נהיגה תחת השפעת סמים או תחת השפעת אלכוהול הינה מסוכנת ביותר, ועל פי החוק, העונש הצפוי לנהג שהוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בשכרות, או נהיגה תחת השפעת סם, הוא מינימום שנתיים פסילת רישיון נהיגה בפועל, זאת בתנאי שבשנתיים שהקודמות לביצוע העבירה, לא בוצעה עבירה דומה.

 

נהג שרישיונו נפסל בנסיבות אלה יכול לנסות להפחית משמעותית את העונש הצפוי, במידה והצליח להוכיח בפני בית המשפט שנפלו כשלים בחומר הראיות, כמו בעת ביצוע בדיקת השתן, או תיעוד המקרה בידי השוטרים.

 

חשוב להדגיש כי נהג המואשם בנהיגה בשכרות ונהיגה תחת השפעת סמים, יוגש נגדו כתב אישום נוסף בגין עבירת שימוש בסמים, ללא קשר לנהיגה. ובמקרה כזה רצוי ומומלץ ביותר לפנות לעורך דין המתמחה בתחום התעבורה, אשר יכול למזער את הנזק בצורה משמעותית.

 

מהם הכללים לביצוע בדיקת שתן?

 

לפני בדיקת השכרות על השוטר חלה חובה להסביר לנהג, כי בחובתו להיבדק, והוא נדרש לבקש מן הנהג החשוד בנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים את הסכמתו למתן דגימת השתן. עם זאת חשוב להבחין בין מקרים של ביצוע בדיקה שגרתית של נהגים, לצורך בדיקת כמויות האלכוהול בגוף, לבין בדיקת סמים, בה חייב שיעלה חשד בנוגע לביצוע העבירה.

 

נהג המסרב למסור בדיקת שתן, עלול למצוא את עצמו מורשע בנהיגה בשכרות, ולשאת בעונש החמור של לפחות שנתיים פסילת רישיון. במידה והסכים הנהג לבצע את הבדיקה, נטילת הדגימה תיעשה באופן שיבטיח שמירה מרבית על כבודו, פרטיותו ועל בריאותו, במידה המועטה האפשרית של אי נוחות וכאב.

 

על פי החוק, נהג לא יעוכב מעל לזמן הסביר הדרוש בהתאם לנסיבות המקרה, לפרק זמן ארוך מעשרים דקות יש צורך בדיווח, ובכל מקרה העיכוב לא יעלה על שלוש שעות. עם זאת נהג שמובא לתחנת משטרה לצורך חקירה, אינו מוגדר בחזקת מעוכב, ופרק זמן החקירה אינו נמנה עם זמן עיכוב.

 

במקרה שנמצא סם ברכב, המשטרה רשאית להחרים את הרכב, ולקחת את הסם, שימש לביצוע העבירה לכאורה. אולם, השוטר מחויב לתעד את הראיה כמוצג, לסמן אותה בראשי תיבות, ולציין את מקום אחסון הרכב. כמו כן, השוטר נדרש להודיע לנהג, שרכבו ישוחרר בתום החיפוש. ולפעול במהירות לסיום החיפוש, ולמען החזרת הרכב לבעליו בהקדם.

 

יש לציין כי קיימים סוגים מסוימים של סמים, שעלולים להישאר בגוף עד חודש ימים, הדבר תלוי בסוג הסם, בחילוף החומרים של הגוף, במשקל וכדומה. דווקא סמים הנחשבים לקלים נוטים להישאר לאורך זמן ממושך יותר. במקרה ואכן נותרו שאריות סם בשתן, הנהג יואשם בנהיגה תחת השפעת סמים.

 

בתום ביצוע בדיקת נטילת השתן, השוטר מחויב לערוך זיכרון דברים. המסמך צריך להיות חתום וערוך על פי הכללים, אחרת הדבר יצביע על כשל ראייתי, שיישחק לטובת הנהג, ולא ניתן יהיה להרשיעו. השוטר חייב להקפיד על כללים ברורים הקבועים בחוק, ובמקרה שלא יקפיד עליהם, הנהג רשאי בהחלט למצוא עצמו מזוכה בשל עבירה זו. בכל מקרה חשוב להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה.
 


עודכן ב: 21/10/2014