בשעת לילה מאוחרת לקח צעיר בן 21 את מכוניתה של דודתו ללא ידיעתה או רשותה, ונהג בו ברחובות העיר תחת השפעת אלכוהול וללא רישיון. בהמשך שיקר לשוטר שעצר אותו לבדיקה שגרתית והתחזה לחברו. לפני שבוע (יום ג') התחשב בית משפט השלום בנסיבות חייו המורכבות ובעובדה שאין לו הרשעות קודמות, וגזר עליו לרצות עבודות שירות במשך 75 ימים, חצי שנת מאסר על תנאי, קנס סמלי בלבד בסכום של 300 שקלים, התחייבות כספית בסך 8,000 שקלים כי יימנע מביצוע עבירות בעתיד, וכן פסל את רישיון הנהיגה שלו לשלוש שנים.


הצעיר הופנה לשירות המבחן שערך שני תסקירים בעניינו, שמהם התברר כי סיים תשע שנות לימוד ולא גויס לצבא. בנערותו אובחן כסובל מסכיזופרניה, אך הפסיק לקחת את התרופות, החל לצרוך סמי פיצוציות ואלכוהול וניתק את הקשר עם משפחתו.


אמו העידה כי בנה טופל במערכת בריאות הנפש עד גיל 16, אך אחרי שעזב את הלימודים הטיפול הופסק. לדבריה היא נמנעה במשך השנים לספר לו כי הוא חולה בסכיזופרניה במטרה לגונן עליו, וסיפרה לו על כך רק בזמן האחרון. כתוצאה מכך בחודשים האחרונים מצבו השתפר, הוא חזר להיות איתה בקשר, הפסיק ליטול סמים ופנה לקבל עזרה טיפולית.


העובדה שהרכב נלקח מהדודה הקלה במידת מה על חומרת המעשה


קצין המבחן התרשם כי התמכרותו לסמי פיצוציות בנערותו ונסיבות חייו הובילה אותו להתנהגות עבריינית. עם זאת, עברו הפלילי אינו מכביד והוא משתף פעולה עם שירות המבחן, ואף דגימות השתן שמסר היו נקיות מסמים, ולכן יש סיכוי טוב לשיקומו בדרך של טיפול נפשי אינטנסיבי.


הצעיר עצמו ביקש מבית המשפט להתחשב בכך שהודה במעשים בהזדמנות הראשונה ואין לו הרשעות קודמות. הוא ציין שהיה בן 21 בלבד בעת ביצוע העבירות, ומאז חלפו ארבע וחצי שנים שבהן הוא מנסה להשתקם ולהתנקות מסמים, הוא שיקם את היחסים עם דודתו שממנה גנב את הרכב, לקח אחריות על מעשיו ומתאמץ בכל כוחו לנהל אורח חיים נורמטיבי למרות מצבו הנפשי. הוא ביקש להתחשב ברקע שבו גדל ולהטיל עליו עונש מרוכך.


השופטת בחנה את חומרת המעשים, והביאה בחשבון כי הרכב שבו נהג שייך לקרובת משפחתו, דבר שממתן במידה מסוימת את חומרת המעשה. עם זאת פוטנציאל הנזק שיכול היה להיגרם גבוה מאוד, בהתחשב בעובדה שנהג שיכור וללא רישיון נהיגה, אשר מעולם לא הוציא.
נסיבות המקרה לא הצדיקו סטייה ממתחם הענישה הראוי בשל שיקולי שיקום, מאחר שהצעיר לא הפגין מספיק עקביות בהליך הטיפולי במסגרת שירות המבחן אף על פי שללא ספק הוא נזקק לטיפול. עם זאת, השופטת מצאה נסיבות להקל בעונשו בשל הודאתו, עברו הנקי מהרשעות קודמות, חלוף הזמן מאז ביצוע העבירה, נסיבות חייו המורכבות ובדיקות השתן שמסר שהוכיחו כי כיום הוא לא משתמש בסמים.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום נהיגה בשכרות


מכלול השיקולים הביא למסקנה כי מספיק לגזור עליו עונש במתחם התחתון של הענישה, ולכן הוטלו עליו עבודות שירות למשך 75 ימים, מאסר מותנה של חצי שנה, קנס סמלי של 300 שקלים, התחייבות כספית להימנע מביצוע עבירות נוספות, וכמובן שלילת הרישיון למשך שלוש שנים.


ת"פ 13418-06-12