נהג שהורשע בעבירות של נהיגה בשכרות ואי ציות לשוטר, ערער על חומרת העונש שהטיל עליו בית המשפט, שכלל מאסר בפועל של עשרה חודשים, שנת מאסר על תנאי, פסילת רישיון הנהיגה לשנתיים וקנס בסכום של 3,000 שקלים. אתמול (יום א') התקבל ערעורו בבית המשפט המחוזי בחיפה, שבחר להתחשב בשיקולי שיקומו של הנהג. עונש המאסר בפועל הופחת לחצי שנה של עבודות שירות והמשך הליך שיקום תחת פיקוחו של שירות המבחן. שאר רכיבי העונש נותרו על כנם.


ההליך בבית המשפט הקודם כלל הפנייה לתסקיר שירות המבחן, שהמליץ על עונש בדמות שירות לתועלת הציבור שבמהלכו יעבור הנהג הליך שיקום הכולל מעקב באמצעות בדיקות שתן. נסיבותיו האישיות של הנהג העלו תמונת חיים עגומה של התמכרות לסמים קשים ומספר ניסיונות כושלים להיגמל. עם זאת, בשנת 2014 הוא החל בטיפול גמילה ובדיקות השתן שלו היו נקיות מסמים.


הנהג הביע את רצונו להמשיך בהליך השיקום ולצאת ממעגל הסמים, וקצין המבחן העריך שעונש של שירות לתועלת הציבור הכולל המשך טיפול בבעיית ההתמכרות שלו, יהווה ענישה מידתית ויעזור להמשך הליך השיקום.


עונש הולם או אפשרות לגמילה ושיקום?


ואולם, בית המשפט הכריע שיש להעניש אותו בחומרה בשל חומרת העבירות והעובדה שנתפס נוהג תחת השפעת סמים בשלושה אירועים שונים. בית המשפט ציין כי עבירה של נהיגה בשכרות היא אחת מהחמורות בחוקי התעבורה מאחר שהיא מסכנת את שלום הציבור, כאשר מי שנוהג כשסמים זורמים בעורקיו הוא בבחינת פצצה מתקתקת שעומדת להתפוצץ.


בית המשפט הקודם נתן דעתו לנסיבות האישיות של הנהג, ולמידת הפגיעה בו ובמשפחתו אם יוטל עליו מאסר בפועל. עם זאת, העובדה שהמערער נהג פעם אחר פעם בהשפעת סמים מסוכנים ואף ניסה להימלט מהשוטרים שביקשו לעצור אותו, היוותה אינדיקציה לכך שהוא אינו ירא מהחוק ועלול לגרום לאסון גדול, ומשכך נקבע שיש להטיל עליו עונש של מאסר בפועל, תוך ציון שהוא יכול לעבור הליך גמילה בין כותלי הכלא ללא סיכון לביטחון הציבור.


הנהג הגיש את הערעור בטענה שבית המשפט הקודם לא התחשב בכך ששיתף פעולה והודה במעשים, וכי הוא פועל רבות כדי להיגמל מסמים ולשקם את חייו. הוא ביקש להתחשב גם בגילו המבוגר ובחששו להיגרר לתרבות עבריינית בכלא. גם קצין המבחן חזר על המלצתו מההליך הקודם.


השופטת סברה כי בית המשפט הקודם אכן הטיל את העונש הראוי, אך התייחסה לכך שעל פי חוק העונשין, ניתן לחרוג מהעונש ההולם משיקולי שיקום, והגיעה למסקנה שעניינו של הנהג נכנס לאותם מקרים מיוחדים.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


מכיוון שהמערער הוכיח כי נרתם להליך השיקומי והראה נכונות והתמדה בהליך הגמילה, ואף הקים משפחה חדשה עם אישה תומכת, השופטת סברה כי שיקומו נושא פירות ומצליח. נוכח האמור, הערעור התקבל ועונש המאסר בפועל הופחת לריצוי עבודות שירות במשך חצי שנה, תוך מעקב של שירות המבחן וביצוע בדיקות שתן תקופתיות. כאמור, שאר מרכיבי העונש נותרו כפי שהיו.


עפ"ת 37241-01-15