בתוך תחנת דלק בכביש 70, צעיר כבן 26 נהג בטרקטורון שלו, סטה מנתיב הנסיעה, פגע עם הטרקטורון בברכו של אדם שעמד ליד מכוניתו ותדלק אותה, ואז איבד את השליטה ופגע גם במכונית. הוא ביקש סליחה מהאיש שפגע בו ואז ברח מהמקום בלי להזמין משטרה או אמבולנס ומבלי להשאיר את פרטיו. אחרי שנעצר הוא הודה והורשע במעשים. לפני שבוע (יום א') הטילה עליו שופטת בית משפט השלום לתעבורה בחיפה פסילה בפועל לתקופה של שמונה חודשים, מאסר על תנאי לשלושה חודשים ופסילה מותנית של ארבעה חודשים, וכן הורתה לו לשלם פיצוי בסך של 2,000 שקלים לנפגע וחייבה אותו בקנס של 1,200 שקלים.


בין המדינה והנאשם הושג הסדר טיעון, שבמסגרתו סוכמו רוב רכיבי העונש. מלבד זאת עתרה המדינה לגזור עליו מאסר בפועל משום שעזב את מקום התאונה והפקיר את הפצוע לנפשו. מהצד השני ביקש הנאשם שלא לשלוח אותו אל בין כותלי הכלא. הוא טען שפגע פגיעה קלה בלבד בנפגע, אשר שוחרר מבית החולים עוד באותו יום, והסביר שעזב את המקום רק לאחר שבדק ווידא שלא נגרם כל נזק חמור. לטענתו כלל לא מדובר בהפקרה כפי שהמדינה טוענת.


האם מדובר בהפקרה או בנסיבות קלות יותר של פגיעה ברכוש בלבד?


בשל עבודתו בשיפוצים, משכורתו הנמוכה והסיוע הכלכלי שהוא נותן לאמו, ביקש הנאשם להטיל עליו קנס נמוך וכן לדחות את פסילת הרישיון לחודשי החורף, כדי לאפשר לו לעבוד בשיא העבודה בקיץ. הוא הביע חרטה על המעשים וציין כי כעת הוא מבין שטעה כאשר עזב את המקום מבלי להשאיר פרטים אחרי שדרש בשלומו של הנפגע.


רכיבי הענישה שסוכמו בין הצדדים אומצו על ידי השופטת, אשר מצאה כי בנסיבות המקרה מדובר בהסדר מאוזן וסביר. היא התייחסה לעתירת המדינה להטיל על הצעיר מאסר מאחורי סורג ובריח, וציינה כי בראש ובראשונה החובה של כל מי שמעורב בתאונת דרכים לעצור ולמסור את פרטיו היא חובה מוסרית, ואילו מי שאינו עושה זאת מבצע עבירה חמורה שצריך להוקיעה, אשר מנוגדת לאינטרס הציבורי.


עם זאת, בנסיבות המקרה הזה, קיבלה השופטת את טענות הנאשם וקבעה כי לא מדובר בהפקרה, בייחוד לאור העובדה שבדק את מידת הפגיעה לפני שעזב את תחנת הדלק, ונהיגתו הרשלנית למעשה גרמה פגיעה ברכוש בלבד. היא התרשמה כי הצעיר הביע חרטה אמיתית על המעשים, ולאור עברו התעבורתי הנקי קבעה כי לא מצאה בהתנהגותו מידת מסוכנות כזו המצדיקה לשלוח אותו לכלא.


נוסף על כך היא החליטה להתחשב בנסיבותיו הכלכליות והמשפחתיות של הנאשם, ובצורך שלו ברכב כדי להמשיך ולהתפרנס בעבודות השיפוצים. לאור זאת סברה כי ענישה על תנאי לצד פסילה תהווה עונש מרתיע דיו.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


לנוכח מכלול הנתונים הוטלו על הנאשם פסילה לשמונה חודשים, מאסר על תנאי לשלושה חודשים, פסילה על תנאי לתקופה של ארבעה חודשים, תשלום פיצוי לנפגע בסכום של 2,000 שקלים, וכן קנס מתון בסך 1,200 שקלים.


ת"ד 426-10-14