זה היה נראה יום שגרתי. רחל, אישה בת 35 ואמא לשלושה, רק רצתה לקחת את בתה מחוג הציור השבועי, אבל החיים שלה התהפכו בבת אחת.


היא נעצרה ברמזור, ממתינה שיתחלף, אך לפתע חשה צליפה בגבה. נהגת שנסעה מאחוריה נכנסה ברכבה מאחור. צווארה נע קדימה בפראות, כריתו האוויר נפתחו והיא חשה כאבים עזים בגבה. היא פנתה לבית החולים, אבל שם לא הרגישה שמשהו משמעותי קרה. כעבור זמן קצר התברר לה שחייה השתנו לבלי היכר. הרופאים אבחנו פגיעה משמעותית בחוליות בגב, והיא נזקקה לאינספור טיפולים שלא הועילו.

 

היא הפסיקה לעבוד, והחלה לסבול מכאבים בלתי פוסקים שגרמו לה לשבת רוב היום בחוסר מעש.


מה עושים במקרה כזה? איך ניתן למזער את הנזק ולסייע לה במה שאפשר?


עו"ד דקלה ואנונו, שטיפלה במקרה זה ובעוד עשרות מקרים דומים, מסבירה מה חשוב לעשות במקרה של תאונת דרכים, ממה כדאי להימנע ואילו פעולות קריטיות במצבים מעין אלו.


עו"ד דקלה ואנונו עוסקת כבר למעלה מ-14 שנה בתחום הנזיקין ומתמחה בתיקי 'רשלנות רפואית', גם כאלה המוגדרים כסבוכים ומורכבים. במסגרת עיסוקה, מטפלת עו"ד ואנונו במגוון רחב של בעיות מתחומי הרפואה השונים כגון: כירורגיה, אורתופדיה, רפואת שיניים, לידה וטרום לידה, ובתיקים מורכבים יותר כגון: איחור באבחון של מחלות קשות, ועוד. לאחר שנים שבהן ייצגה ואנונו את הצד הנתבע, קרי: רופאים מטעם המדינה, בתי חולים, קופות חולים, ומרפאות פרטיות, היא עברה לייצג את הצד התובע – המטופלים. עובדה זו מעניקה לה כיום יתרון רב בייצוג הצד התובע, משום שכבר בשלב שמיעת הטענות של התובע היא יכולה לצפות את הטענות שיטען הצד שכנגד ולהיערך אליהן בהתאם.


מה יש לקחת בחשבון בתביעה לאחר תאונת דרכים?


"יש לשקלל את כל הנזקים שהתרחשו בעקבות התאונה. אם האדם הפסיק לעבוד בעקבותיה, נתבע את חברת הביטוח על הפסד השתכרות. אם הוא צריך להגיע לבדיקות וטיפולים ולנסוע ממקום למקום, נוסיף גם הוצאות רפואיות והוצאות על ניידות. אם הוא זקוק לעזרה של אדם שילווה אותו ויסייע לו בפעולות אלמנטריות, נבקש גם מימון לעזרה וכן הלאה".


מה חשוב לדעת במקרה של תאונת דרכים לא עלינו?


"ראשית, יש לדעת שבמקרה של תאונת דרכים לא משנה אם יש גורם אשם בתאונה, וגם אם בתאונה היה מעורב רק גורם אחד, הולך רגל או נהג, אפשר לקבל פיצוי על התאונה מחברת הביטוח של הרכב ואין צורך להוכיח אשמה של גורם כלשהו". והיא מביאה דוגמה למקרה כזה: "בימים אלה אני מטפלת בתביעה של אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים שלא באשמת אף גורם. האדם רכב על אופנועו בכביש מעט חשוך, ולרוע מזלו נתקל בחזיר בר. הוא הועף מהאופנוע, סבל משבר משמעותי בירך והפך לנכה. מאדם שעובד ומשתכר הוא הפך לשבר כלי שאיננו מצליח להתנייד באופן עצמאי. הוא פנה בעזרתי לחברת הביטוח של האופנוע, לבקשת פיצוי, ובמקביל פנינו לביטוח לאומי, לבקשת קצבת נכות כללית, קצבת ניידות וקצבת שירותים מיוחדים".


כיצד יש לפעול בשטח לאחר תאונה?


"בדרך כלל צריך לקחת את הפרטים של הרכב הפוגע, מומלץ גם לצלם את התאונה. בנוסף, יש לגשת למשטרה ולבקש אישור משטרה על התאונה.


ככל שנגרמה פגיעה פיזיולוגית, חשוב להתפנות למיון ולעבור בירור רפואי מידי. אין להתעלם מהנזק, כי בהמשך הוא עלול להתגבר ולהתדרדר.


כדאי לפנות לעו"ד מיד לאחר האירוע, ולהגיש בקשה לתביעה בביטוח הלאומי בסמיכות לאירוע, אולם, לא מומלץ לפנות מיד לחברת הביטוח של הרכב שהזיק, מכיוון שלעיתים רבות, לוקח לנזק זמן רב להתגבש, אפילו שנה".


והיא מסבירה: "פעמים רבות מתרחשת חבלה בראש או בגב, ואי אפשר לדעת בשבוע, בשבועיים ואפילו בחודש שאחרי החבלה, אילו השלכות יש לאותה פגיעה. לעיתים הנפגע נזקק לניתוח, ואין אומדן של תוצאות הניתוח. אין מידע אם יזדקק לימי אשפוז, ואם כן, כמה זמן יארך האשפוז. האם בעקבות החבלה האדם יאלץ להיעדר מהעבודה לחודש? לחודשיים? ואולי לצמיתות? כל מרכיב משמעותי ביותר ורק לאחר כשנה יש לנו נקודת מוצא וקו מנחה לתביעה. אולם, כדאי מאד לפנות לעו"ד מיד לאחר החבלה, בשביל שינחה את האדם כיצד להתנהל. תהליך התביעה איננו מורכב מידי, ובסופו הנפגע יכול לקבל פיצויים בסכומים גבוהים, שיעזרו לו בכל ההיבטים".