתקופה שיקבע בית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

במסגרת פרשה של "שכפול" כלי רכב, הורשע הנאשם, תושב ג'נין, בעשרות עבירות של שינוי זהות רכב ומסחר ברכב גנוב למטרת רווח כלכלי. על פי עובדות כתב האישום, במשך כשנה קיבל הנאשם לידיו כלי רכב שנגנבו מרחבי הארץ, איתר כלי רכב דומים, השיג בדרכי מרמה מסמכים מזויפים והציג את המסמכים במכון רישוי מוסמך.

 

בין השנים 2008 עד 2009, הנאשם קיבל לוחיות רישוי של כלי הרכב הכשרים והרכיבן על כלי הרכב הגנובים. לאחר מכן החזיר את כלי הרכב הגנובים לארץ ובכך למעשה היה "משכפל" את כלי הרכב הכשרים, ובאמצעות המסמכים המזויפים מכר אותם לאחרים.

 

במסגרת הסדר טיעון ולאחר שנשמעו מספר לא מבוטל של עדים, הנאשם הודה והורשע בעובדות כתב האישום, והושת עליו עונש של 80 חודשי מאסר, מתוכם 60 חודשים לריצוי בפועל והיתר על תנאי, לצד קנס של 15,000 שקלים ופסילה מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה למשך שנה מיום השחרור.