בבית המשפט לתעבורה בירושלים נערך בימים אלה משפט מעניין המחדד עד כמה לא רצוי לתפוס את ההגה כשנמצאים תחת השפעת אלכוהול. גם אם לא "נתפסת על חם" בזמן נסיעה, הראיות הנסיבתיות עלולות לספק די והותר חומר בכדי להביא אותך למצב בעייתי. כך קרה במקרה שלהלן שאירע בחודשי החורף הקרים על כביש רטוב וחלקלק במזרח הארץ. להלן סיפורו של נהג שיכור שלא הצליח להשתלט על רכבו.

 

יש לכם שאלה?
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום תעבורה
פורום נהיגה בשכרות

 

נהגת נתקלה ברכב העומד בצורה מסוכנת בשוליים בכביש 38 הסמוך לבית שמש ודיווחה על כך למשטרה. שוטר שהגיע למקום תוך כמה דקות מצא אדם שתוי מאחורי ההגה. "בדיקת ינשוף" גילתה אצל האחרון 555 מ"ג אלכוהול לליטר אויר נשוף, דבר שהפך אותו באופן מיידי לחשוד בעבירת נהיגה בשכרות וגרימת תאונה. שלל הראיות והעדים הרבים "הידקו את החבל סביב צווארו של הנאשם", שניסה לעשות ככל שביכולתו למזער את הנזק.

 

הנאשם טוען כי הוא לא נהג ברכב


הנאשם לא ערער על העובדה שהוא היה שיכור, אך החליט לקחת סיכון ולהציג סיפור רב משתתפים. הוא טען שאחיו נהג ברכב בזמן התאונה וכשהשוטר הגיע לזירה הוא היה בדרכו העירה כדי להזעיק עזרה מאביהם. כמו כן, היה גם ניסיון של ההגנה לפזר ערפל סביב העדות של העדה המרכזית שהתקשתה לתאר במדויק את מה שחזתה וגם לא הצליחה לראות כמה אנשים היו ברכב בזמן שהתקשרה למוקד המשטרה.


הממצאים המפלילים היו רבים והעדים זרמו מכל עבר. היו לא פחות מארבעה שוטרים שחזו בנאשם נלחץ בזירה ומוסר משפטים סותרים. העדה המרכזית לא חסכה שום פרט בתיאור מצב הרכב, בנזק הנגרם בפועל ובסיכון הנוסעים האחרים בציר התנועה. התנאים הרטובים על הכביש רק חיזקו את הצורך בנהיגה זהירה ואחראית. המאשימה טענה כי על פי הממצאים היה קיים חשד כבד שלא כך היה המצב ברכבו של הנאשם.

 

בית המשפט מרשיע את הנאשם על בסיס ראיות נסיבתיות


מדובר במקרה לא נפוץ במיוחד של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, וזאת משום שהשוטר לא תפס את הנהג בזמן נסיעה, אלה רק בשולי הכביש עם נזק מזערי לרכוש. הנאשם יכול היה להפוך את הקערה על פיה לו הוא היה מציג ראיות קונקרטיות כגיבוי לטיעוניו. בפועל, הנאשם סירב להתייחס להאשמות ולא השכיל להביא את אביו להעיד לטובתו. בנוסף לכך, הוא לא המציא שום רישומי שיחות טלפון או הוכחות מסוג זה.


המסר כאן הוא מאוד פשוט. אם שותים לא נוהגים. החוק אינו מבדיל בין נהג שיכור שנתפס בזמן נסיעה לנהג שיכור שנתפס אוחז בהגה במצב סטטי. לא אחת, החיים מכתיבים תסריטים לא שגרתיים, אך בתי משפט מתייחסים אך ורק לראיות ממשיות. הנאשם המדובר ישלם את מלוא המחיר בזכות הראיות הנסיבתיות שהצטברו נגדו. מיותר לציין כי במידה והינכם מוצאים את עצמכם תחת השפעת אלכוהול, רצוי שלא תגיעו למצב אליו נקלע הנאשם במקרה דנן.