בית המשפט המחוזי בבאר שבע עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לצעיר בגיל 21 אשר במהלך נסיעה ברכב ללא פוליסת ביטוח תקפה, התנגש בקטין בגיל 10 אשר חצה את הכביש והמשיך בנסיעה מבלי להגיש לנפגע עזרה או להזעיק את כוחות ההצלה. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט התחשב בתסקירי שירות המבחן, בהודאת הנהג בהזדמנות הראשונה ובעובדה שאין לו עבר פלילי והחליט להטיל עליו 9 חודשי מאסר לריצוי באמצעות עבודות שירות, פסילת רישיון נהיגה ורכיבי ענישה נוספים.


נהג רכב התנגש בילד בדרך בין עירונית ונמלט מהזירה מבלי שהעניק לו סיוע


לפי העובדות שתוארו בגזר הדין, בתאריך 28.3.19 בשעות הערב, צעיר בגיל 21 נהג ברכב פרטי ללא פוליסת ביטוח תקפה בכביש בין עירוני בעת שהראות הייתה טובה ומזג האוויר נאה. במהלך הנסיעה הצעיר התנגש בילד בגיל 10. לאחר ההתנגשות, נהג הרכב המשיך בנסיעתו לכיוון מזרח מבלי שעצר את רכבו ומבלי שהושיט סיוע לנפגע. בעקבות פעולות חקירה של משטרת ישראל, הנהג אותר כעבור שלוש שעות.

 

הקטין שנפגע בתאונה הובהל לבית חולים שם אובחן לו שבר פרונטלי באזור ארובת העין, שבר בקצה להבי השן ותפיחות של רקמות רכות פרונטלית ופרא-ספטלית מימין.


שירות המבחן הכין מספר תסקירים בעניינו של הנהג, כאשר בתסקיר הראשון מתאריך 11.10.20 ביקש השירות לדחות את הדיון בשל העובדה שהתקשה ליצור קשר עם הנהג. בתסקיר נוסף מיום 16.11.20 צוין כי הצעיר בגיל 21, סיים 12 שנות לימוד, בן להורים גרושים ומתגורר עם אימו שמתקיימת מקצבת ביטוח לאומי. עוד צוין כי הצעיר שירת שירות צבאי חלקי ושוחרר עקב חוסר התאמה לאחר שריצה תקופת מאסר בכלא הצבאי בשל עריקות.


הנהג הודה בביצוע העבירות והתבייש בכך שהפקיר את הקטין לאחר התאונה


הצעיר הודה בביצוע העבירות וציין כי בעת שהיה בדרכו מהעבודה הגיח מבין הרכבים החונים ילד שהתקרב ישירות לעבר גלגלי מכוניתו. לגרסתו הוא בלם את הרכב אך לא הצליח למנוע את הפגיעה בילד ולאחר הפגיעה חש רצון עז לברוח המקום. הצעיר תיאר כי הוא התבייש בכך שעזב את זירת התאונה מבלי להגיש סיוע לילד שנפגע. שירות המבחן התרשם שהצעיר מתאמץ לנהל אורח חיים מתפקד ותקין. עוד ציין שירות המבחן שמצבו הנפשי של הצעיר הוא רעוע ולכן במצבי לחץ הוא עלול לפעול ללא שיקול דעת.


בתסקיר שנערך בתאריך 8.2.21 צוין כי הצעיר השתלב בתוכנית טיפול שמעניקה שיקום תעסוקתי וליווי תמיכתי. עוד צוין בתסקיר כי הצעיר משתף פעולה באופן מלא, מקפיד להשתתף במפגשים ואף משתף במצבו האישי והמשפחתי המורכב. בסופו של דבר, שירות המבחן המליץ להימנע ככל האפשר מהטלת עונש מאסר בפועל על הצעיר ולהשית עליו עונש שיקומי בדמות צו מבחן שיאפשר לו לקבל סיוע בהתמודדות עם קשיים יום יומיים במקביל להשתת עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות.


הפרקליטות טענה כי במקרה זה מתחם העונש ההולם נע בין 10-20 חודשי מאסר ובין 3-8 שנות פסילת רישיון. הפרקליטות ביקשה למקם את עונשו של הצעיר ברף האמצעי של מתחם הענישה בתוספת עונש פסילת רישיון נהיגה, פסילת רישיון נהיגה על תנאי, קנס ופיצויים למתלונן.


התנהגותו של הצעיר גרמה נזק לקטין ולוותה בפגם מוסרי


הפרקליטות הוסיפה וטענה כי התנהגותו של הצעיר לוותה בפגם מוסרי וגרמה נזק לקטין שנפגע. עוד נטען כי אין בנסיבות האישיות של הנהג כדי להצדיק חריגה לטובתו ממתחם העונש ההולם.


מנגד, הסנגור של הצעיר טען שמתחם העונש ההולם במקרה זה נע בטווח שבין 5-9 חודשי מאסר לריצוי בעבודה שירות ובטווח שבין 3-5 שנות פסילת רישיון נהיגה. הסנגור ביקש לחרוג ממתחם הענישה לטובת הצעיר ולהטיל עליו 300 שעות שירות לתועלת הציבור בתוספת רכיבי ענישה נוספים.


הסנגור טען כי הצעיר נטל אחריות על מעשיו, הודה כי ביצע את המעשים והביע חרטה. עוד נטען כי מדובר בצעיר נעדר עבר פלילי בעל ערכים נורמטיביים.


הנהג פגע בערכי קדושת החיים, שמירת הסדר הציבורי והסולידריות החברתית


לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע כי במעשיו, הצעיר פגע בערכים מוגנים שכוללים בין היתר את קדושת החיים, מתן עזרה לזולת בעת צרה, שמירה על הסדר הציבורי, ערך הערבות ההדדית והסולידריות החברתית. השופט קבע שמתחם העונש ההולם לנהג נע בטווח שבין 8-20 חודשי מאסר ואילו ביחס לפסילת רישיון הנהיגה של הצעיר נקבע כי מתחם העונש ההולם נע בטווח שבין 3-5 שנות פסילה.


השופט הוסיף שמידת הפגיעה בערכים המוגנים במקרה זה היא בלתי מבוטלת מאחר שהנהג המשיך לנסוע כשהוא מותיר את הקטין במקום התאונה מבלי שהגיש לו עזרה ומבלי שהזעיק את כוחות ההצלה והמתין להגעתם. השופט ציין כי התחשב בכך שהנהג הפקיר קטין מבלי שהעניק לו סיוע אך הוסיף כי התחשב גם בכך שהנהג לא נמצא אחראי להתרחשות התאונה ובכך שלקטין שנפגע לא נגרמו חבלות קשות.


תסקירי שירות המבחן לימדו כי מדובר בצעיר נורמטיבי נעדר נורמות פליליות


לפי קביעת השופט, תסקירי שירות המבחן לימדו כי הנהג הוא צעיר נורמטיבי ללא נורמות פליליות אשר הביע חרטה על מעשיו ואף ביקש להשתתף בהליך של צדק מאחה מול הקטין ובני משפחתו.

 

יש לך שאלה?

פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח


בסופו של דבר, השופט גזר על הצעיר עונש של 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, פסילת רישיון נהיגה למשך 42 חודשים, פסילת רישיון נהיגה על תנאי למשך שנה, צו מבחן למשך שנה ופיצוי בסך 15 אלף שקלים לקטין שנפגע בתאונה.


ת"פ (ב"ש) 2243-12-19