כולם כבר יודעים שאסור לערבב אלכוהול ונהיגה. אם נהיגה זהירה היא לא סיבה מספיק טובה לכך, הרי שישנם העונשים המוטלים על מי שנוהג תחת השפעת אלכוהול. תוצאה חיובית בבדיקת אלכוהול על ידי שוטר תנועה, במכשיר הינשוף המשטרתי, יכולה להוביל למגוון עונשים: שלילת רישיון, משפט וכן הלאה. אבל מרוב שאנחנו חושבים על בירות, יין ושאר משקאות שעלולים לסבך אותנו עם החוק, אנחנו בדרך כלל לא מודעים מספיק למקורות אחרים לאלכוהול. מסתבר שאלכוהול לא נמצא רק בפאב השכונתי, במועדון או בערב עם חברים, הוא נמצא גם במקומות אחרים שאולי לא חשבתם עליהם.

לפני שנתחיל – הערה חשובה. נהיגה תחת השפעת אלכוהול איננה תלויה בכוונה: גם אם לא ידעתם שאתם עוברים על החוק, גם אם לא חשבתם שאתם שיכורים, גם אם חשבתם שריכוז האלכוהול בדם שלכם הוא מתחת למקסימום המותר – אתם יכולים להיות מואשמים בנהיגה בשכרות. ניתן אמנם לטעון שהתוצאה שנתן מכשיר המדידה המשטרתי איננה נכונה אבל חובת ההוכחה היא על הנבדק ולא על המשטרה.

 

מי שרוצה להימנע מסיבוכים, הוצאות על עורך דין תעבורה ושאר צרות, ישתדל להימנע ממאכלים ותכשירים שיכולים לגרום לתוצאה חיובית בבדיקת ינשוף. חשוב גם להכיר את הגורמים המשפיעים הללו כדי לדעת כיצד להתמודד עם האשמה בנהיגה בשכרות שנובעת מהם ולא משתיית אלכוהול.

אז איפה יש אלכוהול, חוץ מהמקומות הברורים מאליהם?

אוכל עם אלכוהול

נתחיל דווקא עם מאכלים מובנים מאליהם, כיוון שלא תמיד אנחנו חושבים עליהם. כל מאכל שמבושל עם אלכוהול כלשהו מכניס לגוף שלנו אלכוהול: מברווז ביין ועד מוס שוקולד עם וויסקי. גם אם מדובר בכמות קטנה, חשוב לזכור שלנהגים חדשים, נהגי משאיות ורכב ציבורי מותר לנהוג רק עם כמות מאוד קטנה של אלכוהול בדם.

האם כמות האלכוהול באוכל מספיקה בשביל לקבל תוצאה חיובית במכשיר הינשוף המשטרתי?

לפי החוק בישראל, כשרמת האלכוהול בדם גבוהה מ- 0.05% אסור לנהוג. לנהגים חדשים אסור לנהוג גם כשרמת האלכוהול בדם גבוהה מ-0.01%. כמות האלכוהול שבה נעשה שימוש לבישול איננה תמיד גבוהה. יתר על כן, בתהליך הבישול חלק מהאלכוהול נעלם ולכן הכמות הסופית קטנה עוד יותר. בנוסף, כיוון שצריכת אלכוהול כזו כוללת אכילה, לאכילה יש השפעה על ריכוז האלכוהול בדם. עם זאת, ישנם מאכלים שבהם יש כמות אלכוהול גדולה יותר: למשל, אגסים ביין או מנת צ'ילי שהוכנה עם כמות נדיבה של אלכוהול. בסופו של דבר, במיוחד כאשר מדובר בנהגים חדשים, חשוב לקחת בחשבון את העובדה שמאכלים מסוימים משפיעים על רמת האלכוהול בדם שלכם, לפעמים אפילו בצורה משמעותית.

אלכוהול והגוף האנושי

גם אם לא שתיתם משקה אלכוהולי כלשהו ולא אכלתם שום מאכל עם אלכוהול, הגוף שלכם עדיין מייצר אלכוהול. בואו נבהיר מיד: אל תבנו על השתכרות בחינם, הגוף מייצר כמות קטנה מאוד של אלכוהול ולרוב הוא גם מפרק אותו במהירות. הייצור הזה נובע מפירוק של פחמימות במעי על ידי סוגי שמרים שחיים באופן טבעי במערכת העיכול שלנו והפיכת הפחמימות לאלכוהול. הכמות שהגוף מייצר היא זעירה יחסית ואיננה יכולה להוות סיבה לתוצאה חיובית בבדיקת אלכוהול.

ישנם מקרים שבהם הגוף מייצר הרבה אלכוהול, אפילו כמות שהיא מעל הריכוז המותר בדם, אבל מדובר במקרים של בעיות בריאות ושל תסמונת הידועה בשם "תסמונת הזיקוק העצמי". כאשר האיזון הטבעי במערכת העיכול מופר מסיבה כלשהי (אנטיביוטיקה, ניתוחים וכן הלאה) השמרים שמצויים בגוף שלנו מתרבים מעל לרמה הנורמאלית והם אלה שמייצרים את האלכוהול כאשר החולה צורך כמות גדולה של פחמימות (למשל, אורז). רגע לפני שאתם מנסים לשכנע את השוטר שיש לכם תסמונת זיקוק-עצמי, כדאי לכם לדעת שרק אם אתם מהמזרח הרחוק או אינדיאנים מאמריקה יש לכם סיכוי לסבול מהתסמונת: באוכלוסיות אלה, לחמישים אחוז מהאנשים חסר אנזים שבין שאר תפקידיו הוא גם אחראי על פירוק האלכוהול שהגוף מייצר.

 

מי פה לרענון הנשימה נחשבים לאלכוהול? 

זוהי דוגמה למקור לאלכוהול שרבים אינם מודעים אליו. בתכשירים לרענון הפה או לשטיפת הפה (מי פה או תכשיר לרענון הפה) יש לפעמים אלכוהול, בעיקר במוצרים המסורתיים יותר. קשה לקבוע כמה זמן האלכוהול נשאר בפה אבל כיוון שהוא נמצא בחלל הפה יש לו השפעה גדולה על תוצאת הבדיקה בינשוף, ממדידת האוויר שהנבדק נושף אל המכשיר, המכשיר "מסיק" שיש הרבה אלכוהול בדם ונותן תוצאה חיובית. זמן המתנה של 15 דקות לפני בדיקה והפער של שתי דקות בין הבדיקה הראשונה לשנייה אמור לאפשר לאלכוהול להתאדות מהפה ולאפשר בדיקה תקינה.

כל מה שנראה (למכשיר) כמו אלכוהול

עד עכשיו דיברנו על אלכוהול, בואו נזכיר בקצרה עניין נוסף, שראוי להרחבה בהזדמנות אחרת. הינשוף עשוי לזהות גם מה שאינו אלכוהול כאלכוהול. הבעיה הגדולה עם המכשיר היא שהוא לא מזהה רק את האתנול, המרכיב המשכר במשקאות האלכוהוליים שלנו, אלא גם חומרים אחרים שהמבנה המולקולארי שלהם דומה מאוד למבנה של האתנול. במילים פשוטות, למי שלא למד כימיה אורגנית: הינשוף לא רואה כל כך טוב ולפעמים גם חומר לא משכר יכול להיראות בעיניו כאלכוהול.

רוצים דוגמאות? הנה כמה: סוכריות מנטה חזקות במיוחד (למשל, Fishermen's Friend); אדי צבע וחומרים מדללים; ממתיקים מלאכותיים. אין אחדות דעים לגבי רמת ההשפעה של מוצרים אלה על תוצאות הבדיקה אבל ישנם לא מעט מחקרים שמצביעים על השפעה אפשרית על התוצאה.

 

יש לך שאלה? 

פורום נהיגה בשכרות


המסקנה מכל האמור לעיל: חשוב להיזהר לא רק בנוגע לכמות האלכוהול שאנחנו שותים לפני שאנחנו נכנסים למכונית אלא גם עם חומרים אחרים שעלולים לגרום לתוצאה חיובית בבדיקת המכשיר, לסבך אותנו עם החוק ולחייב אותנו להילחם נגד הרשעה לא מוצדקת. זכרו שבדיקת דם היא בדיקה הרבה יותר מהימנה מבדיקת הינשוף ושעצה טובה מעורך דין תעבורה היא גם עניין מומלץ במקרה הצורך.

מאמר מאת משרד עורך דין תעבורה משה רבי, משרד עורך הדין משה רבי מתמחה בתחום דיני התעבורה ועוסק בתחום זה מזה כ-20 שנה.