נהג אשר היה מעורב בתאונת דרכים עומד בפני האפשרות אשר יוגש כנגדו אישום בבית המשפט לתעבורה. לחומרת התאונה ואופן הפגיעה תהיה השפעה על הענישה אשר לה צפוי הנהג במסגרת ההליך כנגדו בבית המשפט לתעבורה. יחד עם זאת, להיוועצות בשלב מוקדם וסמוך ככל שניתן לתאונה, ישנה חשיבות רבה.

 

נהוג לחלק את תאונות הדרכים למספר סוגים, החל מתאונה קלה, כך שמדובר בפגיעה קלה ברכב בלבד ועד לתאונה בה נפצע אדם חבלה קלה, חבלה של ממש ואף תוצאות קטלניות בהן נהרג אדם בתאונה.

 

קרתה תאונת דרכים, מה עכשיו? ומדוע חשוב להיוועץ בשלב מוקדם?

 

במידה והייתם מעורבים בתאונת דרכים, עצרו את רכבכם, במידה ותיסעו מהמקום מבלי למלא את חובכם, הנזק רק יגדל וכך גם חומרת האישום כלפיכם.

 

בשלב זה מומלץ לקחת אויר ולהירגע, להפעיל אותות חירום ולצאת מרכביכם תוך שנקטתם בכל אמצעי הזהירות העומדים לרשותכם, במידה ונדרש להזעיק עזרה דאגו לכך.

 

כבר בשלב ראשוני זה ישנה חשיבות רבה לתיעוד הזירה ככל שניתן. אם יש אפשרות צלמו את זירת התאונה, נסו לחפש עדים אשר יש בעדותם כדי לסייע וקחו פרטים מעדים אלו ככל שניתן.

 

כל אלו יעזרו רבות בהמשך, במידה ותמצאו עצמכם בפני הליך בבית המשפט וכמו כן יכולים לסייע לכם להציג גרסתכם מול המשטרה בבוא עת.

 

זכרו, חובת נהג אשר היה מעורב בתאונת דרכים למסור פרטים על פי חוק.

 

ככל שתערבו בשלב מוקדם יותר עו"ד הבקיא בתחום התעבורה, הדבר יוכל לסייע לכם בהמשך.

 

במקרים רבים יגיע למקום האירוע שוטר או "בוחן תנועה" אשר יאסוף ממצאים באשר לתאונה וכמו כן יהיה מעוניין לשאול אתכם מספר שאלות אודות האירוע שהתרחש. באם תגיעו למצב זה לאחר שכבר התייעצתם עם עו"ד מצב פני הדברים יוכל להשתנות לטובתכם כבר משלב החקירה המוקדם. וחשוב לציין, נהג אשר לא התייעץ עם עו"ד ודאי עלול להימנע מלמסור תשובות לשאלות חשובות אשר ישאל בשלב הראשוני, דבר אשר יתפרש כנגדו בהמשך ההליך וחבל.

 

לנהג מעורב אשר ינסה לשנות את גרסתו בהמשך ולהציג גרסה שונה ממה שאמר בתחילת הדרך, לא יינתן המשקל המתאים בבית המשפט ובית המשפט יכול לקבוע כי עדותו "כבושה". משקלה של עדות זו כאמור, מועט ביותר.

 

עו"ד מיומן יוכל להסביר לנהג, אשר ממילא מצוי בלחץ מאירוע התאונה, אילו שאלות ישאל ועל מה להדגיש על מנת לבסס את גרסתו בצורה הברורה ביותר.

 

אתם ודאי יודעים שאין הזדמנות שניה ליצור רושם ראשוני, לכן זכרו זאת טוב ואל תהססו להיוועץ כבר מן השלב הראשוני לאירוע.

 

וראוי להדגיש, הכוונה בייעוץ ראשוני הינה לסייע לנהג המעורב למסור את גרסתו לאירוע בצורה ברורה ובביטחון כבר מן השלב הראשון ולא בשלב מאוחר יותר, כאשר הלחץ יורד ואז כאמור כבר נהיה מ"מאוחר מידי".

 

בהתאם לסוג התאונה, יכול עוה"ד המייעץ לסייע באיתור מומחה תאונות דרכים אשר יש לו כדי לסייע בבחינת הממצאים בזירה וזאת עוד בטרם הגשת כתב אישום.

 

שימו לב, אם אינכם חשים בטוב, אל תתנו עדות רק לצאת מידי חובה. בקשו מאיש המשטרה להגיע במועד אחר, ככל וניתן על מנת למסור עדות כשאתם רגועים וחשים בטוב ולאחר שהתייעצתם עם עו"ד כאמור.

 

שימוע בטרם הגשת כתב אישום

 

מיד לאחר תאונה עם נפגעים, איש משטרה יוכל לזמן את הנהג המעורב לשימוע בפני קצין משטרה. זאת על מנת לבחון האם לפסול את הנהג מלנהוג למשך 60 ימים כפסילה מנהלית.

 

זאת כאמור, לאחר האירוע ועוד בטרם הגשת כתב אישום. עו"ד לתעבורה יוכל להכין את נהג לשימוע ולהסביר לו את אופן הליך הפסילה המנהלית וכך יוכל לשכנע את קצין המשטרה שלא לפסול את רישיון הנהיגה.

 

מהי הענישה המקובלת?

 

כפי שנאמר תחילה, ניתן לחלק את תאונות הדרכים למספר סוגים, כך גם כפועל יוצא ניתן לדרג את חומרת הענישה. במידה והוגש כתב אישום על תאונת דרכים כשהעבירה שיוחסה לנהג הפוגע הינה עבירה קלה, אז הענישה יכולה לכלול רכיב של פסילה מותנית וקנס כספי מתון, זאת כאמור כאשר תוצאות התאונה הינן קלות ומדובר במתחם הנמוך ביותר של עבירות מסוג זה.

 

במידה וישנן פגיעות בנפש בדרגות חומרה קלות או בינוניות, כאן כבר הנהג יוכל להיות מואשם בסעיפים אשר יש בצידם פסילת מינימום של שלושה חודשים, לצד פסילה מותנית וקנס כספי. כאמור, ככל שחומרת הפגיעה עולה כך גם רכיבי הענישה יהיו משמעותיים יותר ויכול ויכללו מספר רב של חודשי שלילה ועד עבודות שירות או במקרים חמורים של תאונות קטלניות אף מאסר מאחורי סורג ובריח.

 

מכאן, החשיבות הרבה בייעוץ במקרה של תאונות דרכים כבר בשלב הראשוני אשר יכול להשליך כפי שנאמר עד כה על המשך ההליך ועל הענישה לה צפוי הנהג בפועל.