ראשית אציין כי כתבה זו אינה עוסקת בחיפוש הנועד לשם שמירה על בטחון הציבור מפני פעילות חבלנית עוינת ומפני אלימות לפי חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, התשס"ה-2005 (במקרה זה מתחם הפעילות הוא רחב ושונה מאשר החיפוש לשם עניין פלילי).


כמו כן למרות שקיימת חפיפה בין החוקים, לא אעסוק כאן בחיפוש שמקורו בחשד שבוצעה עבירה בת מעצר ( ויש צורך לבצע חיפוש ברכב כדי לאתר את קורבן העבירה או ראיה הקשורה בעבירה – סעיף 71 (א) לחוק המעצרים).


למעשה, אעמוד רק על חיפוש שככל הנראה מטרתו ועיקרו חיפוש סמים קלים במשקלים קטנים.


סעיף 25 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)[נוסח חדש], התשכ"ט-1969 (להלן: "פקודת סדר הדין הפלילי (חיפוש ומעצר)") קובע כי:
שוטר רשאי, בלא צו חיפוש, להיכנס ולחפש בכל בית או מקום אם –


(1) יש לשוטר יסוד להניח שמבצעים שם פשע, או שפשע בוצע שם זה מקרוב;


(2) תופש הבית או המקום פונה לעזרת המשטרה;


(3) אדם המצוי שם פונה לעזרת המשטרה ויש יסוד להניח שמבוצעת שם עבירה;


(4) השוטר רודף אחרי אדם המתחמק ממעצר או נמלט ממשמורת חוקית.


כאשר החיפוש נערך ללא צו חיפוש, יש לקבל את הסכמת החשוד, מראש, לחיפוש. הסכמה זו צריכה להתקבל רק לאחר שהוסבר לחשוד כי הוא רשאי להתנגד לחיפוש מבלי שהדבר ישמש כנגדו.


אני מדגישה, על ההסכמה להינתן מתוך מודעות ורצון, לאחר שהוסבר לחשוד, כי הוא רשאי לסרב לעריכת החיפוש וכי הסירוב לא ייזקף לחובתו.


במידה והחשוד אינו מסכים לחיפוש ובכל זאת נערך חיפוש, יש לבחון האם התקיים חשד סביר שהצדיק את עריכת החיפוש והאם החיפוש שנערך היה חוקי. במידה ואין חשד סביר, אזי חוקיות החיפוש תלויה בהסכמת החשוד לחיפוש שניתנה כשהוא מודע ויודע לכך שהוא יכול לסרב לחיפוש.


השוטר, בטון הדיבור שלו, באמירות שלו, בשאלות שלו, עשוי לגרום לך לתת הסכמה לחיפוש. אדם נורמטיבי הנתקל בשוטר בכביש, אינו בקיא בחוק ובפסיקה ואמירות של שוטר כגון כדאי שאתה תמסור לי את מה שאני מחפש לפני שאני אמצא אותו", או "אם אחפש לך באוטו אמצא משהו?" תשובה של "לא תמצא כלום" ואי הבעת התנגדות לחיפוש עלולה להתפרש כהסכמה לחיפוש. זאת ועוד גם כאשר השוטר קובע עובדה ואומר לך תעמוד בצד, אני עורך עכשיו חיפוש, עליך להביע התנגדות, במילים, שמא שתיקה זו תתפרש כמעין הסכמה או שהשוטר יטען שלא התנגדת לחיפוש.


אז מה עושים (בחיפוש ללא צו)?


• כשאתה נתקל בשוטר בכביש, ראשית עליך להתנהג בכבוד ובנימוס, לשמור על סבלנות.


יש לזכור כי לא אותו מעמד עם השוטר הוא הקובע אלא המשך הדרך בהליך המשטרתי והמשפטי ולכן קיים משקל של ממש לדברים שתאמר או תעשה.


גם אם יש ברשותך סם, לעיתים, האישום יבוטל עקב חיפוש בלתי חוקי.


אם נקבע כי החיפוש היה שלא כדין, מוקנה לבית המשפט שיקול דעת באשר לפסילת ראיות שהושגו שלא כדין. האיזון נעשה על ידי בית המשפט הדן בהליך הפלילי, בהתאם לנסיבותיו הפרטניות של כל מקרה ומקרה, כלומר אין זו מחיקה אוטומטית.

 

• במידה והשוטר בכל זאת מחליט לבצע חיפוש, תבקש לדעת מדוע וציין בפניו שאינך מסכים לחיפוש. לא ביצעת עבירה. הוא גם צריך לאמר לך מדוע הוא עורך את החיפוש.


לידיעתך: עבר פלילי בסמים, מראה (רסטות, רכב ישן ומבולגן), שהות במקום בו קיים חשד לשימוש בסמים, אינם יכולים לשמש כעילה המצדיקה חיפוש. יחד עם זאת במידה וקיימות ראיות של ממש כמו ריח מהרכב (שלו היו עדים מספר שוטרים עשוי לשמש כעילה).


• אל תסכים לחיפוש בשום דרך וצורה. אל תדבר הרבה, היה מדויק וקצר במילים שאתה עושה בהם שימוש כשהן בעיקר מכוונות לעניין אינני מסכים לחיפוש, זה חיפוש לא חוקי.


ברור שבמהלך ההיתקלות עם המשטרה, תהיה מבוהל, מפוחד ולא אחת מה שאומר השוטר יגרום לך להסכים לדברים שאינך אמור להסכים להם אז אל תילחץ כי לחץ לא יסייע לך.


אתה יכול ומוטב שתסריט בפלאפון את כל האירוע, על מנת שהדבר יסייע לעורך דין מטעמך להשתמש בצילום במידת הצורך.


אם אתה נוהג ברכב שעל כסאותיו פזורים בנגים, חפצים מחשידים וכו, אתה יכול להיות בבעיה למרות האמור לעיל, אז יש להתחיל בסידור הרכב ונקיונו לפני הכל!

 

* אין באמור על מנת להות ייעוץ משפטי


* הכתבה מיועדת לגברים ונשים