במאמר זה נסקור בתמציתיות את נושא הפיצויים, לנפגעי תאונות דרכים, תוך מתן מענה על השאלות העולות, במקרים מצערים אלו.


מהי תאונת דרכים?


חוק הפלת"ד - חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מסדיר את אופן הפיצויים לאדם אשר נגרם לו נזק גופני, במהלך תאונת דרכים, ללא קשר לשאלה מי אשם בתאונה, אלא מטיל על דורש הפיצויים להוכיח שתי נקודות עיקריות:


א. שהיה מעורב בתאונת דרכים.


ב. שנגרם לו נזק גופני / נפשי.


באופן כללי מאוד, תאונת דרכים, היא כל תאונה אשר קרתה למי שהשתמש ברכב מנועי לצרכי תחבורה, לרבות התלקחות של הרכב, פגיעה במשתמש דרך אחר, פגיעה בהולך רגל, פגיעה של חפץ כלשהו ברכב, כגון יידויי אבנים וכיו"ב.


רכב מנועי: כל כלי רכב הנע בכוח מכאני על פני הקרקע ומשמש לתחבורה. כלומר, רכבים פרטיים, משאיות, אוטובוסים, טרקטורים, אופנועים ואף קולנועיות.


הזכות לפיצוים: עקרון האחריות המוחלטת הקבוע בדיני תאונות הדרכים, מייתר את הצורך של הנפגע בתאונת דרכים, להוכיח את אשמת הצד הפוגע, ודי בכך שיוכיח כי נפגע בתאונה, על מנת לקבל פיצויים. תביעת פיצויים לפי חוק הפלת"ד, אינה פוגעת בזכות לתבוע פיצויים נוספים מגורמים אחרים, כגון ביטוחים פרטיים ותביעות נזיקיות פרטיות.


ויוער, את עניין הערכת השווי הכספי של הנזק הגופני, יש לעשות בצורה מקצועית ויסודית ביותר, לשכלל את כלל הנזקים שנגרמו, ובמקרה של נזק מתמשך, אף לתבוע נכות זמנית / צמיתה, הכוללת לא רק את עלות הטיפולים הרפואיים שנדרשו וידרשו, אלא גם את אובדן ההכנסות שהיה צפוי, אילולא התאונה, וכן את ההשלכות הנפשיות שישנן על הנפגע.


ביטוח חובה


ביטוח חובה כשמו כן הוא. ביטוח אשר חובה על כל משתמש ברכב מנועי לבטח את רכבו. ביטוח חובה מכסה הן את הנהג והנוסעים ברכב והן את משתמשי הדרך האחרים, בפני כל נזקי גוף בתאונת דרכים.


במידה וישנו נהג "בעייתי", אשר אף חברת ביטוח לא מוכנה לבטח אותו בביטוח חובה, הוא יכול לבטח את רכבו במאגר לביטוחי רכב חובה, מה שנקרא "הפול". בכל מקרה, נסיעה ברכב מנועי ללא ביטוח חובה בתוקף, מהווה עבירה פלילית ועונשים בצידה, לרבות שלילת רישיון הנהיגה.


מכאן יוצא, כי לא משנה עד כמה הנפגע בתאונת דרכים אשם בתאונה, אפילו עבר צומת סואנת באור אדום ולכן נפגע, חייבת חברת הביטוח של ביטוח החובה, לפצות את הנפגע בגין נזקיי הגוף שנגרמו לו.


מה קורה במקרה בו רכב שהיה מעורב בתאונת דרכים, לא היה מבוטח בביטוח חובה?


במקרה בו נפגע בנזקי גוף נהג רכב שהיה מעורב בתאונת דרכים, ולא היה לו ביטוח חובה תקף, לא יהיה הנהג זכאי לפיצויים בגין נזקי גוף, אלא אם יצליח להוכיח בבית המשפט, כי הצד השני לתאונה הוא האשם. כלומר, על הנפגע יהיה לנהל הליך ארוך ומתיש בבית המשפט לפי דיני הנזיקין, ורק אם בסופו יצליח להוכיח כי הצד השני אשם בתאונה, יהיה זכאי לפיצויים.


נוסע שהיה באותו הרכב, יוכל לפנות אל "קרנית", שזהו גוף ממשלתי שהוקם על מנת לפצות נפגעי תאונת דרכים, שנפגעו מרכב שלא היה לו ביטוח חובה, ואילו "קרנית" תוכל להגיש תביעה לשיפוי כלפי הנהג, ולחילופין הודעה צד ג'.


הולך רגל שנפגע בתאונה ולרכבו של הנהג הפוגע לא היה ביטוח חובה, גם יוכל לפנות אל קרנית, כאמור לעיל.


מיהו נפגע עקיף בתאונת דרכים?


ישנם מקרים בהם קרובי משפחה של נפגע בתאונת דרכים, יהיו גם הם זכאים לפיצויים בגין נזקים נפשיים, וזאת עקב היותם עדים לתאונה בה נפגע יקירם, בין אם שהוו יחד אתו ברכב או צפו מהצד, ואף עקב הטיפול הרפואי בו או השהות יחד עמו בבית החולים, אשר השפיעה עליהם נפשית וגרמה להם לנזקים נפשיים.


כדי לזכות בהכרה של נפגע עקיף, על הנפגע להוכיח את התנאים הבאים:


א. הנפגע העקיף הוא קרוב מדרגה ראשונה של הנפגע הישיר.


ב. הנפגע העקיף נחשף בעצמו לתאונה או לטיפול הרפואי שקיבל הנפגע הישיר.


ג. הפגיעה הנפשית של הנפגע העקיף הופיעה בסמוך לאחר קרות מקרה התאונה.


ד. הפגיעה הנפשית של הנפגע העקיף הינה משמעותית, לפי הערכת בעל מקצוע מתאים.


איפה תובעים פיצויים?


השאלה איפה תובעים פיצויים תלויה בהערכת הפגיעה הגופנית והנפשית של התובע. בד"כ לא מציינים על כתב התביעה בתאונות דרכים, כמה כסף תובעים ומשאירים הכרעה זו לבית המשפט, בהתאם להתרשמותו ממצבו של הנפגע, חוות הדעת הרפואיות והמסמכים הרפואיים. ולכן, הערכת שווי התביעה חשוב ביותר. אם מעריכים כי התביעה לא תעלה על 2.5 מיליון שקלים, ניתן להגישה בבית משפט השלום, במידה ומעריכים כי גובה הפיצוי עלול לעבור את הסכום של 2.5 מיליון שקלים, יש להגיש את התביעה במחוזי.


מרביתן של התאונות הינן תאונות קלות, אשר אינן כלל מגיעות לפתחו של בית המשפט ונסגרות בהסכמי פשרה בין התובע לחברת הביטוח, תוך חודשיים שלושה.


המקרים היותר קשים, המגיעים לבית המשפט, נמשכים סביב שנתיים - שלוש ואף יותר. משום שהנפגע לא יכול להמתין זמן רב כל כך לקבלת הפיצויים, קובע בית המשפט "תשלום תכוף", שהינו תשלום שמקבל הנפגע, טרם הסתיים המשפט, על חשבון הפיצויים הסופיים שיפסקו.

 

התיישנות: ניתן להגיש תביעת פיצויים, לפי חוק הפלת"ד, עד 7 שנים מיום האירוע. ככל והנפגע היה קטין, תוך 7 שנים מיום הפיכתו לבגיר.