פסק דין תקדימי אשר ניתן בבית המשפט העליון קבע כי ניתן להרשיע אדם בעבירה של הריגה בעקבות תאונת דרכים בה היה מעורב רכבו, וזאת למרות שהוא לא היה נוכח ברכב במועד התאונה. מדובר בתאונת דרכים קטלנית שאירעה במהלכה של תחרות בלתי חוקית בין רכבים.

 

יש לכם שאלה?

פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח
פורום נהיגה בשכרות
פורום תעבורה
פורום דוחות תנועה


הנאשם במקרה דנן, אשר הורשע בהריגה, היה זה אשר אפשר את ביצוע התחרות תוך מתן רכבו. בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של המדינה, החליט להמיר את העבירה בה בעל הרכב הורשע להריגה (במקום סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה). כפועל יוצא מכך, גזר דינו של הנהג הוחמר בהתאמה.


החלטה ברוב קולות


החלטת בית המשפט העליון התקבלה ברוב קולות (רובינשטיין וארבל) כנגד דעתו החולק של השופט הנדל. על פי פסק הדין, התאונה התרחשה כאשר שני נערים נטלו מכוניות וביקשו לעשות ביניהם תחרות רכבים בלתי חוקית. בשלב מסוים בתחרות, אחד הנערים איבד את השליטה על רכבו וכתוצאה מכך הוא התנגש בעמוד תאורה ונהרג. כתב האישום אשר הוגש כנגד הנאשם (קטין בן 17) כלל שורה ארוכה של מעשים חמורים.


ראשית, נטען כי הנאשם רכש רכב במיוחד לצורך עריכת מרוצים. אי לכך, הנאשם ערך ברכב "מקצה שיפורים" בכדי להכינו ל"משימה המיועדת". זאת ועוד, הנאשם אף עשה את כל האמור מבלי שהוא החזיק בעצמו ברישיון נהיגה. לאחר מכן, הקטין הציע את מכוניתו להשתתפות במרוצים בלתי חוקיים, זאת תוך כדי מתן פרס כסף למנצח. במהלך אחת התחרויות, אירעה התאונה המצערת.


גורמים שונים במערכת המשפט מביעים כעת תקווה כי החמרת הכרעת הדין (וגזר הדין) במקרה דנן תביא לצמצום תופעת המרוצים הבלתי חוקיים בישראל. רק לאחרונה, ביולי 2012, משטרת רהט עצרה במהלך פשיטה בדרום כ-16 חשודים במרוץ מכוניות בלתי חוקי. במסגרת הפשיטה, הוחרמו 13 רכבים אשר שימשו לפי החשד למרוצים אלה.


פעולותיה של המשטרה היו בהתאם לידיעות מודיעיניות שהצטברו אצלה בנוגע למרוצים בלתי חוקיים בעיר הבדואית הדרומית. אי לכך, המשטרה החליטה לנקוט כנגד הנוטלים חלק במרוצים אלה ביד קשה. עשרות שוטרים מתחנת רהט, מתוגברים בשוטרי יס"מ נגב ויחידת 101 במשטרה, הפתיעו את משתתפי המרוץ. בו במקום, 16 חשודים נלקחו לחקירה והמכוניות הוחרמו עד להודאה חדשה. במשטרה הביעו תקווה כי הפעולה תביא להפסקה של המרוצים הבלתי חוקיים. כפי שניתן לראות מפסק דינו של בית המשפט העליון, מדובר במרוצים מסוכנים אשר עלולים בהחלט לגרום לפגיעות בנפש וברכוש.