1. שאלה 1- שרי הפנים והאוצר אישרו את בקשת הועד המקומי להטיל ארנונה לראשונה בשנת 2008. האישור החריג נחתם ע"י השרים רק בחודש נובמבר 2008- האם האישור חל על כל שנת המס או ממועד קבלת האישור ועד לסוף שנת המס ?

תשובה- המקור החוקי בו נקבעה סמכות שרי הפנים והאוצר לתת אישור חריג להעלאת ארנונה בשנה מסויימת נמצא בסעיף 9(ב)(2) לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), תשנ"ג-1992:

"9(ב)(2) רשות מקומית רשאית להטיל ארנונה שלא בהתאם לאמור ברישה, ובלבד שקיבלה לכך אישור השרים; ... תחילתו של אישור השרים בראשית שנת הכספים שבשלה הוא ניתן; שר הפנים או מי שהוא הסמיך לכך יודיע לוועדת הכספים של הכנסת על מתן האישור."

(ההדגשה הוספה)

התשובה לשאלה אם כן היא חיובית- ניתן לגבות ארנונה לפי התעריף שנקבע באישור החריג מתחילת שנת המס שאליה מתייחס האישור, אף אם האישור ניתן בסוף שנת המס.

במאמר מוסגר, המונח גבייה רטרואקטיבית מתייחס למצב בו הרשות המקומית גובה בשנה מסוימת ארנונה בגין שנים שקדמו לשנת המס הנוכחית. אם מדובר בגבייה שנעשית לגבי חובות שנצברו באותה שנת מס או לגביית חובות שנוצרו כתוצאה מקבלת אישור חריג או אישור לתוספת ארנונה שניתנו לגבי אותה שנת מס, אז אין מדובר בגבייה רטרואקטיבית אסורה. חשוב להדגיש כי דרישת התשלום הראשונה חייבת להישלח לתושב עוד בשנת 2008 על מנת שלא תטען טענת רטרואקטיביות.

2. שאלה 2- התייחסות לגביית ארנונת 2008 גם בתחילת 2009 (במידה ולא ניתן לגבות את כל הסכום במהלך חודש דצמבר).

תשובה- תושב שלא שילם את מלוא שומת הארנונה שהוטלה עליו בשנה מסוימת אינו פטור מתשלום אם חלפה שנת מס. הועד המקומי מעביר את החובות שצבר התושב לשנת המס החדשה. כך, שתושב שצבר חוב ולא שילם עד 31.12.08 יקבל בתחילת 2009 שומת ארנונה שוטפת לשנת 2009 וגם דרישה לתשלום חוב 2008 וכן חובות משנים קודמות אם עדיין לא שילם אותם.

לפרטים מדויקים באשר לאופן גביית החובות שבפיגור (בנוסף לארנונה השוטפת), הליכי הגבייה שניתן לנקוט וכיוצא בזה, ניתן ליצור קשר עם מנהל מחלקת המסים והגבייה במועצה האזורית.

3. שאלה 3- האם האישור החריג שהוועד המקומי קיבל בשנת 2007 תקף גם לשנת הכספים 2009.


תשובה- חיובי. האישור שניתן לוועד המקומי הוא אישור להטלה ראשונה של ארנונה. לאחר קבלת האישור ניתן לגבות את התעריף שאושר לכם גם בשנות המס הבאות, בצירוף ההעלאות המותרות שועדת הכספים של הכנסת מאשרת מידי שנה.

אולם, היה והוועד המקומי יחליט להעלות את התעריף שאושר לו בהטלה הראשונה או להפחיתו, יש לקבל את אישור השרים, מאחר ומדובר בהעלאה או בהפחתה חריגה.

בשנת 2008 אושרה העלאה מותרת של 4.57%. אולם, בעקבות תובענות ייצוגיות שהוגשו נגד עיריות ת"א, חיפה וירושלים בהן נטען כי ההעלאה המותרת גבוהה ממה שהחוק מתיר, ניתנה הוראה ע"י משרד הפנים לא לגבות לעת עתה את התוספת של 4.57% אלא רק את התעריף שאושר כדין בשנת 2008.
 


עודכן ב: 12/07/2015