א' הגיע למשרדי מצוברח, "הרישיון הוא כל פרנסתי, אתה חייב לעשות משהו". מסקירה ראשונית נראה כי א' נסע לכאורה במהירות מופרזת של 148 קמ"ש בכביש אשר בו מותרת מהירות של 90 קמ"ש, כלומר 58 קמ"ש מעל המותר. א' אשר נפסל מנהלית למשך 30 ימים ביקש ממני לבדוק מה ניתן לעשות. בקצרה אספר כי א' ריצה אך ורק 21 ימי פסילה מתוך 30 הימים אשר הוטלו עליו ובכך נסגר התיק.


מה אני צריך להגיד כדי שהשוטר לא יפסול רישיוני למשך 30 יום?


השוטר אשר עורך שימוע לנהג שמואשם בנהיגה במהירות מופרזת, כמו בית המשפט, אמור לבחון האם יש מספיק ראיות בכדי להעמיד את הנהג לדין והאם הוא מסכן את משתמשי הדרך בהמשך נהיגתו.


נוסף על כך, השוטר בוחן מהו עברו התעבורתי של הנהג, האם מדובר בעבירת מהירות ראשונה, נסיבותיו האישיות של הנהג ונסיבות ביצוע העבירה. לדוגמה, עורך דין אשר נתפס לאחרונה נוסע במהירות מופרזת הראה לשוטר כי הסיבה לכך נבעה בשל דיווח של בית החולים שבו נמצאת אמו על התדרדרות במצבה. אף על פי שעורך הדין נסע במהירות גבוהה השוטר נמנע מלפסול את הנהג.


האם אפשר לבטל את 30 ימי הפסילה?


התשובה היא כן. איך? עורך הדין מגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית. במעמד הבקשה השופט בוחן האם יש מספיק ראיות בכדי להעמיד את הנהג לדין, כאשר ברוב המקרים ככולם יש מספיק ראיות בשלב זה, וגם בוחן האם המשך נהיגתו של הנהג תהווה סיכון למשתמשי הדרך. בבדיקה מקצועית של דו"ח המהירות ניתן למצוא פגמים רבים אשר יש בהם לבטל או לקצר את ימי הפסילה המנהלית. יותר מכך, אם ישנם פגמים מהותיים ניתן יהיה לסיים את כל הטיפול בדו"ח בדיון אחד.


אם יש לי הרבה דוחות מהירות, יש לי סיכוי לקבל את הרישיון ללא פסילה?


התשובה היא כן. אמנם הדבר לא יהיה קל אבל במקרים מסוימים ניתן יהיה להחזיר את רישיון הנהיגה לאחר זמן קצר מאוד. לדוגמה, לאחרונה הגיע למשרדי נהג אשר בעברו 19 עבירות מהירות. הנהג נתפס כאשר הוא נוהג במהירות של 102 קמ"ש בכביש אשר בו מותרת מהירות נסיעה של 70 קמ"ש. הנהג קיבל את רישיונו לאחר חמישה ימים בלבד!


מבחינה של חומר החקירה ושל תוואי המקום נראה כי השוטר כלל לא יכול היה להפעיל את המכשיר במקום זה, ולכן התיק נסגר בחמישה ימי פסילה בלבד.


מה העונש הצפוי לי אם נתפסתי נוהג במהירות מופרזת?


רף הענישה בגין נסיעה במהירות מופרזת יכול לנוע בין קנס בלבד ועד מאסר בפועל במקרים חמורים מאוד. לרוב, נהגים אשר מורשעים בנהיגה במהירות מופרזת מוטלת עליהם פסילה בפועל, פסילה על תנאי וקנס, תלוי בחומרת העבירה, בעבר התעברותי של הנהג ובנסיבות נוספות.


נתפסתי נוהג במהירות מופרזת ויש לי הרבה נקודות במשרד הרישוי, יש מה לעשות?


ברוב המקרים יש הרבה מה לעשות. בתעבורה הענישה היא כפולה. נהג אשר נתפס נוהג במהירות מופרזת יכול לצאת ללא פסילה במהלך המשפט, אך אם צבר נקודות רבות במשרד הרישוי ישנה אפשרות שתוטל עליו פסילה של שלושה חודשים. במקרים מסוימים ניתן יהיה למחוק את הנקודות ובכך למעשה להימנע מפסילה של משרד הרישוי.


אין באמור כדי להוות חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי.