כבר מספר חודשים אנו עדים לכך ששוק הדיור בישראל במצב קיפאון אולם כעת ניכר כי השוק משנה כיוון באופן שלילי. על פי פרסומים אחרונים של הלמ"ס, ישנה ירידה במחירי הדירות בישראל. זאת על-אף שיש מלאי דירות וקצב בנייה מספק וניכרת ירידה בקניות הדירות. כרגע, מדובר על מלאי של יותר מ-17 אלף דירות בתל אביב, שאמור להספיק לשלוש שנים.


ב-15.10.23 פרסמה הלמ"ס את נתוני שוק הדיוק בישראל. מהדו"ח עולה כי חלה ירידה במחירי הדירות בישראל. הירידה חדה יותר באזורי הספר לעומת הערים המרכזיות. לדוגמה, למרות שלא חל שינוי בחיפה, משום שלא נבנות שם מספיק דירות, ישנה ירידה של כ-3% במחירי הדירות באזור הצפון.

 

נדמה כי בחיפה המצב הוא כזה של יזמים שמוכרים את הדירה לפני תחילת תהליך הבנייה. מאז 2021, נמכרו בחיפה כ-2,200 דירות אך התחילו הקמה של 1,600 בלבד. לעומת זאת, נהריה ועפולה מובילות בבנייה במחוז הצפון.

 

המצב דומה גם בדירות חדשות מקבלן


בסקירה חצי שנתית של נתוני הלמ"ס, ניכר כי בדרום ישנה ירידה של 2%, בעוד במחוז מרכז, באופן אולי מפתיע, דווח על ירידה של 6%. בירושלים דווח על ירידה של 1.5% במחירי הדירות, ואפילו בתל אביב דווח על ירידה של 1%.

 

בסך הכול, מבחינת הנתונים, עולה כי בחצי שנה האחרונה חלה ירידה ממוצעת של 1.9% במחירי הדירות בישראל, וירידה כללית של 2.8% מאז אוקטובר האחרון.

 

אם אתם חושבים לעצמכם, "נו, בוודאי מדובר בדירות שאף אחד לא רוצה לגור בהן" - תחשבו שנית. כאשר אנו מבודדים את סוגי הדירות, אנו רואים שגם בדירות חדשות מקבלן ישנה ירידה ממוצעת של כ-2.5% בחצי שנה האחרונה. חשוב לציין שהמדד לא כולל דירות שנבנו בבנייה עצמית, עסקאות שנעשו באמצעות קבוצות רכישה, עסקאות מחברות ציבוריות ודירות ללא שווי שוק.

 

ומה הצפי בעתיד הקרוב והרחוק למחירי הדיור?

 

שאלנו את השמאי אסף מישר, ממשרד "אסף מישר שמאות מקרקעין", כיצד לדעתו ינהג בשוק בזמן הקרוב, הן מפאת מצב השוק בחודשים האחרונים והן מפאת מלחמת "חרבות ברזל" אשר עתידה להמשך זמן רב.


לטענתו, מגמת הירידה במחירי הדיור תימשך, בחודשים הקרובים נמשיך לראות ירידות קלות במחירי הדירות, כאשר באזורים הקרובים לאזורי הלחימה כדוגמאת עוטף עזה וגליל עליון הירידות יהיו חדות אף יותר.


ומה לגבי הטווח הארוך?


השמאי אסף מישר טוען כי שוק בשוק הדיור עדיין קיים חסר במלאי הדירות וכי רמת הביקושים לדירות מגורים עדיין גבוהה וכנראה תישאר גבוהה גם בשנים הבאות. בנוסף, עליית שער הדולר החדה בחודשים האחרונים תגרום לעליית מחירי תשומות הבנייה, אשר כמעט כולם מיובאים מחו"ל, וזה יחזק את עליית המחירים בטווח הארוך.