בעבר ועוד בטרם היו בידי המשטרה מכשירים מדויקים למדידת רמת האלכוהול בגופו של הנהג, נהגו השוטרים לבצע בדיקת מאפיינים לנהג שהיה חשוד בנהיגה בשכרות.

 

רבים חושבים כיום כי הואיל וקיים מכשיר הינשוף, משמעותהדבר היא שלבדיקת המאפיינים אין חשיבות או שהיא אינה מספיקה לצורך הרשעה - וטעות בידיהם.

 

כבר בשנות השמונים נקבע בפס"ד בר"ע 666/86 סאמי סודקי עודה נגד מדינת ישראל, כי ניתן להרשיע על סמך בדיקת המאפיינים בלבד.

 

מהי אותה בדיקת מאפיינים?

 

ובכן וודאי יצא לכם להיתקל לא פעם באנשים העומדים בשולי הדרך בסמוך לניידות משטרת התנועה ומבצעים כל מיני תנועות של הבאת ידם אל אפם והולכים או מנסים לפחות ללכת על קו ישר.

 

בדיקת המאפיינים הינה בדיקה קוגנטיבית, הבאה לבחון את תגובותיו הקוגנטיביות של הנהג, שכן כאשר נהג הנתון תחת השפעת אלכוהול הוא יתקשה לבצע את המבחנים בהצלחה ובמידה והוא שיכור כלוט הוא בוודאי יכשל בכולם.

 

בדיקת המאפיינים נעשית באופן לא מדעי ולא מדויק ומסתמכת על שיקול דעתו והתרשמותו הבלתי אמצעית של שוטר ו/או מתנדב המבצעים את הבדיקה.

 

במסגרת מילוי טופס בדיקת המאפיינים יציין השוטר כמה שתיתם, האם את עייפים, האם עינכם אדומות, האם נודף מפיכם ריח של אלכוהול, האם אתם מדבירם לעניין וכן יבצע לכם את מבחן הבאת האצבע לאף ומבחן ההליכה על קו ישר. בסופו של הטופס יציין השוטר את מידתך התרשמותו מהנהג ועד כמה הוא נראה לו שיכור, האם במידה קלה או באופן משמעותי.

 

חשוב להבין שאין כלל להקל ראש בבדיקת המאפיינים הואיל וגם אם מאיזושהי סיבה הצלחתם להביא לפסילה של בדיקת הינשוף, עדיין ניתן להרשיע אתכם על בסיס בדיקת המאפיינים.

 

באשר לחובתכם לבצע את הבדיקה, הרי שהחוק אינו מחייב את הנהג לבצע את בדיקת המאפיינים, זאת בניגוד לבדיקת הינשוף, לגביה, כאשר נהג מסרב לביצוע הבדיקה החוק קובע כי הוא יחשב לשיכור.

 

מצד שני, כאשר בדיקת המאפיינים טובה, הדבר יכול לעזור במסגרת ניהול הליך הוכחות או ניהול מו"מ להסדר, שכן אם קיים פער משמעותי בין בדיקת המאפיינים לתוצאות הינשוף וכן אם יש חשד כי בדיקת הינשוף לא בוצעה כהלכה, אזי תוצאה טובה של בדיקת המאפיינים תוכל לשנות את התמונה באופן משמעותי לטובת הנהג.

 

משרדנו עוסק שנים רבות בתחום והגיע להישגים רבים בתחום והוא עומד לרשותכם 24 שעות ביממה.