שיטת הניקוד מונהגת בישראל מזה עשרות שנים בשיטה זו נעשתה רפורמה מקיפה בשנת 2003. שיטת הניקוד זו דרך למעקב אחרי נהגים אשר חוזרים ועוברים עבירות תנועה פעם אחר פעם באופן סדרתי. כך שלמעשה, רק נהג רצידיביסט (מועד) יילכד ברשתה של שיטת הניקוד. ראוי לציין כי מבחינה משפטית אין מדובר ב"ענישה" גרידא אם כי ב"הרתעה", "צינון" ו"אמצעי תיקון" לנהג החוזר וכושל בעבירות תעבורה.

 

השיטה מבחינה בין עבירות פעוטות לעבירות חמורות אם כי בהסתייגות מסוימת. אפרט- ראשית, ישנן הרבה עבירות שלא נזקפות לצידן נקודות כלל אף שהן חמורות (בעיקר בעבירות בהן הנהג מוזמן לבית המשפט ומוגש כנגדו דו"ח מסוג – הזמנה לדין). שנית, בהגיע נהג לצבר של 36 נקודות רישיונו ייפסל ללא קשר למהות העבירות שעבר אלא לחיבור אריתמטי של נקודות וזאת על אף שהן יכולות להיות עבירות טכניות בלבד. בשיטת הניקוד נקבע מדרג בעל 5 רמות של ניקוד הנצבר לצד העבירות החל מ- 2 נקודות ועד 10 נקודות. כל עניין הרישום נעשה ביחידת מאגר המידע הנמצא במשרד הרישוי.

 

לנקודות הנזקפות לחובת הנהג יש תקופת צבירה (תקופת חיי הנקודה - נקודות "תקפות"), בתקופה זו נצברות נקודות זו לזו לשם קביעת סך הנקודות שצבר הנהג. כאשר הנהג צבר 12 נקודות או יותר עליו לעבור הדרכה בנהיגה נכונה. בתום ההדרכה הנקודות יילקחו בחשבון ולא יימחקו אוטומטית עם ביצוע הקורס, אלא רק לאחר שיחלפו שנתיים מתאריך ביצוע העבירה, ובתנאי שלא צבר נקודות נוספות במהלך השנתיים.

 

אם הנהג עבר עבירות תנועה חדשות והורשע בגינן (כולל אי תשלום קנס מעבר ל-90 הימים) וצבר 22 נקודות, תקופת הצבירה תוארך לארבע שנים. במידה והנהג המשיך וצבר 24 נקודות או יותר הוא יוזמן לקורס שני (קורס ייעודי). רוב הנהגים שנזקקים לעזרת עורך דין לתעבורה הם אלו שצברו מעל 36 נקודות, מאחר ומשרד הרישוי ייקח את רישיונם ל – 3 חודשים ואף יאלצם לבצע מבחן תיאוריה (עיוני).

 

מחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שנערך בשנת 2009 - ע"י ד"ר תמר תומר– פישמן מיחידת המדען הראשי אשר מטרתו הייתה לבדוק את שיטת הניקוד הנהוגה בישראל.

 

קבע בפרק הסיכום וההמלצות כי לאור ממצאי הסקר לגבי שיטת הניקוד בישראל ובהתאם למתכונת המומלצת לשיטת הניקוד של המועצה לבטיחות בדרכים האירופאית (ETSC) והמפקח על התנועה בשבדיה ( RTI ) הומלצו השינויים הבאים:

 

 

א. יש לנקוט בשיטה פשוטה וברורה, כך שלציבור יהיה ברור אילו עבירות נכללות ומה מספר הנקודות שנצבר לצידן.

ב. הומלץ לשלוח תזכורות אחת לכמה חודשים לגבי מספר הנקודות לנהגים שהחלו לצבור נקודות, בליווי הסבר על פרטי השיטה ואזהרה לנהגים שהם צפויים לעונש במידה ויצברו מספר נתון של נקודות נוספות.

ג. יש לקבוע מספר מצומצם של עבירות חמורות, אשר להן קשר הדוק לפגיעה בבטיחות ואשר ניתן לאכוף אותן ביעילות ויש להגביר את האכיפה על עבירות אלו.

ד. ראוי להצמיד לאכיפה מסעות הסברה על האכיפה, כדי להגדיל את ההערכה הסובייקטיבית של הסיכוי להיתפס.

 

השינוי מרחיק הלכת בשיטת הניקוד – שנת 2011

 

באופן תמציתי אפרט את השינויים המשמעותיים הצפויים:

 

 

● תקופת הדיווח לצורך רישום הנקודות תעמוד על עד שנה מיום ביצוע העבירה.(עד היום ללא תלות בזמן). אי לכך, יבוטלו נקודות על הרשעה שדווחה לרשות הרישוי כעבור שנה ויותר.

 

● נהג שלחובתו נצברו 22 נקודות או יותר בתוך פחות משנתיים, הנקודות תישארנה תקפות למשך 4 שנים מיום ביצוע העבירה. כלומר, מחיקת הנקודות (הרעיונית) תתבצע אך ורק בחלוף 4 שנים ממועד ביצוע העבירה האחרונה ובתנאי שהנהג ביצע אמצעי תיקון (קורס נהיגה נכונה-שאינו מוחק את הנקודות).

 

● נהג שצבר לחובתו 72 נקודות או 36 נקודות בפעם השנייה בתוך 6 שנים רישיונו ייפסל ל - 9 חודשים והוא יחויב לעבור תיאוריה (מבחן עיוני), טסט (מבחן מעשי) ובדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. עוד נקבע בתיקון לתקנות התעבורה כי נהג שנכון להיום צבר לחובתו 72 נקודות היכולת להפעיל נגדו את הסנקציה האמורה לעיל, תחול רק אם הנהג ימשיך ויצבור עוד 12 נקודות חדשות, בתוך 4 שנים ממועד העבירה הראשונה שנרשמה לו ולא באופן אוטומטי.

 

● התקנות החדשות קובעות כי נהג שנדרש לבצע קורס בנהיגה נכונה (נהיגה מונעת) חייב לבצע את הקורס בתוך שישה חודשים מיום קבלת הזימון לקורס (בניגוד למצב ששרר עד כה בו נהג יכול היה שלא לבצע קורס במשך שנים ועקב כך המשיך ל"גרור אחריו" נקודות ישנות שלא נמחקו).

 

● חלפה שנה מיום שהודיעו לנהג צובר הנקודות, על אמצעי תיקון שהוא חייב לבצע והנהג טרם ביצע אותם רשות הרישוי תתלה את רישיון הנהיגה, לפי תקנה 551 (ה). הודעה זו על אמצעי התיקון יראו אותה כהודעה שנמסרה כדין לידי הנהג תוך 15 ימים מיום משלוחה בדואר רשום או ע"י שליח (מסירה ידנית).

 

● ערער הנהג על הרשעתו והודע על כך לרשות הרישוי, לא תביא רשות הרישוי בחשבון את הנקודות על העבירה האמורה עד למתן פסק דין סופי. החידוש – מרגע שהבקשה מוגשת למזכירות בית המשפט (בקשה להמרה ע"ש נהג אחר, בקשה להישפט באיחור בגין דו"ח ועוד) יש מעין "עיכוב ביצוע" לעניין רישום הנקודות. אי לכך, אין צורך לחכות להחלטת בית המשפט בכדי שלא תרשמנה הנקודות.

 

שר התחבורה חתם על התיקון ביום 27.01.11 ותחולתן של התקנות 6 חודשים מיום החתימה. (27.07.11).

 

 

לאחרונה ולאחר מספר חודשים בהם לא התקיימו קורסי נהיגה מונעת בכל רחבי ישראל עקב עתירה של אחת הזכייניות שהפסידה במכרז (מכללת אפיק) נפתחו בימים אלו ממש קורסים המנוהלים ע"י שתי זכייניות שזכו במכרז של משרד התחבורה שיערכו את אמצעי התיקון (קורס נהיגה נכונה – בסיסי וקורס מתקדם – ייעודי).

 

הזכייניות הן רשת "עמל" ו"האוניברסיטה הפתוחה", הן תפעלנה מוקד טלפוני לרישום הנהגים לקורסים, כמו כן, מערך הלימודים יהיה בשיטת המולטימדיה ולא ע"י שקפים ולוח כמו שהיה נהוג עד כה. הפריסה תהיה ב-20 אתרים ברחבי הארץ, בהם יוכלו הנהגים לערוך את אמצעי התיקון.

 

 

לכן אם צברת נקודות ואתה עתיד להיפסל ע"י רשות הרישוי, מומלץ להיוועץ עם עו"ד לענייני תעבורה שמתמחה בתחום, ייתכן מאוד כי יימצא פגמים בלוח הזמנים שבו הודע לרשות הרישוי על ביצוע אחת מעבירותיך ו/או שאחת או יותר מעבירותיך אינן תקפות יותר ולכן רישומן מקורו בטעות.

 

* כותב המאמר – עו"ד דורון ויגלר הינו בוגר תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן וחבר מן המניין בוועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין, עוסק מזה שנים בתחום התעבורה.


עודכן ב: 21/07/2011