רוב תושבי הערים הגדולות כבר מזמן הבינו שלהחזיק מכונית בעיר יגרום להם ליותר עוגמת נפש מאשר תועלת. גם מי שמסתמך על התחבורה הציבורית לא בדיוק נהנה מחויה מרנינה, לאור התדירות הנמוכה של הקווים, הצפיפות וכמובן העובדה שאין תחבורה ציבורית במהלך הסופ"ש. אין ספק כי זוהי מגמה הוכלת וגוברת, אשר בשנים האחרונות צוברת תאוצה. ענף כלי התחבורה האלטרנטיביים הוא כבר לא עניין זניח. הרבה מתושבי הערים משתמשים בכלי תחבורה אלטרנטיביים על מנת להתנייע ממקום למקום, בצורה נוחה, זולה (יחסית) ויעילה. 

 

לכולנו ברור כי כאשר אנו נוהגים במכונית או על גבי אופנוע עלינו לדאוג לביטוח חובה, אולם לא כולם מודעים לכך שניתן ואף מומלץ לרכוש ביטוח, גם כאשר אנו נוהגים בקלנועית, אופנוע ים, אופניים או קורקינט חשמלי. מאחר ומדובר בעליית מדרגה מבחינת היקף השימוש באותם כלי תחבורה אלטרנטיביים, אנו חשופים גם ליותר אופציות להיפגע על ידי אחד מכלי התחבורה, או לנזק כספי ואף לגניבות. מה אומר החוק לגבי תאונות על ידי אופניים חשמליים או קורקינט ממונע? עו"ד און רונן, מתמחה בדיני הנזיקין ומייעץ במתחם פרקליטי IL, מסביר מה מציעות חברות הביטוח השונות ועד כמה זה כדאי לכם.

 

ביטוח אופנועי ים

 

המחוקק קבע כי על בעל אופנוע ים לרכוש ביטוח צד ג' אשר יכסה את אחריותו של רוכב אופנוע הים, בסכום שלא יקטן מ- 100,000דולר. מדובר בביטוח המכסה רק את הנפגע, קרי המתרחצים בים, הנוסעים המורכבים על גבי האופנוע, או כלי שיט אחרים. אולם הביטוח אינו מכסה את פגיעתו של הרוכב עצמו. על מנת שרוכב האופנוע יהיה מכוסה אף הוא בביטוח ויזכה לפיצוי במידה ויפגע, מומלץ לרכוש ביטוח תאונות אישיות שאינו שמי. ביטוח מסוג זה מכסה את כל מי שינהג באופנוע הים ולא רק את בעל הפוליסה.

 

ביטוחי אופניים, אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי

 

כיום, בעקבות פופולאריות השימוש, הולכת וגוברת תופעת גניבת האופניים, הקורקינט או חלקיהם. בנוסף אנו עדים לתופעה מדאיגה נוספת, מספר התאונות בהן מעורבים רוכבי האופניים וקורקינט מעורבים רק הולכת וגוברת. הרוכבים חשופים הן לתאונות עם כלי רכב אחרים והן לפגיעה בהולכי רגל.

 

הסוגיה של רוכבי אופניים המעורבים בתאונות דרכים אינה פשוטה ומתפתחת כל הזמן בפסיקת בתי המשפט. כאשר רכב פוגע ברוכב אופניים וגורם לרוכב האופניים לנזקי גוף, עומדת לרוכב האופניים עילת תביעה כנגד חברת הביטוח, אשר ביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה. היו מקרים בעבר בהם בתי המשפט הכירו גם במצבים בהם לא היה מגע ישיר בין הרכב לבין האופניים. במקרה של סיטואציה בה רוכב האופניים נבהל, בשל סטייה פתאומית של כלי הרכב, ונגרמו לו נזקי גוף, יש לרשום את פרטי הרכב אשר גרם לרוכב האופניים לבהלה ואיבוד שליטה על אופניו. יחד עם זאת, כאשר לא מעורב כלי רכב בתאונה ודווקא מדובר בתאונה עצמית של רוכב האופניים, או הקורקינט, או בפגיעה של הולך רגל, ישנה רק דרך אחת לקבל פיצוי. על הרוכב לרכוש ביטוח, המכסה את הרכיבה על האופניים, או הקורקינט, אשר יכסה גם נזקים שגרם הרוכב לצד שלישי.

 

ישנה אופציה נוספת. בחלק מפוליסות ביטוח הדירה שאנו רוכשים קיים פרק "אחריות כלפי צד שלישי", אשר אמור להעניק כיסוי ביטוחי לנזקי גוף שגרמנו לצד שלישי בשטח מדינת ישראל. עם זאת, לאור העובדה שחברות הביטוח החלו למכור ביטוחים ייעודיים לאופניים וקורקינטים חשמליים, יש לוודא שהללו לא מוחרגים מן הפוליסה. רצוי אף לבקש כי יצוין במפורש שהפוליסה תעניק כיסוי גם לרכיבה על האופניים או הקורקינט החשמליים.

 

במידה ולא רכשנו ביטוח דירה, או שאנו מעוניינים שהפוליסה תכסה גם נזקים שעלולים להיגרם לרוכב עצמו, ניתן כיום לרכוש ביטוח אופניים לרוכבים מקצועיים או חובבנים וביטוח קורקינט חשמלי. ביטוח מן הסוג הזה מעניק כיסוי במקרה של גניבה, או תאונה שגרמה לנזקי גוף. הביטוח אמור לספק את הפיצוי ואף את עלויות הטיפול המשפטי.

 

ביטוח קלנועית

 

הקלנועית היא כלי תחבורה שכיח בקרב האוכלוסייה המבוגרת בארץ ותפקידה לסייע לקשישים הסובלים מקשיי ניידות, להגיע ממקום למקום באופן עצמאי. כמו במקרה של אופניים חשמליים או קורקינט ממונע, גם הקלנועית לא נחשבת לכלי רכב מנועי ולכן לא קיימת חובה לבטח את הקלנועית בביטוח חובה. כאשר הקלנועית מעורבת בתאונה עם כלי רכב מנועי, עומדת לרוכב הקלנועית עילת תביעה כנגד חברת הביטוח, אשר ביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה.

 

אולם כאשר רוכב הקלנועית נפגע בתאונה עצמית או פוגע בהולך רגל, במידה ולא רכש פוליסה מתאימה, לא יהיה זכאי לכיסוי ביטוחי. רוכב הקלנועית יאלץ לשלם עבור הנזקים שגרם ושנגרמו לו (אם ימצא אשם בתאונה). כמו האופניים והקורקינט החשמליים, גם במקרה של הקלנועית ניתן להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח בה ביטחנו את דירתנו תחת פרק "אחריות כלפי צד שלישי". הביטוח הנ"ל אמור להעניק כיסוי ביטוחי לנזקי גוף, שגרמנו לצד שלישי בשטח מדינת ישראל. יש לוודא שהקלנועית לא מוחרגת מן הפוליסה ורצוי אף לבקש כי יצוין במפורש שהפוליסה תעניק כיסוי גם לקלנועית . כפי שצויין לעיל, גם לקלנועית יש ביטוח ייעודי שניתן לרכוש. ביטוח מן הסוג הזה מעניק כיסוי במקרה של גניבה או תאונה שגרמה לנזקי גוף ויכסו אף את עלויות הטיפול המשפטי.

 

צריך ביטוח שמכסה גם נזקי גוף

 

רכישת פוליסת ביטוח ייעודית ופוליסת ביטוח תאונות אישיות כדאית מאחר שגם אם מדובר ברוכב שנפגע כתוצאה מתאונה עם כלי רכב קונבנציונלי, ביטוח החובה של הרכב יהיה אחראי לפצותו. לחברת הביטוח של הרכב אסור לקזז מן הפיצוי את הסכומים שמגיעים לנפגע, מכוח הביטוחים הפרטיים שרכש. במקרה כזה ניתן לקבל תשלומים על אותו נזק ממספר פוליסות בו זמנית.

 

לפגיעה גופנית גורמים שונים ורבים. לרוב, פגיעות גופניות טומנות בחובם כאב פיזי, הגבלה ביכולת התנועה, זמן החלמה, צורך בקבלת טיפולים רפואיים, ירידה זמנית או קבועה בכושר העבודה וירידה בתפקוד הכללי או הקבוע. במרבית התביעות בגין פגיעות גופניות מגיע לנפגע פיצוי כספי ללא קשר לדרך שבה נגרמו נזקי גוף.

 

פיצוי כספי אמנם לא ישיב את גופכם לאיתנו ולא יעלים את הנזק הגופני ועגמת הנפש שנגרמה לכם בעקבותיו, אך אין ספק כי זה יקל עליכם מאוד. למעשה זוהי הדרך היחידה בה אפשר לתבוע דבר מה שישיב, ולו במעט, את איכות חייכם. נזקי גוף הם תחום חמקמק שלעיתים קל לערער עליו, למשל בטענה שהבעיה הפיזית הייתה קיימת עוד קודם לתאונה או להליך הרפואי ולא נגרמה בעתיו. לאור המורכבות שבתחום נזקי גוף יש צורך בבחירת עורך דין המתמחה בנזקי גוף, אשר בקיא גם בתחום הרפואה וגם בתחום המשפט.

 


עודכן ב: 11/01/2023