בית משפט המחוזי בחיפה דן בדצמבר האחרון בערעורה של נהגת, שנדונה לשלושה חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, פסילת רישיון נהיגה ל- 60 חודשים, וששה חודשי מאסר על תנאי. זאת לאחר שפגעה בהולך רגל והפקירה אותו על הכביש, מבלי לעצור את הרכב ולהגיש לו סיוע.


הנהגת פגעה בהולך רגל שהתפרץ אל הכביש ונמלטה מהמקום


המערערת, מורה בשנות הארבעים המוקדמות לחייה, נסעה ביום האירוע בכביש עירוני ולא הבחינה בגבר שהתפרץ אל הכביש, שלא במעבר חצייה, ופגעה בו עם חזית רכבה. כתוצאה מהפגיעה הולך הרגל הועף לשמשת הרכב, והוטל אל עבר הכביש. הפצוע אושפז בבית חולים וסבל מחבלות קשות בראש ובחזה, למחרת היום נקבע מותו.


כתב האישום שהוגש נגד המערערת אינו מייחס לה אשמה בגין אירוע התאונה, אלא בגין עבירה של הפקרה. בו נטען כי המערערת ידעה שפגעה בהולך הרגל, אך עם זאת, היא לא עצרה את הרכב, על מנת להגיש עזרה לנפגע, או להסיע אותו לבית חולים, אלא המשיכה בנסיעתה.


הנהגת מגדלת בגפה תאומים בני 11 ומתפרנסת כמורה


בתסקיר שירות המבחן עלה כי המערערת היא אם חד הורית לתאומים בני 11, העובדת בתפקיד מורה בבית ספר ומגדלת את הילדים בגפה, מאז גירושיה. לפי התסקיר המערערת נוטלת אחריות לעבירה בה הורשעה ומביעה צער וחרטה, אך ניכר כי היא מתקשה להתחבר רגשית לאירוע.


לפי דבריה בתסקיר, היא עצרה את המכונית מיד לאחר התאונה, במטרה להגיש עזרה, אך הבחינה בהתקהלות גדולה של אנשים, ומחשש שהם יפגעו בה, היא עזבה את המקום ונסעה ישר לתחנת המשטרה, בכדי לדווח על התאונה. המערערת הודתה כי היא מבינה את חומרת מעשיה, וכיום היא היתה פועלת אחרת.


שירות המבחן המליץ על עבודות שירות במקום מאסר בפועל


בעקבות התאונה החלה המערערת לסבול ממצבי פוסט טראומה, והופנתה על ידי שירות המבחן לקבוצה טיפולית המיועדת לנהגים שביצעו עבירות תנועה, שהסתיימו במות הקרבן. שירות המבחן התרשם כי חלה התדרדרות במצבה הרגשי של המערערת, הפוגע בתפקודה היום יומי. ולדעתו, שליחתה למאסר בפועל, יוביל להחמרה נוספת במצבה הנפשי ואף יותיר את התאומים ללא הורה מטפל. לכן המליץ על עונש מאסר שירוצה בעבודות שירות וצו מבחן למשך שנה.


מנגד טענה המדינה, כי יש להחמיר עם עונשה של הנהגת שהפקירה את הקרבן ונמלטה מהמקום, ולהטיל עליה עונש מאסר בפועל עד שבע שנים, מאחורי סורג ובריח, וכן יש לפסול את רישיון נהיגה שלה לתקופה ממושכת וארוכה, לגזור עליה מאסר על תנאי ולתת לה קנס כספי. המדינה הדגישה כי המעשה של הפקרת פצוע הוא אנטי חברתי, הפוגע בביטחונם של הולכי הרגל ומסכן ציבור שלם.


שלושה חודשים של עבודות שירות ושלילת רישיון ל- 40 חודשים


בית המשפט התחשב בהודאתה של הנהגת בעבירות ובתסקיר שירות המבחן, וגזר עליה שלושה חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, קנס בסך 1,200שקלים, ופסילת רישיון נהיגה לתקופה של 60 חודשים. בעקבות פסיקה זו היא הגישה ערעור, בבקשה להפחית את תקופת פסילת הרישיון. בטענה כי פסילה כה ארוכה עשויה לפגוע בגידול ילדיה, אותם כאמור, היא מגדלת לבדה.

 

יש לך שאלה? 

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


בית המשפט, הדוגל בשיטת הענישה האינדיבידואלית, אשר לוקחת בחשבון את הנסיבות האישיות של הנאשמים שביצעו את העבירה, החליט להתחשב שוב בנסיבותיה האישיות של המערערת, שאינה מקבלת דמי מזונות ומפרנסת שני ילדים, ממשכורת של מורה. וקיצר את תקופת הפסילה ל- 40 חודשים, במקום 60. יתר העונשים יעמדו בעינם.