במהלך השבוע האחרון התרחשה תאונה קטלנית בכביש החוף, בסמוך לכפר ג'יסר א-זרקא, בשעות הערב המאוחרות, רועה צאן חצה את הכביש המהיר, במקום חשוך לחלוטין, ללא מעבר חציה ובמקום בו אסור חל איסור מוחלט להולכי רגל לחצות את הכביש. לצערם של כל המעורבים הולך הרגל נפגע מרכב שנסע בנתיב השמאלי, ונקבע מותו במקום.


נהג הרכב סבר לתומו כי הושלכה על שמשת רכבו אבן גדולה, כאקט של פיגוע טרור חבלני, כפי שקרה בעבר במספר מקרים באותו תא שטח, הוא לא הבחין בשום הולך רגל ולא סבר כי מדובר בתאונת דרכים חלילה.


הרצון היחיד שהניע באותו רגע נתון, את הנהג, כפי שחווה את האירוע בחושיו, הוא הרצון לשמור על חייו ושלמות גופו, פן יהא נתון ללינץ' או יהפוך לקורבן אירוע פח"ע אלים, והוא המשיך בנסיעה


בנקודת זמן זו התאפשרה נסיעה תקינה ברכב, לא נפתחו כריות אוויר והנהג דיווח מיד בשיחת טלפון לחברת הליסינג ולאחר מכן למשטרה, במוקד 100, נאמר לו כי ניתן להמשיך בנסיעה לביתו, שם תגבה ממנו עדות על ידי חוקרי משטרה ואכן כך היה, כאשר הגיע לביתו המתינו לו חוקרים שגבו הפרטים בשטח.


למעשה רק כאשר חנה את רכבו, ויצא ממנו הבחין הנהג החשוד כי הנזק שנגרם לרכב הוא משמעותי ביותר, לרבות נזק למכסה המנוע ושמשת הרכב שנשברה כליל


לאחר מספר שעות הגיעו לביתו חוקרים מזירת האירוע אשר קישרו את הפגיעה לתאונת הדרכים, בה נמצא ההרוג ללא רוח חיים והנהג נעצר בחשד לביצוע עבירות חמורות של גרימת מוות ברשלנות, תאונה קטלנית ללא דיווח, הגשת עזרה ונהיגה בקלות ראש, למעשה נחשד בהפקרה- תאונת "פגע וברח".


אירוע מצער וטראגי זה עלול לקרות בנקל, לכל נהג סביר הנוסע בכבישי הארץ, בנסיבות דומות ומצערות, על לא עוול בכפו, ללא שום תכנון או כוונה לפגוע


על כן יש צורך לזכור כי למרות שמדובר בנהג נורמטיבי, ללא הרשעות קודמות בפלילים, או עבר מכביד בתחום התעבורתי, מדובר בעבירת רשלנות, המקימה עילת מעצר, בעיקר בשל יסוד נפשי נמוך ביותר, הנדרש בביצוע המהלך, בעצם פזיזות ואדישות, לאחר תוצאות המעשה וההפקרה, בכך שלא עצרתם את רכבכם, אגב הודעה למשטרה והגשת עזרה לפצוע בשטח, או המתנה במקום לכוחות ההצלה.


מעצר וחקירה תחת אזהרה בתחנת משטרה היא אירוע מלחיץ וטראומטי ביותר, עבור כל אזרח בכלל ובפרט עבור מי שאינו בקיא בעולם הפלילי ואין לו "ניסיון" בתחום.


על כן ובעיקר כאשר אתה מוצא עצמך בסיטואציה בה הינך מעוכב, או חלילה עצור בתחנת משטרה, חשוב לזכור ולא לוותר על זכות ההיוועצות, עם עורך דין מטעמך, בטרם מסירת גרסה כלשהיא שעלולה לשמש כראיה ולפעול לחובתך בהמשך ההליכים.


על כן, זכור הכלל הבסיסי - לפני החקירה מוטב להתייעץ עם עורך דין מומחה הבקיא בתחום, על מנת להגן על זכויותיך ולצורך מתן ייעוץ מקצועי וראוי בכל עת.


הפתגם המפורסם: "חיים ומוות בידי הלשון" הינו מהותי, משמעותי ומקבל משנה תוקף, כאשר במקרה דנן, בסופו של יום, לאחר 3 ימי חקירות ממושכים ומורכבים, קיבל בית המשפט את טענותיי במלואן, בכך שלא קיימת מסוכנות וניתן לאיין את עילת השיבוש באופן נקודתי, בתנאים מגבילים, כך ששופט תורן הורה על שחרור החשוד לביתו וכעת הוא חוגג את החג עם בני משפחתו.


בסיכום הדברים חשוב לזכור את הכללים המנחים, ניתן תמיד לבקש לפנות לקצין ממונה ולהמתין להגעת עורך הדין מטעמך, על מנת שיעניק לך את הליווי הנכון והייעוץ המקצועי והרלבנטי לאירוע, מבלי להיסחף תחת רושם מוטעה או אמצעי לחץ נקודתיים, בייחוד כאשר השלב הראשוני של החקירה הינו קריטי, מחייב ומשפיע על המשך ההליכים.


מאת: עורך דין ליאור בנימין