על פי החוק, חברות הביטוח יכולות להשתמש בחוקרים פרטיים לבירור התביעה נגדן. החוק אף מורה למי שנפגע לשתף פעולה עם חברת הביטוח כדי לעזור לה לברר את חבותה. במציאות כזו, משרדי חקירות פרטיים, שברובם בבעלותם של יוצאי צבא ומשטרה, מציעים את שירותיהם לחברות הביטוח ומבצעים מעקבים אחר התנהלותם היומיומית של התובעים, אם זה בביתם, במקום עבודתם, ולעתים אף אחרי בני משפחתם, שכניהם ועוד.


עם זאת, ניתן למצוא בפסיקת בתי המשפט ביקורת והסתייגות מהשיטות שבהן מנסים חוקרי חברות הביטוח להכשיל את המבוטחים בלשונם כדי לגרום להם להיראות בלתי אמינים בבית המשפט.


כדי שלא ליפול במכשלה הזו ולתת כלים לחוקרי חברת הביטוח, שיעזרו לדחות את תביעתכם על ידי חברת הביטוח, כדאי לפנות לעורך דין סמוך ככל האפשר למועד הפגיעה וכך להיות מוכנים לרגע הפגישה עם החוקר. מכל מקום, כאשר פונה אליכם חוקר מטעם חברת הביטוח יש לומר לו שאתם מיוצגים על ידי עורך דין, להפנותו אליו ולנתק עמו כל מגע במהירות האפשרית.


זכרו: גם אם החוקר אמפטי ומנומס הוא מנסה להכשיל אתכם בלשונכם


אם מכל סיבה שהיא החלטתם לשוחח עם החוקר, זכרו ששירותיו של החוקר נשכרו על ידי חברת הביטוח, ועל כן עליו לספק תוצאות לחברת הביטוח ולהצדיק את שכרו. מכאן גם אם החוקר אמפטי, נחמד, מנומס וכדומה, תפקידו האחד הוא לפתות את המבוטח, למשוך אותו בלשונו ולהציג אמירות מספקות שיוכלו לעזור לחברות הביטוח לדחות את התביעה.


חשוב לזכור כי החוקר מחויב להציג רישיון חוקר פרטי בפני הנחקר. אסור לו להתחזות לעובד ציבורי, פקח, שוטר או כל בעל מקצוע המחויב ברישיון על פי חוק כגון רופא, עורך דין או רואה חשבון. כמו כן אסור לו להתחזות לשליח של כל גוף אחר חוץ מחברת הביטוח. החקירה חייבת להתבצע תוך פגיעה מזערית ומינימלית בפרטיות המבוטח, וכן אסור לחוקר לשוחח או לחקור קטין, אלא בנוכחות אחד מהוריו או באישורו בכתב מראש.


לחוקר מטעם חברת הביטוח מותר להקליט בסתר כל שיחה שהוא מנהל עם נחקר אחר או עם הנפגע, אך אסור לו להקליט בסתר שיחה שנערכה בין שניים אחרים, אלא במקרה שאחד המשוחחים הסכים להקלטה. על כן יש להביא בחשבון כי כל שתאמרו יוקלט על ידו, וכל הקלטה שנעשתה באמצעים כשרים בצירוף כל חומר כתוב נוסף שיימסר לחוקר, עלולים לשמש כראיה נגדכם בבית המשפט ולסייע לחברת הביטוח לדחות את תביעתכם.


משכך, משרדנו ידאג שהחקירה על ידי חוקר חברת הביטוח תתבצע בנוכחות עורך דין. כמו כן נדאג לקבלת הסכמה בכתב ומראש, שהעתק מלא של תמליל החקירה והקלטתה וכל מסמך אחר יימסרו לידי עורך הדין. קבלת העתק מלא מתיעוד החקירה חשוב מאין כמותו, הואיל ולרוב חברות הביטוח אינן מאפשרות למבוטח או למי מטעמו לעיין בממצאי החקירה.


במקרה זה, אם הנפגע יופיע בחלוף זמן בבית המשפט למתן עדות, עלולות להתגלות בעדותו בבית המשפט סתירות בין העדות לבין הדברים שאמר לחוקר הפרטי.
 


עודכן ב: 11/01/2023