משפחת אומנה היא משפחה המעניקה בית חם ומענה זמני לילדים המצויים בסיכון שהוצאו מחזקת הוריהם הביולוגיים. משפחת אומנה מסייעת להתפתחותם הפיזית, הרגשית והחינוכית של הילדים עד הגיעם לגיל 18, או עד חזרתם למשפחתם הטבעית או העברתם לאימוץ קבוע.

 

משפחת אומנה מוגדרת כמשפחה מתנדבת על ידי המוסד לביטוח לאומי, והיא זכאית למימון חודשי קבוע עבור החזר הוצאות טיפול הילדים, כאשר המימון פטור ממס הכנסה. הילדים באומנה מבוטחים בביטוח שיניים, ומשרד הרווחה מסייע באמצעות מתן סל שירותים עבור שיעורי עזר, תשלומים לבית ספר ולקייטנות, חוגים וטיפולים פסיכולוגיים ופרא-רפואיים ועוד.

 

הילדים המופנים למשפחות אומנה הם תינוקות, פעוטות, ילדים ובני נוער בסיכון עד גיל 18, הנתונים במצבי התעללות והזנחה בשל תפקוד הורי לקוי, או בעלי נכויות או פיגור, הנאלצים לעזוב את בתיהם מכיוון שהוריהם מתקשים לטפל בהם, או ילדים בעלי קשיים רגשיים עקב משבר קשה במשפחה כגון: יתמות, גירושין, מחלות נפשיות או פיזיות של הוריהם.

 

מי יכול לשמש כמשפחת אומנה?

 

האומנה יכולה להתבצע אצל קרובי משפחה, או אצל משפחה שאין לה כל קרבה משפחתית לילד. הורים המעוניינים לשמש כמשפחת אומנה נדרשים לעבור הכשרה מיוחדת על ידי משרד הרווחה והארגונים השונים המפעילים אומנה, ולקבל מהמדינה את האישורים המתאימים לכך.

 

המועמדים להיות אומנים צריכים להיות במצב בריאותי תקין, עד גיל 55, ללא עבר פלילי, בעלי הכנסה קבועה ויציבות כלכלית. המועמדים נדרשים להציג בפני גורמי הרווחה המלצות מגורמים בקהילה המכירים אותם, ולדאוג שיהיה מקום ראוי בבית לגידול הילדים וישררו יחסים תקינים בין בני הבית.

 

בתוך שלושה חודשים ממועד קליטת הילד, נקבעת עבורו תכנית טיפולית על ידי גופים המפעילים אומנה. המשפחה זכאית לקבל ליווי וייעוץ על ידי מנחת אומנה קבועה, וסיוע בנתינת שירותים מיוחדים, השתלמות לאומנים ולילדים, והשתתפות במפגשי תמיכה קבוצתיים בעבודה השוטפת והיומיומית.

 

זכויות הורים אומנים בעבודה

 

חל איסור לפגוע בהיקף משרתם או בהכנסתם, או לפטר עובדים שהודיעו על כוונתם לקבל לביתם ילד למטרת אומנה, אלא באישור משרד הכלכלה. הורים אומנים זכאים להיעדר מעבודתם לשם טיפול בילד חולה או הסובל ממוגבלות, בתנאי שההורים הביולוגים לא מימשו זכות זו. 

 

אומנים המגדלים ילד עד גיל 11 זכאים לצאת לחופשת לידה ולקבל דמי לידה. עובדת שקיבלה לביתה ילד שגילו עד 10 שנים, ותוך תשעה חודשים התפטרה לצורך טיפול בילד, זכאית לקבל פיצויי פיטורין.

 

זכויות הורים ביולוגים של ילדי אומנה

 

בשונה מאימוץ, במשפחת אומנה נשמר קשר בין ההורים האומנים להורים הביולוגיים, הממשיכים להיות דמויות מרכזיות בחיי הילד. ההורים הביולוגים נשארים האפוטרופוסים הטבעיים שלו, אלא אם בית המשפט לענייני משפחה קבע אחרת, והם זכאים לקבל סיוע ממשרד הרווחה בהכנה לקראת חזרת הילד לביתם.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה

 

ההורים הביולוגים רשאים להביע את רצונם לגבי סוג החינוך שהם מעדיפים להעניק לילדם, בין אם מדובר בחינוך חילוני או דתי. בעת שהות הילד אצל משפחת אומנה הם זכאים לקבל מידע שוטף על התקדמותו. הם אחראים למצב בריאותו וצריכים לתת את הסכמתם במקרה שנדרשת התערבות רפואית. כמו כן, ההורים הביולוגים חייבים להשתתף בהוצאות שהייתו של הילד באומנה, בהתאם ליכולתם הכלכלית.