על אף שפעילות הימורים מקוונים אסורה בישראל אלא אם היא מנוהלת על ידי המדינה, המעורבות של ישראלים בתחום היא רבה מאוד ומי שנוהג להגיע לכנסים המקצועיים של התעשייה, בדרך כלל באירופה או בארה"ב, רגיל לשמוע עברית מכל עבר. בדרך כלל מדובר בחברות שמגייסות שחקנים עבור אתרי ההימורים או מעניקות לאתרי הימורים שירותים כגון פיתוח תוכנה, שיווק, תמיכה בשחקנים וכדומה.

 

אתרי ההימורים עצמם עשויים בהחלט להיות חוקיים אם הם פועלים במדינות שבהן הפעילות מותרת, עם דרישה לרישיון רגולטורי או בלעדיה, ואינם פונים לשחקנים במדינות שבהן הפעילות אסורה, כמו ישראל או ארה"ב. חשוב לציין שהחברות הישראליות אינן מנהלות את פעילות ההימורים, אינן מחזיקות בכספי השחקנים ומסתפקות כאמור בהענקת שירותים "תומכים" לפעילות.

 

האם פעילות ה"תמיכה" הישראלית באתרי ההימורים היא חוקית?

 

האם פעילות "התמיכה" הישראלית חוקית? על פניו נראה שכן, ואין ספק שהיא נפוצה ביותר, הן בקרב חברות סטארט אפ בתחום והן בקרב חברות מבוססות וידועות. אולם לאור חומרתה של עבירת ארגון הימורים אסורים והיעדר אמירות מפורשות בחוק ובפסיקת בתי המשפט לגבי חוקיותה של הפעילות הישראלית, רוב החברות מגינות על עצמן באמצעות חוות דעת של עורך דין. בחוות דעת כזו ניתן להיעזר במקרה שבו יועלו האשמות פליליות כנגד החברה, בעלי המניות בה ומנהליה.


במהלך השנים האחרונות התחזקה הרגולציה בתחום ההימורים המקוונים ובתחום הלבנת ההון באופן משמעותי והדבר בא לידי ביטוי במישורים רבים. ראשית, ישנה מגמת החמרה ברמת האכיפה של מדינות כלפי אתרי הימורים הפועלים בשטחן ופונים לאזרחיהן, ללא רישיון רגולטורי או כלפי אתרים שאינם עומדים בתנאי הרישיון או בהוראות החוק במדינות הרלוונטיות.


שנית, נראה שהקושי בפתיחת חשבונות בנק עבור חברות הקשורות לתחום ההימורים מתגבר בהתמדה, כמעט מדי חודש בחודשו, ומדובר כיום בהתמודדות לא פשוטה שדורשת השקעת זמן וכסף לא מבוטלים. בנקים רבים במדינות מסוימות פשוט אינם מוכנים לפתוח חשבון בנק עבור חברה המצהירה שהיא עוסקת או מתכוונת לעסוק בתחום, וככל שמדובר בבנק "רציני" יותר כך המשימה מורכבת יותר.


מגבלות בנקאיות על פעילות חברות בתחום ההימורים


גם בישראל, למרות שפעילות החברות בתחום מוגבלת בין היתר למתן שירותי תוכנה ושיווק, הבנקים מעלים את רמת הדרישות שלהם לגבהים חדשים על בסיס קבוע. בין היתר, נושא התשלומים שמקבלות החברות הישראליות מאתרי ההימורים כתשלום עבור שירותיהן, נתון לביקורת מתמדת של הבנק, שעלול בהחלט להגביל במקרים מסוימים את היקפי התשלומים שיעברו בחשבון, דבר שכמובן פוגע ביכולת להרחיב את הפעילות.


יתרה מכך, במחצית השנייה של שנת 2019 החמירו הבנקים הישראליים את מדיניות ההתערבות שלהם בחוקיות הפעילות הישראלית, והם מחייבים חברות מקומיות להצהיר שהן פועלות כחוק בישראל ובמדינות בהן מתבצעת הפעילות. את ההצהרה החברות נדרשות לגבות באישור של עורך דין העוסק בתחום. לאור האמור, על החברות הישראליות הפועלות בתחום לוודא שהן פועלות כחוק ושבעלי מניותיהן, מנהליהן ועובדיהן אינם מבצעים עבירות פליליות של ניהול, ארגון או סיוע לפעילות הימורים בישראל.


אחד הדברים שניתן לעשות מיידית, ואשר משום מה חברות נמנעות מלעשות תוך לקיחת סיכון מיותר, הוא לוודא כי אתרי ההימורים שלהם הן מעניקות שירות, אכן חסומים לגלישה מישראל, מארה"ב וממדינות אחרות שבהן ההימורים אסורים. אי עמידה בתנאי זה עלולה לחשוף את החברה הישראלית, את מנהליה, עובדיה ובעלי מניותיה, לצעדים משפטיים, לרבות קנסות כבדים.