כבר לא ניתן להתעלם מהאופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים: מספרם הולך ועולה בהתמדה, גם ילדים צעירים ובני נוער רוכבים בכלי התחבורה הללו על המדרכות ובכבישים, עוד ועוד חנויות מציעות למכירה את כלי הרכב והמגמה לא עומדת להשתנות בעתיד הנראה לעין. אולם לצד השימוש המבורך בכלי תחבורה ירוקים המצמצמים את השימוש ברכבים ובתחבורה ציבורית במרכזי הערים ההומות, נוצר כאוס בכבישים ובמדרכות עקב השימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, המהווה סיכון של ממש לכל המשתמשים בדרכים, הן להולכי הרגל והן לרוכבי האופניים עצמם.


לאור המצב שנוצר והעלייה במספר תאונות הדרכים הקשות שנגרמות בעקבות שימוש לא בטיחותי ומסוכן בכלי הרכב הללו, לרבות תאונות קשות עם נזקי גוף חמורים, אישרה לאחרונה ועדת הכלכלה בכנסת תקנות חדשות הנוגעות לכללי השימוש בקורקינט חשמלי ובאופניים חשמליים. בין היתר העלו התקנות החדשות את גיל המינימום לרוכבי אופניים חשמליים, שהיה עד עכשיו 14, לגיל 16, הן בכבישים והן בשבילי אופניים, וכן הוסדר לראשונה השימוש החוקי בקורקינט חשמלי. תקנות אלה נוספו לתקנות שאושרו בשנת 2014, כפי שמפורט להלן.


אילו תקנות תעבורה חלות על רוכבי אופניים חשמליים?


אמנם רוכבי אופניים חשמליים אינם צריכים להחזיק ברישיון נהיגה, אולם חלות עליהם מספר תקנות תעבורה חשובות שנועדו לשמור על הבטיחות ולהגן על שלומם של הולכי הרגל. למשל, חובה להתקין על האופניים החשמליים אמצעי בטיחות כגון מחזירי אור, פעמון ופנסים.


מלבד זאת, חשוב להבהיר כי חל איסור מוחלט על רכיבה באופניים חשמליים על מדרכות המיועדות להולכי הרגל. רכיבה על אופניים חשמליים, כמו גם על אופניים רגילים, מותרת אך ורק על הכביש ועל שבילי האופניים הספציפיים המיועדים לכך.


מלבד זאת, המהירות המקסימלית המותרת בעת רכיבה על אופניים חשמליים היא 25 קמ"ש, משקל האופניים המרבי הוא 30 ק"ג וכן תקרת ההספק המותר הוא 250 וואט.


מה אסור ומה מותר ברכיבה על קורקינט חשמלי?


על פי התקנות החדשות, נקבע תקן חדש שקורקינט חשמלי חייב לעמוד בו: מהירות מקסימלית של 25 קמ"ש, משקל מרבי של 30 ק"ג והספק וואט מקסימלי של 250.


מלבד זאת, כמו ברכיבה על אופניים חשמליים, הרכיבה על קורקינט חשמלי מוגבלת לגיל 16 ומעלה, וכן חובה ללבוד אפוד זוהר בלילה ולחבוש קסדה בעת הרכיבה. מלבד זאת נדרשים רוכבי הקורקינט להדביק מדבקה על כלי הרכב הכוללת פרטים על המספר הסידורי, היצרן, לחץ האוויר, המשקל המרבי ועוד.


מהם העונשים ומי מוסמך לאכוף את התקנות?


סמכויות האכיפה בכל הנוגע לעבירות תנועה של רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים המסכנות את הולכי הרגל, הורחבו גם לפקחי הרשויות המקומיות, בד בבד עם האכיפה המבוצעת על ידי המשטרה.

 

יש לך שאלה?

פורום דוחות תנועה


בסמכות הפקחים להחרים את כלי הרכב, להוציא את האוויר מהגלגלים, להטיל קנסות ולעכב את הרוכבים. נוסף על כך תוסדר האכיפה בכל הנוגע לרוכבי אופניים קטינים וכן תינתן האפשרות לכל רשות מקומית להסדיר חוקי עזר בכל הנוגע להחרמת כלי הרכב וחיוב הרוכבים באגרות בגין אחסנת כלי הרכב המוחרם.