זה קורה תמיד בתזמון הגרוע ביותר, ולעולם אי אפשר להתכונן לכך. אם הייתם מעורבים אי פעם בתאונת דרכים, אתם בוודאי יכולים להיזכר בתחושת השיתוק שאחזה בכם מיד לאחר מכן. הבעיה היא שלהתנהלות פאסיבית עלולות להיות השלכות קשות, במיוחד אם מדובר בתאונה עם נפגעים.


"מיד לאחר התרחשות תאונה עם נפגעים יגיע לזירה בוחן תנועה מטעם המשטרה, שמטרתו לאסוף ממצאים כדי לנסות להבין כיצד התרחשה התאונה", מסביר עו"ד אמנון בן נעים, המתמחה בדיני תעבורה ובמשפט הפלילי. "איסוף הממצאים נועד בשלב מאוחר יותר לבסס כתב אישום נגדכם, אם נראה שאתם אשמים בתאונה".


לדברי עו"ד בן נעים, בוחן התנועה יעשה הכל כדי לגבות עדויות ממי שלקחו חלק בתאונה. "שלב זה הוא קריטי, שכן לעדות שתמסרו יהיה משקל דרמטי בהחלטה אם להעמידכם לדין, ועל איזו עבירה", הוא אומר. מסיבה זו אתם חייבים לנסות לרסן את ההלם הראשוני שמאפיין תאונות כאלה, ולהיות מודעים למתרחש.


זהירות, בוחן התנועה ינסה להכשיל אתכם


יש שורה של עבירות, שבהן ניתן להאשים אתכם בסיטואציה כזאת, מנהיגה בחוסר זהירות או בקלות ראש ועד נהיגה רשלנית. "אם בתאונה נגרם מותו של אדם, הרי שהיא תיחשב לתאונה קטלנית, ואז ניתן יהיה להאשים אתכם בהריגה, גרימת מוות בקלות דעת או בגרימת מוות ברשלנות", אומר עו"ד בן נעים.


המשותף לכל העבירות שהזכרנו הוא שהן טומנות בחובן ענישה משמעותית. לעיתים, בתי המשפט עשויים לגזור עליכם עונשי מאסר שיכולים להגיע אף למספר שנים. בנוסף, בעקבות עבירות חמורות אלה ניתן לפסול לכם את הרישיון לתקופה ממושכת שגם היא יכולה להגיע לכמה שנים.


מיותר לציין, שמיד לאחר התאונה רישיון הנהיגה שלכם עלול להישלל במסגרת פסילה מנהלית. בתאונה עם נפגעים קצין משטרה עשוי לפסול את הרישיון שלכם לתקופה של 60 יום, ואם מדובר בתאונה קטלנית עם הרוגים, קצין המשטרה מחויב לשלול את רישיונכם לתקופה של 90 יום.


עורך דין יכול לסייע להפחית את חומרת העונש


אמרנו כבר שלדברים שתאמרו בעדות בפני בוחן התנועה תהיה משמעות רבה, וכך אם תאמרו למשל שלא הבחנתם בנהג השני או שהופתעתם ממנו, הדבר עשוי לסייע בהעמדתכם לדין. "מסיבה זו לפני שאתם מוסרים עדות לבוחן התנועה אתם חייבים למהר ולהתייעץ עם עורך דין המתמחה בתאונות דרכים", אומר עו"ד בן נעים.


היוועצות עם עורך דין לפני מתן העדות תסייע לכם לא רק לבטא באופן המדויק ביותר את הגרסה שלכם, אלא גם תחסוך מכם את החשש שתפלילו את עצמכם. כמו כן, היא תקטין משמעותית את הסיכון שהרישיון שלכם יישלל לפרק זמן משמעותי, ובכלל תחסוך מכם טעויות מיותרות.


לא הספקתם להתייעץ עם עורך דין לפני מתן העדות בפני בוחן? לסיוע שלו יכולה להיות תרומה קריטית גם לאחר מכן בבית המשפט. עורך הדין יכול למשל לבח  ון את חומר הראיות הקיים נגדכם, ולשכנע את התביעה לחזור בה מהאישום נגדכם או להגיע להסדר שבמסגרתו יופחת מאוד עונשכם.


הייתם מעורבים בתאונת דרכים? זקוקים לסיוע מקצועי ולליווי בעת מתן עדות בפני בוחן תנועה או לאחר הגשת כתב אישום בבית המשפט? פנו לעו"ד אמנון בן נעים, המתמחה בדיני תעבורה ובמשפט הפלילי, להתייעצות ראשונית