אני נשאלת לא אחת ע"י חברים ולקוחות כמה אלכוהול מותר לשתות מבלי לעבור על החוק? מצטערת לאכזב אתכם, אך אין לכך תשובה.

 

רבים מניחים שאין שום מניעה לשתות בירה, יין או משקאות אחרים שריכוז האלכוהול בהם נמוך, טרם הנהיגה. רבים מניחים כך וטועים.

 

החוק, כפי שהוא מנוסח כיום, מגדיר נהיגה בשכרות על סמך בדיקה מדעית – כמות האלכוהול הנמדדת באויר נשוף או בדם של הנהג (אתם מוזמנים לעיין בנוסח סעיף 64ב(א)(3) וסעיף 64ב(א)(3א) לפקודת התעבורה [נוסח חדש], תשכ"א -1961). נכון לעכשיו אין שום חשיבות לשאלה כמה שתית (או מה שתית) אלא רק כמה אלכוהול נמצא בגופך בעת הבדיקה.

 

במאמר מוסגר יש לציין כי ניתן להרשיע בעבירה של נהיגה בשכרות גם ללא בדיקה מדעית, רק על סמך מאפייני התנהגות, אך זאת רק אם לא בוצעה בדיקה מדעית שמראה כי הנהג אינו שיכור.

 

ברור לכולנו כי אדם שצרך כמות אלכוהול גבוהה מאוד ועלה על ההגה זמן לא רב לאחר מכן יימצא, קרוב לוודאי, שיכור. אך חלק ניכר מלקוחותיי טוענים כי צרכו רק כמות מועטה של אלכוהול (למשל, שליש-חצי ליטר בירה), וכלל לא חשו בהשפעת האלכוהול.

 

אז כיצד זה יתכן שהם עברו עבירה? התשובה היא שיש מאפיינים רבים שיכולים להשפיע על תוצאת הבדיקה. למשל, הרגלי השתיה של הנהג, משקלו ואחוזי השומן בגופו, המזון שאכל בסמוך לשתיית האלכוהול, מספר שעות השינה שישן טרם השתיה, פרק הזמן שעבר מהשתיה ועד הנהיגה ועוד.

 

כאן המקום לציין כי גם החוק, שתוקן לאחרונה, מבחין בין נהגים שונים, וקובע ריכוז אלכוהול נמוך לנהגים חדשים, צעירים ומקצועיים (נהג ברכב ציבורי או ברכב כבד). לנהגים המשתייכים לאחת הקבוצות הללו אני ממליצה להימנע מנהיגה לאחת שתיית אלכוהול, גם אם מדובר בכמות מועטה של משקה שיש בו ריכוז נמוך יחסית של אלכוהול (כמו בירה, למשל).