כל הכנסה, בין שמדובר בהכנסה צדדית או עיקרית, אשר אינה מתקבלת מעבודה אישית, יכולה להיכנס להגדרת "הכנסה פסיבית". ניתן ליצור הכנסה פסיבית במגוון תחומים כגון השקעה בבורסה, קבלת דיווידנדים, השכרת דירה או נכס נדל"ן אחר, ריבית, הכנסות מחו"ל, הכנסות מעסק אינטרנטי ועוד.


מבחינת חובות הדיווח, יש לדווח למס הכנסה מדי שנה על כל הכנסה פסיבית שהתקבלה במהלך השנה, וזאת במסגרת הגשת דוח שנתי לרשות המסים. באופן עקרוני משלמים שיעורי מס גבוהים יותר על הכנסות פסיביות מאשר על הכנסות שמפיקים באמצעות עבודה אישית או עסק. כך, בעוד על הכנסה מיגיעה אישית משלמים שיעורי מס שנעים בין 10% ועד 50%, על הכנסה שלא מיגיעה אישית משלמים מס בשיעורים שבין 31% ועד 50%.


האם משלמים דמי ביטוח לאומי על הכנסות פסיביות?


מבחינת ביטוח לאומי, הכנסות כגון שכר דירקטורים, הכנסות מחו"ל, הכנסות ריבית, הכנסות מהשכרת דירה ועוד, נחשבות להכנסות פסיביות, כלומר הכנסות שאינן מעבודה כשכיר או עצמאי. ההכנסה מוגדרת כ"הכנסה אחרת", ויש לשלם בעבורה דמי ביטוח לאומי גם אם סך ההכנסה נמוך ממחצית כלל ההכנסות של המבוטח.


עם זאת, חל פטור מדמי ביטוח לאומי על הכנסה פסיבית בגובה של עד 25% מהשכר הממוצע במשק, ואילו חובת התשלום מתחילה רק על הכנסות העולות על שיעור זה.


מהן האפשרויות לתשלום מס הכנסה על הכנסות פסיביות מדמי שכירות?


מי שמפיק הכנסות מהשכרת נכס מקרקעין, יכול לבחור במספר מסלולי מס לצורך תשלום מס ההכנסה. ניתן לבחור במסלול הפטור, כאשר הכנסות הנמוכות מתקרת הפטור, אשר מתעדכנת מדי שנה, אינן מחויבות כלל במס הכנסה.


כדי לעמוד בתנאי הפטור מתשלום מס הכנסה, הדירה צריכה לשמש למגורים ואינה יכולה להוות חלק מעסקו של בעל הנכס. אם ההכנסות עולות על התקרה המתאימה לפטור, ניתן לקבל פטור ממס עד גובה התקרה.


מי שמפיק הכנסה פסיבית מהשכרת דירה יכול לבחור גם במסלול מס שבמסגרתו משלמים מס מופחת בשיעור 10% על מלוא ההכנסה. במסלול זה אין אפשרות לקזז הוצאות או הפסדים, אולם כאמור משלמים מס בשיעור מופחת.


בהתאם לסעיף 122 לפקודת מס הכנסה, התנאי העיקרי לבחירת מסלול מיסוי זה הוא שהדירה המושכרת מיועדת ומשמשת למגורים. כמו כן, יש לשלם מקדמות באופן שוטף במסלול זה, כך שלא ניתן לבחור בו בתום שנת המס באופן רטרואקטיבי.


נוסף על כך, ניתן לבחור בשילוב בין שני מסלולי המס האמורים. לדוגמה, אם משכירים שתי דירות מגורים, אפשר לבחור עבור דירה אחת את מסלול הפטור ועבור הדירה השנייה את מסלול ה-10%.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


ומה לגבי הכנסות פסיביות מהשכרת נכסים בחו"ל? במקרה כזה, אפשר לבחור בתשלום מס הכנסה בשיעור מלא תוך קבלת זיכוי על המס הזר ששולם ואפשרות לניכוי הוצאות, או במיסוי בשיעור של 15%, ללא קבלת זיכוי או ניכוי הוצאות. מכל מקום, בהתאם לאמנות מס בינלאומיות, למדינה שבה נמצא הנכס המושכר יש את זכות המיסוי הראשונה.