עקיפה היא אחת הפעולות המסוכנות ביותר שאפשר לבצע במהלך נהיגה. בשל התוצאות הקטלניות שעלולות להיות לעקיפה מסוכנת, המשטרה ובתי המשפט מתייחסים בחומרה לנושא ומטילים עונשים בהתאם - מפסילות ארוכות ועד קנסות גבוהים.

 

בשורות הקרובות נבקש להציג את עבירות העקיפה הקיימות בתקנות התעבורה. נדגיש, כי כל עבירה היא שונה וכדי להרשיע את הנהג העוקף יש להוכיח נסיבות שונות. זו הסיבה מדוע חשוב כל כך להתייעץ עם עורך דין מיומן ומנוסה לדיני תעבורה אם נרשם לכם דו"ח על עקיפה מסוכנת.

 

באופן בסיסי, אוסרות התקנות על ביצוע עקיפה של רכב אחר מימין. עם זאת, איסור זה איננו מוחלט וקיימים כמה חריגים שבהם עקיפה מימין מותרת.

 

איך מוגדרת עקיפה בתקנות התעבורה?


תקנות התעבורה לא מספקות הגדרה ברורה למהי עקיפה. עם זאת נקבעו בהן כללים ברורים מתי אסור לבצע עקיפה. האיסור נקבע באותם מקרים שבהם קיימת סכנה מיוחדת לביצוע עקיפה.

 

במקרים אלה נדרש הנהג להתאזר בסבלנות, להפעיל שיקול דעת ולבצע את העקיפה רק כאשר הדרך פנויה, או להימנע מלבצע אותה. באופן בסיסי, אוסרות התקנות על ביצוע עקיפה של רכב אחר מימין. עם זאת, איסור זה איננו מוחלט וקיימים כמה חריגים שבהם עקיפה מימין מותרת.

 

מתי מותר לעקוף רכב מימין?


מותר לעקוף רכב מימין בכמה מקרים חריגים: כאשר הנהג שאותו עוקפים נמצא בנתיב לפנייה שמאלה או מתכוון לפנות שמאלה ומאותת על כך; כאשר הנהג שמבקש לבצע עקיפה פונה שמאלה אל כביש חד-סטרי; וכאשר הנהג העוקף נוסע בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית או בנתיב המיועד לפנייה ימינה בלבד.

 

בנוסף, מותר לעקוף מימין כאשר יש צפיפות בכביש חד סטרי עם כמה נתיבים (תופעה שגרתית למדי בנתיבי איילון למשל). אם בגלל צפיפות התנועה, כלי הרכב נעים בטור בכל נתיב, נהגים הנוסעים בטור הימני רשאים לעקוף את אלה שבטור השמאלי, אם אינם מסכנים את התנועה.

 

עקיפת נהג אחר כאשר הדרך איננה פנויה ולנהג העוקף אין מרחק מספיק כדי לבצע את העקיפה ולהמשיך את הנסיעה באופן בטוח נחשבת לעקיפה מסוכנת שהמשטרה נוטה להחמיר בגינה.

 

מהו האיסור על עקיפה בדרך שאיננה פנויה?


אסור לעקוף נהג אחר כאשר הדרך איננה פנויה ולנהג העוקף אין מרחק מספיק כדי לבצע את העקיפה ולהמשיך את הנסיעה באופן בטוח. עקיפה מסוג זה נחשבת למסוכנת במיוחד, ולכן המשטרה ובתי המשפט מבקשים להחמיר בגינה. העונש בגין עבירה זו עלול לכלול פסילה של הרשיון לשלושה חודשים לפחות (קיים עונש מינימום). נהג רכב ציבורי או משאית של יותר מ-12 טון שמבצע עבירה זו עלולה להיות מעוכב לחקירה במשטרה.

 

מה כולל האיסור על עקיפה כשהראות מוגבלת?


אם שדה הראייה חסום או מוגבל או אם הראות לקויה, חל איסור לעקוף מצד ימין או מצד שמאל רכב אחר. גם כאן, מדובר בסיטואציה שיוצרת סיכון לנהגים אחרים בכביש. עם זאת, על עבירה זו אין עונש מינימום של פסילה.

 

על פי התקנות, חל איסור לעקוף רכב שעוצר לפני צומת, לפני מעבר חצייה או שעוצר לפני מסילת רכבת. בנוסף, חל איסור על עקיפה של רכב אחר שעוקף רכב אחר בעצמו, להוציא חריגים שנקבעו בתקנות.

 

אילו איסורים נוספים קיימים על עקיפות?


עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף - במקרה זה, מותר לבצע עקיפה רק אם בסמוך לקו ההפרדה הרצוף, בצידו הימני, נמצא קו מקוטע.

עקיפה בקרבת מסילת רכבת - אסור לבצע עקיפה אם הנהג נמצא לפני מפגש מסילת ברזל ועד לאחריה (ובלבד שקיים קודם לכן תמרור המורה על קיום המסילה).

 

עקיפה ליד מעבר חצייה - אסור לנהג לבצע עקיפה אם הוא מתקרב אל מעבר חצייה להולכי רגל ועד שהוא עובר אותו.

 

עקיפה בתוך צומת - בנוסף, חל איסור על ביצוע עקיפה בתוך צומת (קיימים לכך כמה חריגים).

 

עקיפת רכב אחר שעוצר בנסיבות מסוימות - על פי התקנות, חל איסור לעקוף רכב שעוצר לפני צומת, לפני מעבר חצייה או שעוצר לפני מסילת רכבת. בנוסף, חל איסור על עקיפה של רכב אחר, שעוקף רכב אחר בעצמו, להוציא חריגים שנקבעו בתקנות.

 

אילו עבירות עשויות להוביל לשלילת רשיון הנהיגה במקום?


חלק מהעבירות שציינו נחשבות למסוכנות במיוחד ומשכך מובילות לשלילת רשיון הנהיגה במקום. בין העבירות שמובילות לשלילה במקום: עקיפה כאשר הדרך לא פנויה, עקיפה מסוכנת תוך חציית קו הפרדה רצוף ועקיפה בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף.

 

על כל העבירות שציינו יושתו עליכם בנוסף גם עשר נקודות ויוגש נגדכם כתב אישום. העבירה האחרונה - עקיפה בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף - נחשבת לחמורה ביותר, ומשכך היא תוביל בנוסף לכל הסנקציות שציינו גם לתפיסה של כלי הרכב שלכם.

 

עורך דין מוצלח לדיני תעבורה יכול לבחון את האופן שבו נערך הדו"ח לנהג, את המרחק בין הנהג העוקף לבין השוטרף, את רוחב הכביש הקיים במקום והשוליים, ואת שדה הראייה במקום.

 

מה צריך לעשות נהג שעוקפים אותו?


נהג של רכב שעוקפים אותו צריך, על פי התקנות, להסיט את הרכב שלו עד כמה שאפשר לשפת הכביש כדי לאפשר לרכב העוקף אותו לעבור בבטחה. בזמן העקיפה הנהג צריך שלא להגדיל את מהירות נסיעתו עד שהרכב שעוקף אותו חולף על פניו.

 

 

עוד קובעות התקנות כי נהג הנוסע ברכב עם מטען משמעותי שנאלץ בשל כך או בגלל השיפוע של הכביש לנסוע במהירות נמוכה, שמעכבת כלי רכב שמאחוריו, חייב לנסוע בשוליים (ככל שהם פנויים) כדי לאפשר לכלי הרכב שמאחוריו אפשרות לעקוף אותו.

 

התנהגו בנימוס כלפי השוטר שרושם לכם את הדו"ח ואל תתעמתו איתו. במקביל, היזהרו מלהודות באשמה. מומלץ לאסוף ראיות ועדויות בזירה שביחס אליה נרשם הדו"ח.

 

איך צריך להתנהג נהג שנרשם נגדו דו"ח על עקיפה?


נהג שנרשם נגדו דו"ח על עקיפה צריך בראש ובראשונה להתנהג בנימוס כלפי השוטר שרושם את הדו"ח ולא להתעמת איתו, אך במקביל להיזהר מלהודות באשמה. מומלץ לאסוף ראיות בזירה שביחס אליה נרשם הדו"ח, לאסוף עדויות וכו'.

 

איך ניתן להתגונן כנגד טענות של המשטרה על ביצוע עקיפה בניגוד לתקנות?


כאשר המשטרה מעלה טענות על עקיפה בעייתית, לא מדובר בסוף פסוק. כדי להרשיע את הנהג בביצוע העבירה, על התביעה להוכיח את ביצוע העבירה, מה שלא תמיד מתאפשר לה בגלל מחדלים של המשטרה באיסוף הראיות. עורך דין מוצלח לדיני תעבורה יידע להצביע על נקודות הכשל של המשטרה, ולצורך כך יכול לבחון למשל את האופן שבו נערך הדו"ח לנהג, את המרחק בין הנהג העוקף לבין השוטר; את רוחב הכביש הקיים במקום והשוליים, ואת שדה הראייה במקום.

 

*הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי ובדיני תעבורה, ובעל ניסיון רב בייצוג נאשמים בבתי הדין לתעבורה.