מה הפירוש נהיגה בזמן פסילה?


הכוונה לכך שפקודת התעבורה קובעת איסור מוחלט על נהיגה לאדם שרישיון הנהיגה שלו נפסל מכל מיני סיבות. לא משנה אם הרישיון נפסל על ידי קצין משטרה, משרד הרישוי או בית המשפט, החוק והפסיקה מניחים כי אדם שנהג בזמן פסילה הוא אדם מסוכן על הכביש ולכן החוק לא מבדיל בין הפסילות השונות. העבירה היא חמורה מאד ולכן הענישה היא אחידה, מכיוון שאותו אדם הפר את החוק.


מדוע נהיגה בפסילה נתפסת כעבירה חמורה על ידי כל אחד מהגורמים האמורים על שמירת החוק? הגורמים תחילה לוקחים בחשבון שאדם שנהג בפסילה, נפסל בגלל עבירות קודמות ובכך מהווה סכנה לציבור כשהוא ממשיך לנהוג תוך כדי סיכון חיי אדם וחייו עצמו. סיבה נוספת לכך היא זלזול ברשויות האמורות לשמור על החוק. נהיגה בפסילה מהווה עבירה חמורה מכיוון שבזמן שנפסל רישיונו של האדם, נלקחת ממנו חלק מחירותו, מה שיכול לגרום למצב מאד מסוכן, שאדם זה יתפתה להפר את הכללים, לנהוג תחת לחץ ששוטרים לא יתפסו אותו, לברוח מהשוטרים ובמקרה הכי חמור לגרום לתאונה ואפילו קטלנית מאד.


איך קובעים כי רישיון הנהיגה של הנהג חייב להיפסל?


יש כמה מצבים שיכולה להתרחש בהם פסילה:


א. משרד הרישוי מחליט לפסול את הרישיון של הנהג - מכיוון שהנהג צבר מעל 36 נקודות לחובתו. סיבה נוספת היא קיומן של בעיות רפואיות שהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים בדק ומצא אי כשירות של האדם לנהוג ברכב.


ב. הפסילה נעשית על ידי קצין משטרה - זאת בדרך כלל פסילה מנהלתית לאחר שהקצין מצא שהנהג ביצע כמה עבירות, ולכן החליט לפסוק על פסילת רישיון או במצבים שבהם בוצעו עבירות חמורות לדוגמא נהיגה בשכרות. בעבירה של נהיגה בפסילה הקצין רשאי לפסול את הרישיון של הנהג למשך 30 ימים.


ג. בית משפט קובע פסילת רישיון נהיגה לאדם - הפסילה נעשית עד תום ההליכים. פסילה זו ניתנת בעקבות עבירות אחרות שנעשו, כמו כמה עבירות תעבורה שביצע הנהג, עבירות נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים או ביצוע עבירות פליליות שביצע תוך כדי שימוש ברכב.


ייתכנו גם מצבים שהנהג לא יהיה מודע כלל לכך שהוא בפסילה, מה עושים במצב זה?


אז המחוקק מודע גם למצבים אלו. יתכן מצב שהנהג לא קיבל הודעה ממשרד הרישוי, כשבית המשפט נתן הוראה לפסול את רישיונו בהיעדרו. דוגמא נוספת יכולה לקרות כשקצין משטרה לא החתים את הנהג על טופס פסילה. וישנם עוד מקרים שנובעים מחוסר הבנה. במצב כזה שבו התביעה לא הצליחה להוכיח שהנהג קיבל הודעה על פסילה, העבירה של נהיגה בפסילה אינה מתקיימת. כמו כן, אם הנהג מצליח להטיל ספק בתביעה של בית המשפט או קצין המשטרה, גם כאן העבירה של נהיגה בפסילה אינה מתקיימת.


מהם העונשים הצפויים לאדם שנהג בפסילה?


צוין בהתחלה שהמשטרה תמיד דורשת עונשי מאסר בפועל על נהיגה בפסילה. נהיגה בפסילה זה דבר מובן, אבל מדוע מאסר?


התשובה לכך טמונה בהפרה של צו בית המשפט, ובנוסף הנאשם שנסע בזמן פסילה נהג בצורה מסוכנת שסיכנה חיי בני אדם, שיכלה לגרום לתאונת דרכים קטלנית ולפגיעה בחיי בני אדם. כלומר אי ציות כפול גם לחוק וגם לגורם המוסמך. העונשים מלבד מאסר הם פסילת רישיון לתקופות ארוכות מאוד.

 

סעיף 67 לפקודת התעבורה קובע שאדם שנהג בזמן פסילה צפוי לעונש של 3 שנות מאסר. ייתכנו עונשים הרבה יותר חמורים לנהגים שהורשעו בגין שלילה ולנהגים שנענשו בגין פסילה, ריצו את עונשם, קיבלו את רישיונם בחזרה ושוב חזרו לעבור עבירות תעבורה, לרבות נהיגה בפסילה.


במקרים אלו המדינה תגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדם, מה שעלול להוביל למאסר ממושך לרבות 10 נקודות חובה או לקיחת הרישיון לצמיתות, מכיוון שעבריינים אלו זלזלו בחוק ובצו בית המשפט, במיוחד שבית המשפט ומשרד הרישוי החזיר להם את הרישיון.

 

מה עושים אם נתפסתם על ידי שוטר על נהיגה בפסילה?


במידה ונתפסתם אני רוצה להעניק לכם 3 טיפים חשובים מאד:


1. דברו בנימוס לשוטר.


2. אל תחתמו על שום דו"ח שהשוטר מבקש מכם. חתימה על דו"ח היא הודאה בעבירה.


3. הודיעו לשוטר שאתם זכאים לייצוג של עו"ד תעבורה והתקשרו מיד במקום העבירה אל עו"ד תעבורה ותנו לו לדבר עם השוטר.


זכותכם לבחור את עורך הדין לתעבורה שאתם רוצים


שמי אמנון בן נעים ואני עו"ד תעבורה ופלילי. אני עוסק בדיני תעבורה ובדין הפלילי כבר למעלה מ-30 שנים. שירתי במשטרה במשך 29 שנים בחדרי חקירות כך שאני יודע ומבין כיצד נראה הנחקר באותה שעה. לאחר 29 שנים החלטתי לעבור לצד השני ולהיות עו"ד שמייצג את מבצע העבירה - הנהג. מכיוון שלא משנה אם האדם אשם או לא אשם בביצוע העבירה הוא תמיד זכאי לייצוג של עו"ד ובמקרה שלכם זה עו"ד תעבורה.

סעו בזהירות

 

עו"ד תעבורה אמנון בן נעים