בשעת ערב הגיעה אליי ויקי, אשתו של אלי, וסיפרה לי שבעלה, נהג משאית במקצועו, נתפס נוהג בשכרות ברף של 450 מיקרוגרם, רישיון הרכב ורישיון נהיגתו נשלל למשך 30 יום ורכבו הוחרם.


הסיפור הזה די נפוץ ולכן מן הראוי להבהיר את הנושא לכל אחד שנתפס נוהג בשכרות וזקוק לעזרה.


כמה אני אקבל? אני אקבל שלילה?


ככלל, על עבירת השכרות ישנה פסילת מינימום של שנתיים. הדבר כתוב שחור על גבי לבן בפקודת התעבורה ובתקנות. כמובן, המציאות שונה לחלוטין מהאמור וישנן דרכים רבות להתמודד עם עבירת השכרות.


לדוגמה, בתיק של אלי נהג המשאית, בהסדר טיעון שאליו הגיעו עו"ד אוהד טמם ויחידת התביעות הוסכם לשנות את כתב האישום כך שאלי כלל לא יואשם בנהיגה בשכרות, וגם שלא תוטל עליו כל פסילה בפועל.


איך? למה תיק אחד מקבל שישה חודשי פסילה ובתיק אחר אין פסילה כלל? התשובה הנכונה היא: "הכול תלוי בחומר הראיות בתיק".

ההסבר לכך הוא שבכל תיק ישנן ראיות שאוספת המשטרה כדי שתוכל להרשיע את האדם שנתפס. עורך הדין לתעבורה בודק את חומר הראיות ומבין מהן נקודות החולשה של התיק. ככל שישנם יותר פגמים ראייתיים, כך התיק יהיה יותר מתאים לזיכוי או להסדר מקל.


האם אפשר לדחות את הדיון? לכמה זמן אפשר לדחות את הדיון?


באופן עקרוני אפשר לדחות את הדיון מספר פעמים, ואף ישנה אפשרות לסיים את התיק ולדחות את ריצוי העונש במספר חודשים. לדוגמה, בתיק נוסף שבו טיפלתי היה מדובר בנאשמת שהיא אם חד הורית, וריצוי העונש של חודשיים פסילה נדחה למשך 90 ימים וזאת עד לתחילת החופש הגדול של ילדיה.


חשוב לציין שבדרך כלל אם ללקוח יש מועד טיסה שאפילו מוקדם מהדיון הצפוי, ניתן להקדים את מועד הדיון כך שגם אם יוסכם על פסילה בפועל הדבר אינו מורגש.


הסדר טיעון או ניהול הוכחות


השיקולים של הסדר טיעון או ניהול הוכחות הם תולדה של אותו רצון: טובת הלקוח. כפי שציינתי מעלה, בכל תיק ישנם פגמים ראייתיים אשר יכולים להביא להקלה משמעותית בעונש או לזיכוי.


לדוגמה, במקרה של נהג המשאית ניתן היה לנהל את התיק ובהסתברות גובהה מאוד לנצח ולזכות אותו, אך הוא העדיף להודות בעבירה ללא נקודות וללא פסילה ולשים את הפרשה מאחוריו. מנגד, ישנו תיק נוסף שבו הוצע לנאשם שנתפס נוהג בשכרות עונש של 60 ימי פסילה. הנאשם בחר שלא לקחת את הסדר הטיעון וכרגע אנו מנהלים הוכחות בתיק.


נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה אשר בצדה עונש פסילת מינימום של שנתיים. עם זאת, מהדוגמאות שהובאו במאמר זה ניתן להבין כי בטיפול נכון ומקצועי אפשר להביא לידי זיכוי או לקבלת הסדר טיעון מקל. כפי שציינתי, במקרה של אלי, אף על פי שמדובר בנהג משאית שנהג בשכרות ברף של 450 מיקרוגרם, הוא עדיין קיבל עונש ללא פסילה כלל.