המושג "משמורת ילדים" משמעו המקום הפיזי העיקרי שבו הילדים מתגוררים, ישנים וגדלים, והוא בדרך כלל עולה לדיון כאשר ההורים מחליטים להתגרש ועולה השאלה היכן הילדים ישהו, האם אצל האב או אצל האם או שמא יחלקו שני בתים וישהו עם שני ההורים לסירוגין.


כמו כן יש צורך להסדיר את ענייני המשמורת במצבים שבהם ההורים אינם מתגוררים מראש תחת קורת גג אחת, למשל במקרה שבו מחליטים להביא ילד לעולם מבלי לקיים מערכת יחסים זוגית.


לא משנה היכן נקבעת המשמורת - מבחינת הדין המשפטי, אפוטרופסות על ילד היא של שני ההורים הביולוגיים גם יחד. כלומר, ההורים הביולוגיים תמיד יהיו אפוטרופוסים טבעיים לילד, גם לאחר גירושין, ומכוח האפוטרופסות הם מחויבים לדאוג לכל צורכיו, ולהחליט באופן משותף בכל הנוגע לסוגיות מהותיות בגידול הילד, למשל אופן חינוכו וכדומה.


האם כדאי לקבוע הורה משמורן או משמורת משותפת?


באופן עקרוני, ניתן לקבוע שרק אחד מההורים יהיה ההורה המשמורן, כלומר שרק האם או האב יקבלו משמורת מלאה על הילדים, אשר יתגוררו בביתו של אותו הורה, ואילו ההורה השני יקבל את הילדים במסגרת זמני שהות או הסדרי ראייה במועדים קבועים, אשר יכולים לכלול גם לינה של הילדים.


המשמורת המלאה יכולה להיקבע אצל האם או אצל האב, אולם במרבית המקרים הנדונים בבית המשפט בגין סכסוכי משמורת, ובייחוד לאור חזקת הגיל הרך אשר קובעת משמורת אוטומטית לאם עבור ילדים קטינים עד גיל שש, לרוב האם היא זו שנקבעת כהורה המשמורן, בעוד האב בדרך כלל מקבל הסדרי ראייה.


ואולם, המגמה ההולכת וגוברת היא לקבוע משמורת משותפת על הילדים של שני ההורים גם יחד, שבמסגרתה המשמורת מחולקת בין שניהם באופן שווה, והילדים מתגוררים אצל שניהם באופן מחזורי, כאשר בשני הבתים יש לילדים חדר ואת כל התנאים הנדרשים להם.


ישנה גם משמורת מפוצלת, אשר משמעה כי חלק מהילדים יהיו במשמורת האם וחלק במשמורת האב, אולם מדובר במצבים נדירים וחריגים בלבד.


כיצד נקבע הסכם משמורת, ומי מוסמך לקבוע את המשמורת בהיעדר הסכמה בין ההורים?


באופן עקרוני, ההורים יכולים לחתום בעצמם על הסכם משמורת ולהחליט במסגרתו כיצד תחולק המשמורת ביניהם ומה יהיו הסדרי הראייה. ניתן לערוך הסכם למשמורת משותפת עוד לפני שהילד בא לעולם, בייחוד כאשר מדובר בהורות משותפת ללא זוגיות. במקרה של גירושין, הסכם המשמורת נערך ונחתם בין ההורים במסגרת הסכם הגירושין.


כל הסכם משמורת שנחתם על ידי ההורים, גם אם בהסכמה, מצריך אישור מבית המשפט לצורך קבלת תוקף משפטי ומחייב. האישור מבית המשפט יינתן רק אם בית המשפט ישתכנע כי ההסכמות בין ההורים עולות בקנה אחד עם טובת הילד. גם לאחר האישור מבית המשפט, ניתן לשנות כל החלטה הנוגעת למשמורת, באישורו של בית המשפט, על פי שיקולים של טובת הילד.


הסדר משמורת תמיד ניתן לשינוי בכל מקרה של שינוי נסיבות כגון מעבר מקום מגורים, שינויים במצבם המשפחתי או הכלכלי של ההורים, רצונם של הילדים עצמם ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


כאשר ההורים אינם מגיעים להסכמה ביניהם, הסוגיה תובא לדיון והכרעה בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. הערכאה המשפטית תקבע את המשמורת בהתבסס על המלצות תסקירי סעד של עובדים סוציאליים ובהתאם לטובת הילדים. כמו כן מוסמכת הערכאה המשפטית לבצע בדיקת מסוגלות הורית של שני ההורים, כדי להכריע מהי טובת הילדים.