בהופעותיי היומיומיות בבתי משפט הנני נתקל במספר רב של נהגים אשר מגיעים למשפטיהם ולא יודעים כיצד להתנהל אל מול התביעה והשופטים.

 

לכן, הרי לכם הנקודות החשובות והעיקריות בדיונים בבתי המשפט לתעבורה:

 

חשוב לציין כי דיני התעבורה הינם חלק מהמשפט הפלילי אשר כפופים לאמור בחוק סדר הדין הפלילי, בדיני המעצרים, בדיני הראיות ובחוק העונשין.

 

כחלק מתפקידי הנני מקבל פניות מנהגים אשר מגיעים לאחר שנשפטו בהיעדר בבתי המשפט ומבקשים שאנסה לבטל העונש או לקצרו.

 

המלצתי הינה חד משמעית- בקבלת זימון/ דו"ח מהמשטרה או מביהמ"ש- חשוב להתייצב למשפט. אי התייצבות תוביל לתוצאה אשר לרוב תהא קשה יותר באם תתייצב, לאור העובדה שטיעונייך לא נשמעים ואין כל גורם אשר יכול להקל עליה. בתי המשפט לא נוטים לבטל פסקי דין שהוכרעו בהיעדר, אלא אם מדובר בנסיבות מיוחדות.

 

רישיון הנהיגה חשוב לך? אל תיזכר במשפט רק לאחר שכבר הוטלה עליך הפסילה.

 

לאחר שזומנת לדיון בבית המשפט והחלטת, במיוחד לאור המלצתי הקודמת, להתייצב למשפטך- קח יום חופש (אם ניתן). השעות הנקבעות לדיונים בבתי המשפט שונות מתור הנקבע לקופת החולים, לשעת הדיון שלך נקבעים עוד עשרות משפטים.

 

לאחר המתנה לא קצרה, מגיע תורך לעמוד בדוכן הנאשמים מול השופט- אל תחשוש, לגיטימי לחלוטין לבקש דחייה על מנת להיפגש עם עו"ד מבלי להשיב לאישום במעמד זה. כלומר, זכותך להימנע מלענות מודה/ כופר. הזכות להיוועצות עם עו"ד הינה זכות יסוד. עמוד על כך.

 

חשוב להבין את משמעות ההודיה בעבירה המיוחסת לך. מרבית פסקי הדין לא מתירים לחזור מהודיה וסביר להניח שטיעון כמו "לא ידעתי במה אני מודה" לא יתקבל על ידי השופט בדיעבד- דבר אשר יקשה מאוד על עורך דינך לסייע בהמשך ניהול התיק. בטרם בחירתך להודות, גם אם זה מה שהנך באמת רוצה, עליך להבין ולזכור שלהודיה משמעות וחשיבות רבה!

 

לא זו אף זו, חשוב היטב על כל מילה שהינך אומר בבית המשפט בטרם אומרה, זה יכול לשמש כנגדך, ושוב,להקשות על עורך הדין בהמשך. הימנעות מייצוג ע"י עורך דין תעבורה יכולה להיות חסכונית בטווח הקצר אך יקרה מאוד בטווח הארוך.

 

עורך דין תעבורה אינו שופט ואין הוא קובע את תוצאות המשפט, אך עו"ד מקצועי ומיומן בתחום יכול להשפיע רבות ולהוות גורם חשוב ביותר.

 

ישנן עבירות רבות המחייבות את בית המשפט להטיל עונשי פסילה מינימאליים (שלושה חודשים) וישנן עבירות המחייבות עונשי פסילה ארוכים יותר ואף מאסרים בפועל. מטרתו של עורך הדין לעיין בחומר החקירה ולהוביל לשינוי/ תיקון כתב האישום, ובכך להקל על תוצאת המשפט.

 

הימנע מהגעה לבית המשפט ללא ייצוג משפטי של עורך דין תעבורה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בעבירות חמורות כגון נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, נהיגה בפסילה, תאונות דרכים (מהקלות עד הקשות ביותר), נהיגה במהירות מופרזת ונהיגה עם רישיון שפג תוקפו.

 

כך גם, הנני ממליץ להימנע מפגישה עצמאית עם התביעה המשטרתית, משום שאם תגיע עימם להסדר כלשהו, יקשה הדבר על עורך הדין להגיע להסדר מקל יותר.

 

לאחר הגעה להסדר עם התביעה, בין אם באופן עצמאי ובין אם באמצעות עורך הדין, יש לאשרו בבית המשפט. השופט אינו מחויב לכבד את הסדר הטיעון ואף מזהיר את הצדדים שהוא רשאי להימנע מלעשות כן.

 

במידה ונפסלת מלנהוג, דאג להפקיד רישיונך במזכירות בית המשפט. במקרים בהם תוקף רישיון הנהיגה פקע או אבד, יש להפקיד תצהיר החתום ע"י עורך דין או אישור משרד רישוי, שכן אחרת מניין הפסילה לא יחל. במידה ותנהג יחשב הדבר לנהיגה בפסילה, עבירה הנחשבת לחמורה ביותר שתוצאתה הטלת פסילות ארוכות מאוד, מאסרים עלתנאי ואף מאסרים בפועל.

 

לסיכום, לאור החמרת העונשים הניכרת בקרב המחוקק ובקרב ביהמ"ש בכל הקשור לעבירות תעבורה, יש לשקול בכובד ראש שכירת שירותיו של עורך דין, דבר שלרוב מביא לתוצאה קלה יותר בשל הכרתו את ההליך, ולמזעור נזקים באופן משמעותי.

 

* מאמר זה נכתב בלשון זכר אך מתייחס לזכר ונקבה כאחד ...


 


עודכן ב: 25/08/2011