בימים אלו ממש התקבל פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון שעשה מעט סדר בכל הנושא שהטריד את בתי המשפט בערכאות השונות ולפיו האם חברת ביטוח יכולה להתנער מכיסוי ביטוחי כאשר נשלחת הודעה לנהג לגבי שלילת רישיונו והוא לא מתייצב לבצע קורס תיקון [נהיגה מונעת] בעקבות ריבוי נקודות שצבר לחובתו.

 

הבנה בסיסית

 

נהג שצובר לחובתו עבירות תעבורה יקבל [תלוי בסוגי העבירות ובכמות הנקודות שצבר לחובתו] זימון לקורס "אמצעי תיקון" במשרד הרישוי [קורס תאורתי שבו מחדדים את ויודיעו לו שהנהיגה שלו מותלית [הכוונה מושהית באופן זמני] עד שיעבור בהצלחה את הקורס.

משרד הרישוי ישלח לנהג זימון לביתו לפי הכתובת הרשומה במשרד הפנים והנהג יידרש להתייצב לקורס ולעבור אותו בהצלחה כדי להחזיר את הרישיון תוקף. מובן מאליו שבתקופה שמרגע ההתליה ועד מעבר המבחן בהצלחה הנהג אינו מורשה לנהוג ברכב שהרישיון לגביו הותלה.

 

איפה הבעיה?

 

הבעיה מתחילה כאשר הנהג לא מקבל לביתו את הזימון לקורס וממשיך לנהוג ברכב מבלי שהוא יודע או מודע שהרישיון שלו מותלה [מושהה].

 

מה קובע החוק?

 

תקנה 550(ב) לתקנות התעבורה קובעות, כי משעה שדבר הדואר [קרי כתב ההתליה] נשלח בדואר רשום, קמה בעניינו חזקת מסירה [כלומר, לא משנה אם המכתב הגיע או לא, אם הנהג לקח אותו או שהוא חזר לשולח, רואים את הנהג כאילו קיבל את המכתב ולכן ידע שאסור לו לנהוג].

 

נזכיר, כי נהיגה ללא רישיון פוגעת בכיסוי הביטוחי באופן שבו לא ינתן כיסוי ביטוחי [ביטוח רכוש וגוף] לאותו נהג או לנוסעים.

 

מה קבע בית המשפט?

 

בית המשפט העליון קיבל את עמדת חברות הביטוח וקבע, כי על הנהג הנטל להוכיח, במקרה שבו מדובר בהתליה לפי שיטת הניקוד [ולא ! הודעת התליה מטעמי בטיחות שאז פסק הדין הנ"ל אינו רלוונטי שכן במקרה כזה החוק שותק ולא קובע מהי הדרך ליידע את הנהג] כי לא קיבל את המכתב ממשרד הרישוי ולא חברת הביטוח.

 

מדובר בהחלטה קשה ביחס לנהגים מאחר ויש קושי להוכיח דבר שלילי.

 

מה קורה אם נהגתי ברכב והייתי מעורב בתאונה וחברת הביטוח מתנערת מהכיסוי בטענה שהרישיון לא היה בתוקף

ראשית יש לגשת בדחיפות לעורך דין וותיק ומנוסה שבקי ברזי הביטוח משום שקיימת התיישנות ביחס לתביעת הביטוח ומשום שקל יותר לשחזר ראיות בסמוך לתאונה.

 

מדוע משרד עו"ד רועי לוי?

 

עו"ד רועי לוי הנו עו"ד שעוסק בתחום הנזיקין והביטוח כבר 15 שנים ובעל ניסיון עתיר ורב ביותר בניהול תביעות בבית המשפט בתחום בכלל ובאופן פרטני בתיקי נהיגה ללא רישיון בתוקף. עו"ד רועי לוי יודע לנתח את המצב המשפטי ולהביא בפניכם את חוות דעתו המשפטית והמקצועית האם גם במקרה שלכם, ויעזור לכם למצות את הזכויות אל מול חברת הביטוח.