1. קיבלת זימון, נסה לברר את מעמדך, האם אתה עד או נאשם, ברור שיש הבדל ביניהם... 


2. נסה לקבל הסברים מהגורם המזמן, נניח טלפונית, מה בדיוק רוצים מכם, ואם כחשוד אז באיזה עבירה בדיוק... הדבר יעזור לעו"ד להכין אותך טוב יותר טרם החקירה.


3. מה שמביא אותנו לנושא ההתייעצות, מהר וצלצל לעו"ד והסבר לו את כל הפרטים על מנת שייעץ לך טרם החקירה.


4. בתחילת החקירה על החוקר להזהירך כי הנך חשוד ולהסביר בדיוק את מהות העבירה שבה אתה נחשד. בדרך כלל תתבקש לחתום על האזהרה. אם לא הבנת במה בדיוק אתה חשוד, אל תחתום.

 

תמיד חשוב לשמור על קור רוח ולא להודות באשמה בשל לחץ רגעי


5. מותר לך לסרב לענות, זכות השתיקה עדין קיימת, ולבטח שמורה לך הזכות להיוועץ עם עו"ד, אולם זכור אם יוגש כתב אישום, בית המשפט עלול לזקוף לחובתך את העובדה ששתקת.


6. אל תתפלא אם ימשיכו לשאול שאלות גם אם אינך עונה, אם אתה שותק...שתוק עד הסוף, אגב ויתכן שעדיף, ניתן להודיע כי הנך שומר על זכות השתיקה עד להתייעצות עם עו"ד.


7. אל תשוחח שיחות לא רשמיות בתחנה, אין דבר כזה, מרגע הכניסה למתחם המשטרה ועוד בטרם הגעת לבוחן או חוקר, כל מילה חשובה וקריטית.


8. מוסר גרסה? יפה, אבל יש חובה על החוקר לתעד כל מילה היוצאת מפיך, כל הסבר שמסרת, כל שרטוט שהעברת.. על מסמך החקירה לתעד הכל באופן מלא, ברור ומדויק.


9. בסוף תתבקש לחתום, קרא הכל היטב ואל תהסס לתקן, למחוק (אם אינם נכונים) או להוסיף דברים טרם החתימה. אגב ניתן לבקש לעבור על קטע מסוים גם טרם סיום החקירה אם אינך בטוח בנרשם.


10. אינך חייב לקבל דברי החוקר או הבוחן כאמת גם הוא טוען כך, דעתך שונה? אמור זאת בברור, ודאג שדבריך ירשמו.


11. שמור על קור רוח, וסבלנות, ואל תודה באשמה, בדבר שלא עשיתם בגלל לחץ רגעי.

 

מאת: עו"ד אנושי אלי, שופט תעבורה בדימוס, עו"ד תעבורה. עו"ד אלי אנושי הנו מנהל פורום משפטי מהירות מופרזת, תאונות קטלניות ופגע וברח במסגרת אתר LawGuide,  שהרישיון בסכנה עו"ד אלי אנושי, עו"ד לתעבורה הוא הכתובת שלך.

 

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.


עודכן ב: 04/11/2015