קיבלת רישיון נהיגה, מזל טוב! מעכשיו אתה נהג ככל יתר הנהגים (מלבד ההגבלות שחלות עליך לפי החוק, בדבר חובת הליווי, מספר הנוסעים המותר, והשלט הנדרש להתקנה ברכב).

 

אבל, אם תורשע בעבירת תנועה, ובהן גם עבירות תנועה קלות למדי, גורלך עלול להיות שונה מגורלם של נהגים "ותיקים" כאלה כשכבר אינם עונים על ההגדרה של "נהג חדש".

 

מהי התקופה במהלכה מדובר ב"נהג חדש"?

 

סעיף 12א לפקודת התעבורה קובע כי מי שקיבל רישיון נהיגה, וקודם לכן לא היה בידו רישיון נהיגה (לעניין זה רישיון לאופנוע, טרקטור ו/או מכונה ניידת אינם נחשבים כרישיון נהיגה קודם), יהיה "נהג חדש" לתקופה של שנתיים (ויכול להיות גם לתקופה נוספת).

 

מי שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה מהמפורטות בתוספת השלישית לפקודה, תוארך התקופה בה ייחשב כ"נהג חדש" עד לתום ההליכים המשפטיים.

 

"נהג חדש" שהורשע בעבירה מהמפורטות בתוספת השלישית, יידרש לעמוד בבחינות ובבדיקות, ולאחריהן יחודש רישיונו לתקופה של שנתיים, אשר גם במהלכן יהיה בגדר "נהג חדש".

 

הנה כי כן, הנהג החדש נענש לא רק באמצעות העונש המוטל עליו בגין הרשעתו בעבירה, אלא נענש גם על דרך של חיוב לעמוד בבחינות ובבדיקות כתנאי לחידוש רישיונו, וגם לאחר שעמד בבחינות ובבדיקות – ימשיך ויוגדר כ"נהג חדש", על כל המשתמע מכך.

 

מהן העבירות מהן יש להיזהר במיוחד?

 

כאמור, המדובר בעבירות ובמקרים המפורטים בתוספת השלישית לפקודת התעבורה:

 

1. עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה בכלל או ללא רישיון מתאים

2. מי שהסתייע ברכב לביצוע עבירות מסוג עוון או פשע או עבירות מין

3. עצירה לפני מסילת רכבת

4. אי ציות לרמזור ואי מתן זכות קדימה

5. נהיגה תחת השפעת סמים או משקאות משכרים

6. עקיפה אסורה

7. עבירות מהירות

8. מעבר אוטובוס במפגש סלול

9. אי הודעה על תאונת דרכים או אי הגשת עזרה לנפגע בתאונה

10. עבירה שגרמה לתאונה שבה נפגע אדם

11. עבירה שבגינה גזר בית המשפט עונש של פסילת רישיון לתקופה של 3 חודשים או יותר

 

חשוב לשים לב כי חלק מן העבירות המדוברות יכולות להיות עבירות שנחשבות קלות, מסוג של "ברירת משפט" (למשל, חלק מעבירות המהירות), כך שהנהג החדש מקבל דו"ח ונדרש לשלם קנס, וסבור לתומו כי אם לא ביצע עבירה חמורה דיה על מנת לעמוד למשפט בפני שופט, לא נשקפת לו כל סכנה מעבר לתשלום הקנס, וממהר לשלמו.

 

עוד יש לשים לב כי אחד המקרים המפורטים בתוספת השלישית הוא כאשר בית המשפט גוזר עונש של שלילת רישיון הנהיגה לתקופה של 3 חודשים או יותר, וכך יכול לקרות גם בעקבות עבירת תעבורה קלה יחסית, נוכח המדיניות להחמיר עם נהגים חדשים, אשר טרם צברו מיומנות בנהיגה.

 

אז מה עושים?

 

נהג חדש שקיבל דו"ח מסוג "ברירת משפט" ונדרש לשלם קנס – מומלץ כי יבחן היטב אם מיוחסת לו עבירה מהמפורטות מעלה. אם כן, כדאי לפנות בהקדם לעו"ד העוסק בתחום התעבורה על מנת שיבחן את הראיות וימליץ על דרכי פעולה אפשריות.

 

כמו כן, מומלץ לכל נהג חדש שקיבל זימון לבית המשפט לתעבורה לפנות לעו"ד העוסק בתחום, על מנת למנוע מצב בו יוטל על הנהג עונש של פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של 3 חודשים או יותר, או שיורשע בעבירה מהמפורטות מעלה.