בישראל כמו בשאר העולם המערבי, קיימת התייחסות בחקיקה ובאכיפה לנושא נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים.


ממחקרים שנעשו בעולם התברר שכמחצית מתאונות הדרכים הקטלניות נגרמות ע "י נהגים שהיו תחת השפעת סמים או אלכוהול או בשילוב של שניהם.ככל שהנהג צעיר יותר בגילו עולה רמת הסיכון שלו להיות מעורב בתאונות דרכים עקב חוסר ניסיון מספיק בנהיגה. התברר ממחקרים שכאשר אותו צעיר נוהג תחת השפעת סמים ו /או אלכוהול עולה רמת הסיכון במאות אחוזים.

 

המשטרה ובתי המשפט רואים בחומרה רבה נהיגה תחת השפעת אלכוהול ו/או סמים ומחמירים עם העבריינים.


השפעת אלכוהול על הנהיגה ברכב


אלכוהול משפיע באופן שונה על כל אדם ואדם, ובאופנים שונים: צריכת אלכוהול ברמה נמוכה גורמת לשיפור במצב הרוח ועידוד הביטחון העצמי. אך במקביל יכולת הריכוז יורדת, זמן התגובה מתארך, ורגישות הרפלקסים נחלשת.


עם הגברת הכמות הנצרכת חל טשטוש בראייה ותגובות האדם השתוי הופכות שקולות פחות ואיטיות יותר. עובדה הנכונה לכל מין ולכל משקל גוף היא, כי נהיגה תחת השפעת אלכוהול מסוכנת. לכן אדם הנוהג תחת השפעת אלכוהול מסכן את עצמו ואת סביבתו.


מהן השיטות לבדוק את רמת האלכוהול בדם?


השיטה הנפוצה ביותר כיום לבדיקת רמת האלכוהול בדמו של הנהג היא ע"י מכשיר "הינשוף" אשר נותן תוצאות מיידיות ע"י נשיפת אויר לתוכו. שיטה נוספת לבדיקת רמת האלכוהול היא ע"י בדיקות דם ושתן.


בנוסף לבדיקות של הינשוף, בדיקות הדם והשתן, מחויבת המשטרה לערוך מבחן פיזי לבדיקת יכולת הנהג לשלוט בתגובותיו לבדוק את הקואורדינציה שלו ואת יכולתו להעריך מרחקים ולפעול במרחב. במבחן זה צריך הנהג ללכת לאורך קו ישר, לנגוע באפו, לענות על שאלות שונות וכו.


המחוקק קבע איסור נהיגה מעל הרמה המרבית של 0.05% אלכוהול בדם. רמה זו של אלכוהול בדם, מושגת ע"י שתייה של שתי כוסיות אלכוהול בלבד.


מהם העונשים הקבועים בחוק לנהיגה בשכרות?


עונשים שנקבעו בחוק על נהיגה בשכרות הם עד שנתיים מאסר, קנס עד 22,500 ש"ח או פסילה עד כדי פסילה לצמיתות.בנוסף לכך, המשטרה רשאית לתת במקרה זה שני עונשים מנהלתיים מייד לאחר ביצוע העבירה ולפני משפט ,שני העונשים הנ"ל הם פסילה מיידית ל- 30 יום והתליית רישיון הנהיגה ל- 24 שעות.


לגבי נהג שנדרש להיבדק ע"י ינשוף, בדיקת דם או שתן (בעקבות התנהגותו בכביש) וסרב להיבדק נקבעו העונשים הבאים :עד שנה מאסר או 10,000 ש"ח תמורתה, פסילה לשנתיים בהחזקת רישיון נהיגה ,שני עונשים מנהלתיים ,פסילה מיידית ל- 30 יום והתליית רישיון הנהיגה ל- 24שעות.

 

מהי השפעת סמים על הנהיגה?


כל שימוש בחומרים פסיכו אקטיביים גורם לשינוים בחשיבה, תפיסה, כושר שיפוט, מצב רוח, כושר קבלת החלטות, שינוים בתפקוד מערכות הגוף והנפש ולפגיעה בכישורים מוטוריים. כישורים אלו חיוניים לאותם מצבים הדורשים מיומנויות שיפוט ומיומנות מטורית, הנדרשות בנהיגה.

 

בין הסמים הפסיכואקטיביים נמצאות תרופות ידועות למשל: סמי הרגע, תרופות אנטי –היסטמיניות (נגד אלרגיות), סמים מעוררים ותרופות נגד כאבים. כל אלה סמים חוקיים כאשר ניתנים במרשם רופא ואינם חוקיים כאשר מושגים ללא מרשם. ישנם גם סמים שלא ניתן להשיג כלל תמורת מרשם – אלו סמים לא חוקיים שעל פי רוב נכללים בין הסמים המסוכנים כגון: חשיש ומריחואנה, קוקאין וקראק , הרואין ,אופיום ,קוק פרסי, PCP ,L.S.D, ואקסטזי.


איך ניתן לבדוק ריכוז סמים בדם?


לגבי שימוש בסמים עדיין לא נמצא המדידה מקובלת על החוק לבדיקת ריכוז סמים בגוף. יחד עם זאת, קבע המחוקק כי בית המשפט רשאי לשלול רישיון נהיגה של אדם אשר עבר עבירה על פקודת הסמים המסוכנים (ייצור ,החזקה ,שימוש וסחר לא חוקי בסמים). בנוסף לעונשים האחרים על עבירה זו, מותר גם לפסול אותו מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה או מלהחזיק רישיון רכב לתקופה של עד 5 שנים וגם לתקופה ארוכה יותר, אם בית המשפט סבור שהדבר דרוש כדי להגן על הציבור.


לאור החומרה הרבה של העונשים המוטלים על נהגים אשר נתפסו נוהגים בשכרות או תחת סמים, מומלץ לפנות לעו"ד מומחה ע"מ שייצג אותו בבית המשפט ויבחן את האפשרויות לזכות אותו מאשמה או להפחית את העונש שייגזר עליו למינימום.

 

אין לראות בתוכן כתבה זו משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי.
שמואל פז,עו"ד ונוטריון (אל"מ במיל.)