ביום ד' האחרון (10.4.2013) אירעה תאונה קטלנית קשה ביותר בדרך משה בעיר נשר. במהלך התאונה, משאית "רמסה" תחת גלגליה כלי רכב רבים תוך כדי שהיא זורעת הרס רב ומקפחת את חייהם של שישה אזרחים. 14 אנשים נוספים נפצעו בתאונה, ואחד מהם באורח קשה.

 

יש לכם שאלה?

פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח
פורום תעבורה
פורום נהיגה בשכרות
פורום דוחות תנועה


נהג המשאית, צעיר בן 30 מרהט, נפצע באורח קל והוא עוכב לחקירה. גורמים במשטרה אשר החלו לבחון את המקרה מעריכים כי מדובר בשילוב של מספר אירועים אשר הביאו לתאונה הקטלנית. ישנן סברות הנוגעות למערכת הבלימה של המשאית, ויש תזה הגורסת כי העיקול המסוכן בשילוב עם נסיעה שלא מתאימה לתנאי הדרך היו הגורמים למקרה. במשטרה ציינו גם כי המשאית יצאה לדרכה עם מטען אשר חרג ב-10% מהמותר.


תאונות קטלניות בהן מעורבות משאיות אינן מאורע נדיר במחוזותינו. לצערנו, כמעט מדי שנה אנו נאלצים לשמוע על תאונות דרכים קטלניות בהן הייתה מעורבת משאית כבדה. היות ומדובר בכלי רכב בעל משקל רב, מיותר לציין כי הנזקים הנגרמים במהלך תאונת דרכים עם משאית עלולים להיות קשים במיוחד. לא אחת, התאונה מסתיימת במוות של אדם אחד או יותר. מהו אפוא גזר הדין אשר צפוי לנהג המשאית בנשר, וזאת נוכח מקרים דומים שאירעו לאחרונה?


נהג משאית עם 180 הרשעות קודמות - 4 שנות מאסר בפועל


ביולי 2009, בית המשפט לתעבורה גזר על נהג המשאית, עות'מאן יגמור, עונש של 4 שנות מאסר בפועל וקנס בשיעור 10,000 שקלים בגין הרשעתו בגרימת מוות ברשלנות. יגמור, אשר נקבע כי רישיון הנהיגה שלו ייפסל ל-20 שנה, היה מעורב בתאונת דרכים קטלנית בכביש ירושלים-תל אביב. תאונת הדרכים הקשה גבתה את חייהם של אב ובתו, אשר נסעו ברכבם המשפחתי לכיוון הבירה.


בית המשפט הדגיש את החומרה הרבה שעלתה ממעשיו של יגמור, וזאת בעיקר נוכח הרשעתו בעבר בלא פחות מ-180 עבירות תנועה שונות. זאת ועוד, בוחני התנועה אשר בדקו את זירת התאונה לאחר המקרה קבעו כי יגמור כלל לא ניסה לבלום את הרכב. בדומה למקרים רבים כגון דא, המחלוקת העיקרית בין הסנגור לפרקליטות הייתה באשר לעבירה בה יורשע נהג המשאית. האם בגרימת מוות ברשלנות (עבירה אשר העונש המקסימאלי בצידה עומד על 3 שנות מאסר) או הריגה (עבירה שניתן לגזור בגינה 20 שנות מאסר).


בסופו של דבר, בית המשפט לתעבורה מצא לנכון להרשיע את הנאשם "רק" בגרימת מוות ברשלנות. במהלך הדיונים בבית המשפט, הנאשם ובא כוחו ביקשו לייחס רשלנות תורמת לתאונה לנהג המנוח. נטען כי האחרון עצר בכביש הראשי תוך כדי שהוא מנסה לנסוע לאחור לשם מעבר נתיב. בית המשפט לא קיבל את הטענה האמורה וקבע כי הדבר לא הוכח. כמו כן, השופטת מתחה ביקורת חריפה על הנאשם וקבעה כי התאונה אירעה ככל הנראה בזמן שיגמור שוחח בטלפון הסלולארי. בית המשפט התייחס גם לעבירות הרבות בהן יגמור הורשע בעבר.


תאונת משאית בגין נסיעה ברכב תקול במודע - 13 חודשי מאסר


במקרה אחר, בפברואר 2011, בית המשפט העליון אישר גזר דין שניתן בבית המשפט המחוזי כנגד נהג משאית שהורשע בגרימת מוות ברשלנות. המקרה הנ"ל היה דומה מעט לתאונה הקשה בנשר, וזאת משום שגם שם עלו טענות באשר לתקינותה של מערכת הבלמים. המשאית אשר הייתה מעורבת בתאונה הייתה בבעלות אב ובשימוש בניו. בניו של בעל המשאית ערכו את הטיפולים ברכב, וזאת חרף העובדה שהם לא היו מכונאים מורשים ולא עברו הכשרה מקצועית מתאימה מעולם. כמו כן, הטיפולים במשאית נעשו בחצר ביתם של בעליה, ולא במוסך מסודר. בסופו של דבר, הרכב יצא לדרך כאשר מערכת הבלמים שלו איננה תקינה.


ביום האירוע, אחד הבנים אשר נהג במשאית הלא תקינה היה מעורב בתאונת דרכים קשה שגרמה להריגתו של אדם. בית המשפט מתח ביקורת קשה על הנהג, אשר נסע במשאית למרות שהוא ידע כי היא איננה תקינה ומהווה סכנה לציבור. יתרה מכך, הודגש כי הדרך הייתה נוחה, מזג האוויר נאה, ולא נראתה כל סיבה לסטייה ולגרימת התאונה.


גם כאן, בית המשפט "הסתפק" בהרשעת הנהג בגרימת מוות ברשלנות. לאחר מכן, בית המשפט התחשב גם בנסיבותיו האישיות של הנאשם וגזר עליו רק 13 חודשי מאסר בפועל. נקבע כי האחרון ישלם קנס בשיעור 10,000 שקלים ורישיונו נפסל ל-9 שנים.