כנגד הנהג-הנאשם הוגש כתב אישום בבית משפט השלום לתעבורה בחיפה (תת"ע 5811-08-13) בגין עבירה של נהיגה בשכרות, לאחר שבבדיקת ינשוף נמצא בגופו אלכוהול בריכוז של 345 מיקרוגרם לליטר אויר נשוף (הרף הקבוע בחוק הינו 240 מיקרוגרם, ועפ"י פסיקת בתי המשפט אוכפים ומרשיעים מי שבגופו נמצא ריכוז של למעלה מ-290 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אויר נשוף).

הנאשם כשל גם בבדיקת המאפיינים שבוצעה לו, לאחר שהתנדנד במבחן העמידה, וכשל במבחן ההליכה על הקו – לא הצמיד עקב לאגודל וחרג מן הקו, מפיו נדף ריח חזק של אלכוהול והשוטר שביצע את בדיקת המאפיינים התרשם כי הוא נתון תחת השפעת אלכוהול בינונית.

 

הנהג היה צפוי לקבל פסילת רישיון למשך שנתיים 

 

עפ"י החוק ומדיניות התביעה המשטרתית, הנהג היה צפוי לעונש של פסילת רישיון הנהיגה לתקופה מינימאלית של שנתיים, קנס גבוה ועונשי תנאי. כמו כן, במידה והוא היה מורשע בעבירה של נהיגה בשכרות והיה מוטל עליו עונש כקבוע בחוק, בסיום תקופת הפסילה הוא היה נדרש לבצע מבחן תיאוריה וטסט כתנאי לחידוש רישיונו, וכן היה צפוי לקבל זימון לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

הנאשם עובד כנהג מלגזה, ופסילת רישיון כאמור הייתה צפויה להוביל גם לפיטוריו.

 

עו"ד שץ-אברבך, אשר ייצגה את הנאשם, הצביעה על כשלים שונים (ראייתים ומשפטיים) שמצאה בחומר החקירה, כשלים אשר ניתנים לאיתור רק ע"י עו"ד הבקיא בעבירת הנהיגה בשכרות. ראש לשכת התביעות בחיפה, אשר בפניה הוצגו הכשלים הנוגעים לבדיקת הינשוף, השתכנעה מנימוקי הסנגורית, והציעה הסדר טיעון מקל, הכולל המרה של סעיף האישום לעבירה קלה יותר של "נהיגה תחת השפעת אלכוהול".

 

פרנסת הנאשם לא נפגעה 

 

ראש לשכת התביעות הציעה בתחילה עונש נמוך מהמינימום של 10 חודשי פסילה (בנוסף לקנס ותנאים), אולם לאחר שהוצגו בפניה טיעונים גם ביחס לבדיקת המאפיינים, אשר הנאשם אמנם נכשל בה, אך לא באופן מוחלט, וכן ביחס לנסיבות אישיות ייחודיות של הנאשם, הנוגעות הן למצבו הכלכלי והן למצבו המשפחתי, הציעה עונש קל אף יותר, של 6 חודשי פסילת רישיון בניכוי הפסילה המנהלית – כך שהנאשם ירצה רק 5 חודשי פסילה! והחרגת הפסילה, כך שלא תחול על נהיגת מלגזה, באופן שלא יפגע בפרנסתו כלל!

 

בית המשפט לתעבורה, אשר הקשיב קשב רב לדברי עו"ד שץ-אברבך בדבר הנסיבות שהובילו להסדר האמור, והתרשם מנסיבותיו האישיות של הנאשם, אישר את ההסדר, והטיל על הנאשם 6 חודשי פסילה בניכוי הפסילה המנהלית, כך שנותרו לו 5 חודשי פסילה לריצוי, אשר לא יחולו על נהיגת מלגזה בשטח המפעל בו עובד הנאשם, קנס נמוך של 500 שקלים בלבד בתשלומים ועונשי תנאי.

 

חשוב לציין כי רשויות התביעה ובתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לעבירה של נהיגה בשכרות, בעיקר כאשר מלבד בדיקת הינשוף הנאשם נכשל גם בבדיקת המאפיינים, ומאשרים הסדרי טיעון מקלים רק כאשר הסנגורים משכנעים אותם בדבר כשלים ראיתיים ומשפטיים ממשיים, שיכולים להוביל לזיכוי הנאשם.