עבירה של חציית דרך באור אדום ועבירה של אי ציות לתמרור, נחשבות לעבירות תעבורה בינוניות בחומרתן, והנהג שביצע עבירות מסוג זה צפוי לקבל קנס כספי ויעמדו לחובתו עשר נקודות. ברוב המקרים הנהג לא יזומן לדיון בבית משפט, אלא אם כתוצאה מביצוע העבירה, אירעה תאונת דרכים, או במקרה והיו נפגעים.

 

חשוב לדעת כי במקרה בו הוגש נגד נהג דו"ח בגין עבירה מסוג זה, רצוי ואף מומלץ להיוועץ בעורך דין המומחה לתחום התעבורה, על אף שמדובר בעבירות ברירת משפט שאינן מביאות לזימון לדין.

על פי שיטת הניקוד החדשה, נהג שצבר נקודות רבות עלול להידרש להשתתף בקורס נהיגה מונעת, או במקרים מסוימים רישיון הנהיגה שלו יישלל. למרות שבעבר הנהג זומן בגין ביצוע עבירות אלה לבית משפט, כיום הוא יזומן רק בנסיבות מחמירות, כמו תאונת דרכים עם נפגעים, ויוגש נגדו כתב אישום.

 

בביצוע שתי העבירות, של חצייה באור אדום ואי ציות לתמרור, לא נדרשת מהתביעה הוכחת כוונתו של הנהג, או אפילו רשלנותו, אלא מספיק שישנה הוכחה מטעם התביעה, כי הנהג אכן ביצע את העבירה.

 

ניתן להוכיח שהנהג ביצע את עבירות חציית הדרך ברמזור אדום או אי ציות לתמרור, על ידי מצלמות אלקטרוניות המוצבות בצמתים מרומזרים. כמו כן, התביעה יכולה להסתמך על דו"ח שניתן על ידי שוטר, או אפילו על ידי אדם פרטי.

 

במקרה שהתביעה מבוססת על עדות ראייה של אדם פרטי, לא תמיד יתגבש לכדי דו"ח והעניין נתון לשיקול דעתה של המשטרה.

 

כיצד ניתן להוכיח שהנהג לא ביצע את העבירה?

 

במקרים מסוימים ניתן להוכיח כי התמרור או הרמזור לא הוצבו כדין, או שהשוטר אשר רשם את הדו"ח לא פעל על פי הנהלים החלים עליו.

החוק קובע שנהג חייב לקיים את הוראות התמרור, אלא אם יוכיח, כי התמרור יוצב שלא כדין. כלומר, במידה והנהג יוכיח שהתמרור או הרמזור אינו מוצב כדין על פי אמות המידה הנדרשות על פי הוראות החוק, אז ייצא זכאי, אם לא עמד בנטל ראיה זה אזי שיורשע.

דרך נוספת להוכיח כי נהג לא ביצע את העבירה, היא במקרה שהעבירה בוצעה לעיני שוטר אשר מילא דו"ח ועל סמך אותו הדוח מואשם הנהג, הנהג יכול לערער על מהימנות ואמינות השוטר, ובכך לעורר ספק בפני בית המשפט באשר לביצוע העבירה. במקרה שכזה, יכול הנהג לצאת זכאי.

דרך נוספת הינה, כאשר השוטר מילא את הדוח כפי שצריך היה למלא והביא לחוסר מהותי בראיות.

 

זיכוי מחמת ספק בעבירה של חצייה באור אדום ואי ציות לתמרור

 

היו מקרים בהם נהגים שהואשמו בביצוע העבירות, זוכו מחמת הספק, כמו למשל: במקרה בו השוטרת לא מילאה את דוח התנועה כפי שצריך, וגם כאשר נאשם הוכיח כי היה ליקוי במערך ראיות התביעה ובנסיבות אלה מצא בית המשפט לנכון לזכות אותו.
 


עודכן ב: 22/10/2014