רכב עלול להיות כלי נשק מסוכן מאוד. את זה ניתן להבין לעומק כשמסתכלים על פרשת הדריסה של ילדה בת 14 מהצפון, שמצאה את מותה באופן טראגי. הדורס, אדם נורמטיבי עם עבר תעבורתי נקי יחסית, נשפט בבית המשפט לתעבורה בצפת ונשלח לתשעה חודשי מאסר בפועל. כל מאמצי סנגוריו להצילו מעונש זה עלו בתוהו.

 

יש לכם שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום נהיגה בשכרות
פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


תאונות דרכים – תופעה שמסרבת להיעלם


מדובר בתופעה קשה הגובה קורבנות רבים כל שנה. לא אחת, נהגים שיכורים או מסוממים, אנשים הנוהגים בקלות ראש או פשוט באופן רשלני, גורמים לעשרות ומאות נפגעים, כאשר קורבנות רבים משלמים בחייהם. המספרים כאמור פשוט לא יורדים. מערכת המשפט מנסה לעקור את התופעה מהשורש ע"י מתן עונשים כבדים, הכוללים פסילות רישיון לטווח ארוך ובמקרים החמורים אפילו מאסר בפועל.


לדוגמא, לפני כשנה, נהג צעיר ללא עבר פלילי נסע ללא רישיון בתוקף ודרס למוות רוכב אופניים. מאוחר יותר, התגלה שהוא נסע תחת השפעת אלכוהול וסמים, מה שכנראה פגע בשיקול דעתו והוביל אותו להימלט מהזירה מבלי להציע לנפגע עזרה ראשונה. בית המשפט המחוזי בפתח תקווה החמיר עם הנאשם, שנשפט ל-12 שנות מאסר בפועל. בנוסף, הוא "זכה" ב-20 שנות פסילה וגם התבקש לשלם למשפחת הקורבן פיצויים בגובה 30 אלף שקלים.


במקרה אחר, שאירע בירושלים, נהג לקח משאית של קרוב משפחתו ועלה על ההגה כשלא היה בידיו רישיון נהיגה כלל. הוא נהג בקלות ראש ועלה על המדרכה בשכונת רמות בעיר, שם, עמדה לתומה אם ביחד עם בתה, פעוטה בת כשנה. כתוצאה מהפגיעה, האישה הועפה באוויר ואיבדה את הכרתה. במקביל, בתה התינוקת הוטלה על הרצפה. למרות שהתאונה (בדרך נס) לא גבתה מחיר בחיי אדם, הנהג נשפט לעשר חודשי מאסר בפועל ופסילת רישיון לתקופה של חמש שנים.


עונש חמור לאדם נורמטיבי


התאונה המדוברת קרתה לפני כשנתיים, כשהילדה המנוחה חצתה את הכביש במעבר חצייה. הנהג הדורס לא נסע במהירות מופרזת (כ-15 קמ"ש), אך נהג במה השופט הגדיר כ"מצב נפשי של חלל תודעתי". בהכרעת הדין נקבע כי האחרון לא שם לב לילדה החוצה את הכביש. השופט גם הבהיר, על סמך הממצאים, שהילדה לא ירדה לכביש באופן מפתיע וכי הנאשם היה יכול למנוע את התאונה לו היה יותר ערני. הולכת הרגל לא שרדה את המפגש המצער עם הרכב ותוך זמן קצר נקבע מותה.


סנגוריו של הנאשם ניסו להציג את עברו הנקי יחסית, עם עבירותיו האחרונות אי שם בשלהי שנות השמונים. עורכי הדין ביקשו מהשופט לאפשר לנהג הדורס לגשת לשירות המבחן ולממונה על עבודות השירות (לצורך בדיקת התאמה לריצוי מאסר שלא מאחורי סורג ובריח). הבקשה נדחתה על הסף בטענה שמדובר בעבירה קשה המחייבת ענישה פלילית מתריעה. בית המשפט קבע כאמור חרף עברו הנורמטיבי של הנהג הדורס.


בית המשפט העליון קבע, לא אחת, שהעונש הראוי לנהגים המורשעים בגרימת מוות ברשלנות הוא עונש מאסר לריצוי בפועל מאחורי סורג ובריח ופסילת רישיון הנהיגה לתקופה ממושכת. עושה רושם שהמגמה הזאת רק הולכת ומתחזקת והמטרה היחידה היא לחסל או לפחות למזער את התופעה של הנהיגה הלא אחראית והרשלנית. כל נהג על הכביש אחראי על חיי הולכי הרגל ובתי המשפט לא מתכוונים לוותר לעברייני כביש. סעו בזהירות.