רבים נוטים להתבלבל בין מכשיר הינשוף למכשיר הנשיפון בשל שמם הדומה, אולם קיים הבדל מהותי בין השניים בכל הנוגע ליכולת של המשטרה לעשות שימוש בממצאי הבדיקה ו/או בנוגע לסירוב הנהג להיבדק.

 

מכשיר הינשוף הינו מכשיר אלקטרוני באמצעותו בודקת משטרת ישראל את כמות האלכוהול בדמו של הנהג הנבדק ע"י בדיקת אויר נשוף מראותיו של הנהג.

 

מדידת רמת האלכוהול בדם בינשוף מתבצעת באמצעות שני חיישנים, האחד אינפרה רד (IR) והשני אלקטרו כימי (ECׂׂ). בתום הבדיקה מופק ממכשיר הינשוף פלט ובו תוצאות הבדיקה.

 

בעבר נהגים ניסו להתחכם וסירבו לביצוע הבדיקה, אלא שהחוק קובע כי נהג שמסרב לבצע הבדיקה ייחשב לנהג הנוהג בשכרות, זאת גם אם בפועל לא היה נתון תחת השפעת אלכוהול.

 

חשוב לדעת כי את בדיקת הינשוף יש לבצע לאחר שהשוטר ווידא קודם לבדיקה כי הנהג לא אכל לא שתה ולא עישן במשך 15 דקות.

 

עם כניסתו של מכשיר הינשוף למערך העבודה במשטרה, החלו להעלות טענות שונות מצד הנהגים על כך שהינשוף אינו אמין. בעקבות טענות אלו, נוהל דיון ארוך ומורכב בבית משפט השלום בירושלים, הידוע כפס"ד עוזרי, בו נקבע כי המכשיר אמין וכי ניתן לבסס עליו הרשעה, אלא שבשל סטיות כאלו ואחרות שיכולות להתקבל בתוצאת הבדיקה, הוחלט כי רף האכיפה של המכשיר יהא 290 מ"ג במקום 240 מ"ג כקבוע בחוק.

 

לעומת הינשוף, מכשיר הנשיפון, הינו מכשיר חד פעמי, פשוט מאד, המורכב משקית פלסטיק ומפיית פלסטיק, אשר משמש את שוטרי התנועה לבדיקת אינדיקציה להיות נהג במצב של שכרות, כלומר האם יש בגופו של הנהג הנבדק כמות אלכוהול הגבוהה מזו המותרת עפ"י דין (כאמור החוק קובע 240 מ"ג והפסיקה קבעה 290 מ"ג וכך גם נוהגת משטרת ישראל בפועל).

 

כאשר מכשיר הנשיפון אכן מראה כי קיימת אינדיקציה לשכרות, יילקח הנהג לבדיקה במכשיר הינשוף, שכן לא ניתן לעשות שימוש בממצאי הנשיפון, הואיל ואינו קביל בבית המשפט ואינו מוסדר בחקיקה.

 

בניגוד לינשוף, לגבי הנשיפון אין צורך בהמתנה של 15 דקות ללא אכילה שתייה ועישון.

 

כמו כן, הבדל נוסף ומהותי ביותר בין השניים הוא יכולת הנהג לסרב לבדיקה. בעוד שנהג המסרב לבצע את בדיקת הינשוף יחשב כמי שנהג בשכרות, מותר לסרב לביצוע בדיקת נשיפון ואין חובה משפטית לבצע את בדיקת הנשיפון.

 

על אף קביעת אמינות המכשיר וגם כאשר פלט המכשיר מעיד על ערכים גבוהים מהמותר, עדיין אין זה סוף פסוק וניתן להתמודד באופן ראייתי עם תוצאות הבדיקה ולפעמים אף לפסול אותה, אם נערכה בניגוד לכללים.

 

משרדנו מייצג נהגים רבים הנתפסים נוהגים בשכרות ומגיע להישגים מרשימים הן ע"י ניהול משפטי הוכחות והן ע"י השגת הסדרים מקלים באופן משמעותי.