פש"ר 109/98 דב אנג'ל נ' La Salle National Bank


המבקשים, שהם בנקים ומוסדות כספיים בארצות הברית, מבקשים מבית המשפט ליתן צו כינוס לנכסי החייבים, דב ואילה אנג'ל וצו להכרזתם כפושטי רגל. לטענת המבקשים, חייבים להם החייבים חוב בסכום העולה על מאה מיליון דולר של ארצות הברית, אשר מקורו במעשי מירמה והונאה.

 

בסוף ספטמבר 1997 הגישו המבקשים לבית המשפט לפשיטת רגל בניו-יורק בקשה לפשיטת רגל של החייבים. על פי החלטת בית המשפט של ניו יורק מ- 2 בדצמבר 1997, מונה נאמן זמני בהליכי פשיטת הרגל הנ"ל. בהחלטה מיום 21 בינואר 1998, התיר בית המשפט בארצות הברית למבקשים לפתוח נגד החייבים בהליכים משפטיים בישראל.

 

בקשות החייבים לבטל היתר זה נדחו. בהודעתם מיום 5 בפברואר 1998 הודיעו החייבים על התנגדותם למתן צו כינוס נכסים כנגדם ולהכרזתם כפושטי רגל.


האם יש להעתר לבקשה?


1. מטרתה העיקרית של פקודת פשיטת הרגל היא, לכנס את נכסי פושט הרגל ולחלקם בין נושיו בדרך הזולה, המהירה והשווה ביותר, ולהביא להבאתם של כל נכסי החייב בפיקוח בית המשפט.


2. לאור הימצאותם של החייבים בישראל, ואף בהנחה שרוב נכסיהם ועסקיהם מצויים בארצות הברית, דומני שמטרה זו יכולה שתהא מושגת רק אם הליכי פשיטת הרגל כנגד החייבים יינקטו בישראל, על ידי בית משפט זה, שהרי זו תהא הדרך המהירה והיעילה ביותר לכנס את נכסיהם.

 

הליך פשיטת הרגל פועל במישור האישי, כנגד החייב, ומשזה נמצא במקום כלשהו, יש לפעול בדרך היעילה ביותר על מנת "לתפוס" אותו ולכנס את נכסיו, במקום בו הוא נמצא.


3. תוקפה של פשיטת הרגל הינו בכל העולם. לפיכך, יעברו לנאמן נכסי החייב בכל מקום בעולם ללא התחשבות במיקומם.

 

על כן, גם מאספקט זה של הנסיבות, אין משמעות מכרעת למיקומם של נכסי החייבים, אלא רק למיקומם של החייבים בזמן הזה.


לסיכום,

 

תוקפה של פשיטת הרגל הינו בכל העולם. לפיכך, יעברו לנאמן נכסי החייב בכל מקום בעולם ללא התחשבות במיקומם.