נהג שנתפס נוהג בזמן פסילה ונגזר עליו לרצות שנת מאסר בפועל, הגיש ערעור על חומרת העונש לבית המשפט המחוזי בחיפה. בשבוע שעבר (יום ב') התקבל הערעור, ובית המשפט קבע כי בנסיבות העניין ניתן להסתפק במאסר קצר יותר של תשעה חודשים בלבד.


בשנת 2013 נתפס המערער נוהג ברכב פרטי בזמן פסילה וללא ביטוח, לאחר שרישיונו נפסל לשנתיים בשנת 2011. בית משפט השלום הרשיע אותו על סמך הודאתו והורה על עריכת תסקיר בעניינו.


במהלך המשפט התגלה שמדובר בצעיר אשר הספיק לצבור 23 הרשעות מאז שקיבל את רישיונו בשנת 2002, בשלוש מהן הורשע על נהיגה בשכרות, ונוסף על כך הוא הורשע בעבר בעבירות אלימות.


לאור זאת החליט בית המשפט כי לא ניתן לחרוג מענישה מחמירה בשל שיקולי שיקום, וגזר עליו שנת מאסר בפועל, 40 חודשי פסילה וקנס בסכום של 2,000 שקלים.


המערער ביקש להקל בעונשו וטען שבית המשפט הקודם לא התייחס לנסיבותיו המשפחתיות, והתעלם מהנזק הבלתי הפיך לחייו אם ירצה תקופת מאסר ממושכת.


בית המשפט: למרות עברו התעבורתי, זאת ההרשעה הראשונה של המערער בגין נהיגה בזמן פסילה


כמו כן, לטענתו בית המשפט הקודם שגה כאשר הסתמך על חוות דעת הממונה על עבודות שירות, שהמליץ שלא להטיל עליו עבודות שירות מאחר שהוא לא מתאים לכך, בהסתמכו על האופן שבו ריצה בעבר עבודות שירות. הוא טען כי מדובר בעונש שריצה לפני זמן רב מאוד, כשבע שנים טרם המשפט, ולכן הוא אינו משליך על התאמתו לבצע עבודות שירות היום.


המערער אף התייחס לעבירה וטען כי הוא אמנם אינו מקל ראש בחומרתה, אך הוא הודה במעשים מיד לאחר מכן והביע עליהם חרטה, וביקש להתחשב בכך.


המדינה לעומת זאת ביקשה מבית המשפט לדחות את הערעור, והדגישה את עברו התעבורתי הענף של המערער, שמעלה את הסברה כי הוא אינו פוחד מהחוק. לגרסתה, התנהגותו החוזרת ונשנית של עבירות בתחום התעבורה מהווה סכנה של ממש לעצמו ולסובבים, ויש להטיל עליו ענישה מרתיעה של מאסר בפועל לתקופה ממושכת.


השופט הסכים עם דברי המדינה וקבע כי המערער מזלזל ברשויות החוק וכי העבירה שביצע טומנת בחובה סיכון להולכי הרגל ולנוסעים ברכב. עם זאת, הוא התייחס לתסקיר שירות המבחן שלפיו לאחר שגדל במשפחה מורכבת וסבל מקשיים נפשיים ופיזיים, יש צורך לשלב אותו בהליך שיקומי ולהטיל עליו ענישה מציבת גבולות במסגרת עבודות שירות.


לכן הגיע השופט למסקנה כי העונש שנגזר על הצעיר במשפט הקודם מחמיר איתו יתר על המידה, וניתן להקל בצורה מסוימת בתקופת המאסר שנגזרה עליו, אם כי לא ניתן לשלב אותו בעבודות שירות לאחר שתפקודו בעבר, בזמן שריצה עבודות שירות, לא היה תקין והוא נעדר מהן באופן תדיר.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


לבסוף קיבל השופט את הערעור, אחרי שהדגיש כי למרות עברו התעבורתי של המערער זאת ההרשעה הראשונה שלו בגין נהיגה בזמן פסילה, וקבע כי העונש הראוי בנסיבות המקרה הוא תשעה חודשי מאסר בלבד. יתר רכיבי העונש נשארו כפי שנקבע בגזר הדין הקודם.


עפ"ת 4016-03-15