העונש המירבי בגין עבירת נהיגה ללא רישיון נהיגה שמעולם לא הוצאתם הוא עונש מאסר לתקופה של שנתיים. נוסף על כך, אדם שנהג ללא רישיון צפוי לפסילה בפועל של רישיון הנהיגה לתקופה של 3 חודשים מינימום, לצד מאסר על תנאי.


אחת מעבירות התנועה החמורות ביותר היא נהיגה ללא רישיון נהיגה. בדיני תעבורה נהיגה ללא רישיון נחשבת לעבירה פלילית. לנהג שמחזיק ברישיון נהיגה מוקנית הזכות לנהוג ברכב, וזאת לאחר שהוכיח באמצעות מבחנים שונים את כישוריו ואת כשירותו ואת אחריותו לנהיגה על הכביש. נהג כזה נוקט במשנה זהירות לאורך כל הדרך בנהיגה ברכבו או ברכב אחר בדרכים.


מי יישא באחריות במקרה של נהיגה ללא רישיון?


אם הנהג ביצע עבירת תנועה עליו להוכיח שלא נהג ברשלנות. אם עבר עבירה ושוטר תפס אותו ללא רישיון, לפי החוק גם הנהג וגם בעל הרכב יישאו באחריות. זאת מכיוון שבעל הרכב הרשה לאדם זה לנהוג ברכבו ללא רישיון, בין אם ידע זאת ובין אם לא.


כמו כן, יש הבדל בהתייחסות המחוקק בין אדם שנהג ברכב ללא רישיון כלל לבין נהג שתוקף רישיונו הסתיים. אם פג תוקף הרישיון של אדם שנהג ברכב, העונש יהיה בעיקר הטלת קנסות על הנהג וקנסות על בעל הרכב שהרשה לו לנהוג ברכבו. מנגד, העונש לנהג שלא הוציא אף פעם רישיון נהיגה ייאלץ לשאת בעונש חמור יותר שכולל בין היתר שלילת רישיון ואפילו מאסר בפועל.


כל אזרח בישראל זכאי להיבחן במבחנים עיוניים ומעשיים לצורך קבלת רישיון נהיגה


כל אזרח בישראל זכאי להיבדק ולעבור מבחני נהיגה על מנת שמדינת ישראל תעניק לו את זכות לרישיון נהיגה. הנהג מחויב לעבור בדיקות רפואיות, ללמוד שיעורי נהיגה, לעבור בהצלחה מבחני תאוריה, כמו גם לעמוד בהצלחה במבחן נהיגה מעשי - טסט. לאחר שהנהג מחזיק בכל האישורים הנחוצים הוא יהיה זכאי לקבל רישיון נהיגה למשך תקופה שתיקבע על פי החוק.


עבירת נהיגה ללא רישיון שפג תוקפו מול עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל


אדם שנוהג ברכבו כאשר תוקף רישיון הנהיגה שלו פג תוקף והוא לא טרח לחדשו, יחול עליו האיסור על נהיגה בכל רכב עד שיחדש את רישיונו שוב. אם אותו נהג שביצע עבירה נתפס על ידי שוטר ובמקום ביצוע העבירה השוטר מגלה שהנהג נוהג ברכב עם רישיון נהיגה שפג תוקפו, העונש הצפוי לו הוא דוח בסך של 250 שקלים. אם השוטר מזהה שתאריך פקיעת הרישיון רחוק ממועד ביצוע העבירה שבו נתפס הנהג, הנהג צפוי לקבל עונשים חמורים יותר וייתכן שגם יוזמן לבית משפט לאחר תקופה של חצי שנה או שיקבל פסילת רישיון נהיגה בפועל למשך מספר חודשים.


יש לקחת בחשבון גם את בעל הרכב שנתן היתר לאדם, ולא משנה מי הוא, לנהוג ברכב בידיעה שאין לו רישיון נהיגה. העונש על עבירה כזו לבעל הרכב הוא פסילת רישיון נהיגה למשך תקופה מינימלית של שלושה חודשים, קנס כספי ואפילו תקופת מאסר.


אם אדם נתפס על ידי שוטר נוהג ברכב ללא רישיון נהיגה כלל, דהיינו לא עבר שום בדיקות רפואיות, תיאוריה וטסט, הוא למעשה מבצע עבירה חמורה מאד מכיוון שמבחינת החוק הוא מהווה סכנה חמורה מאד להיות מעורב בתאונות דרכים קטלניות. העונשים החמורים בגין עבירה זו קבועים בחוק, בית המשפט יחליט על שלילת רישיון לתקופה, ברגע שאדם זה ירצה להוציא רישיון נהיגה. נוסף על כך, אותו אדם שביצע את העבירה החמורה, צפוי לקנס כספי כבד וגם לעונש מאסר על תנאי.


אם נתפסתם נוהגים ללא רישיון נהיגה, לא משנה מהי מהות העבירה, ההמלצה עבורכם היא לפנות באופן מידי לעורך דין תעבורה. חשוב לדבר בנימוס אל השוטר ולומר לו שאתם זכאים לייצוג של עו"ד תעבורה. כמו כן, רצוי שלא לחתום על הדו"ח מכיוון שכל חתימה על הדו"ח למעשה תאשר לשוטר שאתם מודים בביצוע העבירה.


אז קצת עלי


שמי אמנון בן נעים ואני עו"ד תעבורה ופלילי. אני עוסק בתחום כבר למעלה מ-30 שנים בדיני תעבורה ובדין הפלילי. שירתי במשטרה במשך 29 שנים בחדרי חקירות כך שאני יודע ומבין כיצד נראה הנחקר באותה שעה. לאחר 29 שנים החלטתי לעבור לצד השני ולהיות עו"ד שמייצג את מבצע העבירה – הנהג. מכיוון שלא משנה אם האדם אשם או לא אשם בביצוע העבירה הוא תמיד זכאי לייצוג של עו"ד ובמקרה שלכם זה עו"ד תעבורה.

סעו בזהירות