בית משפט השלום לתעבורה בצפת, גזר בשבוע שעבר (יום ד') שנתיים מאסר בפועל על אדם שהורשע בגרימת מוות בנהיגה רשלנית, לאחר שפגע פגיעה קטלנית עם רכבו ברכבה של המנוחה.


מהירות מופרזת בכביש מוצף תחת גשם שוטף


לפי כתב האישום, בפברואר 2012, נסע הנאשם בכביש עירוני מוצף במים בצפון הארץ. הנאשם נסע במהירות עצומה, מסיבה לא ברורה, למרות תנאי מזג האוויר הסוער ותחת גשם שוטף. המהירות בה נסע מנעה ממנו שליטה על הרכב, ולפי הכרעת הדין, הכשירה את הקרקע לתאונה הקטלנית.


לאחר שנסע כך הנאשם זמן מה, ביקש לעקוף רכב שנסע אמנם במרחק די גדול ממנו, אך משום מה הפריע לו במסלולו. הנאשם החל להזיז את רכבו מצד לצד, כאשר הוא מנסה להתקדם אל עבר הרכב שלפניו ולעקוף אותו. לאחר מספר ניסיונות, איבד הנאשם את השליטה על הרכב וכאשר "שט" לעבר הנתיב הנגדי, התנגש בעוצמה עם הרכב שהגיע ממול. נהגת הרכב נהרגה במקום והנאשם לא נפגע כלל.


על פי הרשעתו, הנאשם נהג ברשלנות, ולא פעל בשום דרך למניעת התאונה שהיתה צפויה לאור התנהגותו על הכביש. על פי החלטת בית המשפט, הנאשם סטה במידה רבה ממידת ההתנהגות הסבירה, ויכול היה למנוע בנקל את התאונה לו היה נוהג בזהירות מינימלית ומבחין בתנאי מזג האוויר ובמתרחש סביבו.


בבואו לדון בעונשו של הנאשם, קבע השופט כי לאור חומרת המעשים ייגזר על הנאשם עונש מאסר, וכי נותר לו להחליט מה יהיה אורכו של העונש.


ביהמ"ש: דרוש עונש חמור ומרתיע


השופט התחשב בנסיבות חייו של הנאשם, בעובדה כי מדובר באדם נורמטיבי בדרך כלל, וכי גם הוא וגם בני משפחתו ייפגעו מהעונש שייגזר עליו, בנוסף לפגיעה הנפשית של הנאשם שבמעשיו קיפח את חייה של המנוחה ברגע אחד. אשתו ובנו של הנאשם העידו לטובתו, והנאשם אף הגיש לבית המשפט שני מכתבים שכתבו חבריו המעידים על אופיו הטוב.


יחד עם זאת, התחשב השופט בעובדה כי הנהגת המנוחה (כבת 44) הותירה אחריה שלושה ילדים ובני משפחה אשר איבדו ברגע את היקר להם מכל. לפי השופט, עונש מאסר, חמור ככל שיהיה, לא יעשה דבר על מנת לשפר את מצבם, או להחזיר להם את שאבד. אולם, עונש מאסר כבד, יוכל לשמש ככלי יעיל להרתעה על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלה של חוסר זהירות ורשלנות חמורה.


עוד קבע השופט בהחלטתו, כי הוא אינו יכול להתעלם מן העובדה כי בעברו של הנאשם ישנן לא פחות מ-29 הרשעות קודמות בעבירות תעבורה. ויתרה מכך, 8 מהן בגין נהיגה במהירות מופרזת. מכאן, שלא מדובר במקרה חד פעמי של אדם אשר נקלע למצב ביש מצער, אלא בנהג שמפגין חוסר זהירות סדרתית ועל כן אין מקום להתחשב בו יתר על המידה.

 

יש לך שאלה? 

פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


לבסוף, קבע השופט כי רשלנות הנאשם נמצאת ברף הגבוה ונסיבותיו האישיות אינן מקימות עילה להתחשבות יתרה. על כן, גזר השופט שנתיים מאסר בפועל על הנאשם, פסילת רישיון ל-12 שנים, 10 חודשי מאסר על תנאי ושנתיים פסילת רישיון על תנאי מרגע השבת הרישיון.